פסלים בחיי היום יום

פסלים – הגדרה:

פסלים הם יצירות אומנות תלת מימדיות הנעות על טווח רחב של סוגים, גדלים וחומרים (שיש, ברוזנה, כסף, זהב, פלסטיק, מונוכרומטיים, צבעוניים ועוד)
החל בפסלונים קטנים הממוקמים בסלון בבית ועד לפסלים סביבתיים רחבי מימדים ומונומנטליים. 

סוגי פסלים:
תחת קטגוריית הפסלים ניתן למצוא גם פסלי נוי בעלי דמות מוגדרת וגם פסלים בעלי מבנה מופשט לחלוטין כמו פסלים סביבתיים שמשמשים גם כשירות לציבור (ספסלים מעוצבים, למשל).

להבדיל מבעבר (בעת העתיקה ובימי הביניים), האמנים של היום נוהגים ליצור פסלים המשלבים מגוון רב של חומרים ולא רק אבן אחת ספציפית.

פיסול כסמל סטטוס

שימוש נפוץ של פסלים שמזוהה עם ארצנו בא לידי ביטוי כאנדרטאות לזכר הנופלים במלחמות ישראל. ניתן גם למצוא הרבה פסלים סביבתיים המבוססים על חומרים ממוחזרים כחלק מהמגמה האקולוגית שפוקדת את העולם, שמטרתה לאגור חומרים שאינם מתכלים בטבע ולרכז אותם במקום אחד באופן אסתטי ונעים לעין.

כיום ניתן למצוא פסלים בכל מקום שרוצה לשדר מעמד ואסתטיקה, כמו משרדים ציבוריים, רחבות ופארקים, בתים פרטיים ועוד.
בראשית דרכם הפסלים היוו בעיקר סמל סטטוס (רומא, יוון העתיקה) ? פסלים להנצחתן של דמויות חשובות בשלטון או פסלים לשם העברת מסרים ועקרונות המזוהים עם השלטון. הם גם מוקמו בערים מרכזיות קרוב למקום מושבם של אנשי השלטון כדי לחזק את מעמדם בעיני הציבור. 

במרוצת השנים התפתחו שיטות שונות ומגוונות ליצירת פסלים, כשהתכלית של הטכנולוגיות החדשות היא להוסיף יציבות לפסלים ולהפחית את סכנת השבירה שלהם. זו גם הסיבה שפיסול סביבתי מתבסס על חומרים קשים ועמידים יותר מפסלי נוי.

כמו כן, פסלים סביבתיים חשופים לגורמי פגיעה אנושיים ופגיעות אקלים שונות, יותר מפסלי נוי, המוצבים בדרך כלל בבית, ומוגנים מפני עוברי אורח, חיות מחמד וחיות רחוב אשר יכולים להשחיט ולפגוע בפסל.

הוסף תגובה