דיכאון אחרי לידה זה לא הכל

 

דיכאון אחרי לידה ומעבר לו

דיכאון אחרי לידה הוא תופעה מוכרת ומדוברת אולם נשים רבות סובלות מתופעות אחרות לאחר הלידה – חרדה, מחשבות טורדניות, פוסט טראומה. התקופה שלאחר הלידה היא תקופה רגישה עם שינויים פיזיולוגיים, פסיכולוגים וסביבתיים רבים ובתקופה זו יש נטייה להחמרה של מצבים נפשיים קודמים ולהתעוררות של מצבים חדשים.

חרדות אחרי לידה

התופעות המוכרות פחות לאחר הלידה הן תופעות של חרדה. נשים רבות פונות לאינטרנט בחיפוש אחר הסבר למצבן. הן נתקלות במידע רב על דיכאון אחרי לידה ולא מוצאות מענה. על כן חשוב להתחיל לדבר גם על חרדה. כשמדברים על חרדה לאחר לידה מתייחסים למצב בו האשה חווה אי שקט פסיכולוגי ו/או פיזיולוגי שמתעורר בעקבות תפיסה שמתקרבת סכנה. אי שקט פיזיולוגי יכול להתאפיין בתופעות של עלייה בדופק, קוצר נשימה, רעידות, בחילה, כאבי ראש ועוד. אי שקט פסיכולוגי יכול להתבטא בין השאר במחשבות טורדניות שקשה להיפטר מהן, בדאגות חוזרות לגבי בריאות האשה או התינוק, בפחד שמשהו נוראי (ולעיתים לא ידוע) עומד לקרות ובדאגה כללית בנוגע לתחומים מגוונים. 

כיצד להבחין בין דאגות לבין חרדות

לעיתים קשה לזהות שמדובר במצב שדורש התערבות מקצועית. התקופה שלאחר הלידה, בעיקר כשמדובר בלידה ראשונה, היא שונה כל כך מכל מצב חיים אחר שאפשר לייחס לכך כל קושי ולא להבין שמדובר במצב קיצוני. דאגות בנוגע לבריאות והתפתחות התינוק אופייניות מאוד בתקופה זו וכן בדיקות שהתינוק אוכל וישן מספיק ואפילו בדיקות שהתינוק נושם. דאגות אלו שוככות לרוב לאחר מספר שבועות כאשר התינוק גדל מעט וההיכרות עמו מעמיקה. אם הדאגות מתגברות מעבר לחודש הראשון או אם הן מפריעות לתפקוד כדאי לפנות לייעוץ מקצועי. במקרה של תינוק שנולד פג או כאשר ישנן בעיות בריאותיות מלידה או פגיעה בבריאות האשה בעקבות הלידה, הדאגות עלולות להמשך זמן ארוך יותר.

מתי לפנות לייעוץ?

פרט לדאגות יש לפעמים תחושות של בלבול, חרדה, דכדוך, עצבנות ואי שקט בשבועיים-שלושה הראשונים לאחר הלידה. תחושות אלו נורמליות בשל השינויים הפיזיולוגיים, הורמונליים, פסיכולוגיים ורגשיים האופייניים לתקופה זו. אולם כאשר תחושות אלו ממשיכות מעבר לשבועות הראשונים וכאשר הן מפריעות לתפקוד כדאי לפנות לייעוץ. ברב המקרים טיפול קוגניטיבי התנהגותי נותן תוצאות מהירות ביותר ואחוזי הצלחה גבוהים. במחקרים טיפול זה נחשב לטיפול היעיל ביותר ויעילותו דומה לעיתים לתרופות על כן הוא מתאים מאוד למקרים שבהן דרוש טיפול תרופתי אבל האשה מעדיפה להימנע מכך בשל הנקה. 

הוסף תגובה