גלגולו של פלאפל

גלגולו של פלאפל

שורשיו של הפלאפל הם במצרים, בסביבות המחצית הראשונה של האלף הראשון לספירה, שם הוכן מפול מצרי. מאוחר יותר התפשט המאכל צפונה לאזור סוריה ולבנון, שם הוכן בעיקר מגרגירי חומוס. כיום הפלאפל הוא מאכל נפוץ בכל רחבי המזרח התיכון. בישראל, במיוחד בעשורים הראשונים לקיומה, שבהם היה הפלאפל מזון מהיר עיקרי, נתפס הפלאפל כמאכל הלאומי.

מכשיר הפלאפל הביתי הראשון בישראל-

בשנות החמישים החל פסח בש, מייסד מפעל פל-עד, בייצור מכשירי הפלאפל הראשונים שהתאימו גם לשימוש ביתי וגם נמצאים עד היום בשימוש דוכני הפלאפל בארץ. חברת פל-עד מייצרת במפעלה בתל אביב תבנית לכדור פלאפל יחיד בשלושה גדלים שונים: קטן, בינוני וגדול (מתאים גם לעשיית קציצות), וכן תבנית כפולה.

 

מתכון להכנת פלאפל ביתי מנצח:

המצרכים:

(ל-25 כדורים בערך)

2 כוסות גרגרי חומוס, מושרים במים למשך 12 שעות בערך

פירורים משתי פרוסות לחם שחור (אפשר לפורר במעבד מזון)

5 שיני שום קצוצות

2 כפיות מחוקות סודה לשתייה

שליש כוס פטרוזיליה קצוצה

חצי כוס כוסברה קצוצה

חצי בצל קטן קצוץ

כף גדושה גרגרי שומשום

כפית כמון

כפית פפריקה

מלח (פחות מכפית מחוקה), פלפל

שמן לטיגון עמוק

אופן ההכנה:

  1. שוטפים ומסננים את גרגרי החומוס ומכניסים למעבד מזון, עם השום, הבצל והתבלינים (אם יש לכם מטחנת בשר אז עדיף להשתמש בה ואפשר לוותר על כל הלחם או על חלקו). מעבדים עד לקבלת מרקם משחתי גס ולח. אם צריך מוסיפים קצת מים.

  2. מעבירים לקערה, מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים היטב. כדאי לטעום את התערובת – אל תבהלו, הטעם צריך להיות עז יותר מהתוצאה הסופית.

  3. מכסים ומניחים בצד (הכי טוב במקרר) לחצי שעה עד שעה.

  4. מחממים שמן עמוק (צריך להיות חם אבל לא רותח).

  5. מוסיפים את הסודה לשתייה ומערבבים היטב.

  6. לוקחים בערף כף מהתערובת וממלאים את תבנית הפלאפל. מיישרים את הצדדים עד ליצירת כדור ויוצקים אותו בזהירות לשמן באמצעות הקפיץ. מטגנים משני הצדדים עד שהכדור משחים. טיפ: התחילו מקציצה אחת – טגנו, טעמו ותקנו את התערובת לפי צורך.

 

בהצלחה ובתיאבון!

 

ולסיום, שלא נשכח את הבריאות – ערך תזונתי של מנה פלאפל:

מנה של פלאפל בפיתה היא מנה צמחית חמה, המבוססת על קטניות. במנת פלאפל בין 600 ל-700 קלוריות, שהוא כמות קטנה, במידה שהיחס אליה הוא כתחליף לארוחה קלה.

הפלאפל מעובד מחמצה (צמח החומוס), נטול כולסטרול, ובו כ-30 מ"ג חלבון צמחי ל- 100 גרם. הערכים התזונתיים בו קרובים לערכי ממרח החומוס. אלא שבניגוד לממרח החומוס, הפלאפל מטוגן בשמן שרוף. ככל שהשמן חומם מספר רב יותר של פעמים, כך הוא משחרר יותר רעלים ורדיקלים חופשיים. גם הפיתה עשויה לרוב מקמח לבן, ובה פחות יתרונות. עם זאת, במנה זו נמצאים הן חומוס והן ירקות, העשויים לשפר את ערכה התזונתי.

הוסף תגובה