האם NLP באמת עובד?

האם NLP באמת עובד?

במהלך השנים, נוצרו שיטות וגישות טיפוליות שונות שנועדו לעזור להתמודד עם קשיים נקודתיים או ממושכים. שיטות אלו נוצרו על ידי גורמי מקצוע אשר ביקשו לפתח כלים אטרקטיביים ויעילים להתמודדות עם מצבים מסוימים, באופן שיתאים ספציפית לכל אחד ואחת מאיתנו. 

אחת השיטות הפופולאריות היום היא NLP (Neuro-linguistic programming) ובעברית, ניתוב לשוני פיזיולוגי. גישה זו הפכה להיות מאוד פופולארית בקרב גורמים שונים ובפרט בקרב מאמנים אישיים ומנטורים שעובדים עם לקוחות מהמגזר הפרטי והעסקי. 

מה זה NLP?

NLP  היא גישה שבוחנת את היכולות שלנו לקלוט תשדורות שונות במוח, דרך ביטויים לשוניים מסוימים ואיך אנחנו יכולים לתכנת ולארגן את התוצאות באופן שישרת אותנו. 

הרעיון הוא, אם אנחנו שומעים ביטוי מסוים, אז המטרה של השיטה היא לבחון מה אנחנו קולטים, איך אנחנו מעבדים את הביטוי ובסופו של דבר איזו חשיבות אנחנו נותנים לה, בשביל שנוכל לארגן ולתכנן תוכנית פעולה שתעזור לנו להתמודד עם המצב בו אנחנו נמצאים.

לדוגמא, נניח ומישהו אומר לנו שאנחנו לא טובים במשהו, אז נבחן כיצד הביטוי הזה נקלט אצלנו, כיצד הוא משתרש ומה התגובה שלנו אליו. אילו דרכי חשיבה אנחנו מייצרים ואיזו משמעות אנחנו נותנים למילים בשביל שנדע כיצד להתמודד איתן ואיזו תוכנית טיפול תעזור לנו בשביל להתגבר על הקשיים שנוצרים לנו בעקבות מצב זה. 

איפה אנחנו יכולים ללמוד על NLP?

בשביל לדעת מה זה NLP? בצורה מקצועית ונכונה, אזי שעלינו ללמוד על כך בקורסים מתאימים. אנחנו יכולים להירשם לקורסים ספציפיים בתחום וכן אנחנו יכולים להירשם לקורס קאוצ'ינג ושם לקבל את כל הידע הרלוונטי בנושא. 

כאמור, הרבה מאוד מאמנים אישיים ומנטורים משתמשים בשיטה זו, במטרה להבין טוב יותר כיצד המטופלים שלהם מתמודדים עם דברים שונים שהם שומעים וקולטים, וכיצד זה משפיע עליהם. לפעמים NLP הוא הכלי העיקרי שמשמש אותם בזמן האימון ולעיתים הוא מהווה כלי נוסף, נלווה, לצד כלים אחרים. 

חשוב לציין, מדובר על תחום מאוד רחב, מאוד מגוון עם הרבה מאוד כלים ומשמעויות. לכן זה לא יהיה נכון להסתפק בשיעור אחד או בקריאת ספר או מאמר בנושא. יש ללמוד אותו באופן רציני ויסודי בשביל להבין כיצד אפשר להיעזר בו, איך ומתי משתמשים בו.

האם זה באמת יכול לעזור לנו? 

מאז שהשיטה פותחה בשנות השבעים בארה"ב, ישנה לא מעט ביקורת עליה. מצד אחד, יש הסבורים שאנשים שאינם הוכשרו להשתמש בשיטה, עלולים לעשות בה שימוש בצורה לא נכונה ואף לייצר פעולות לא חוקיות בעזרתה. מצד שני, לא מעט אנשי מדע טוענים שמדובר בגישה לא מדעית, שאין לה ביסוסים מדעיים, והיא בכלל לא מסוגלת להתמודד עם התנהגות אנושית בצורה אמיתית ובוודאי שלא להבין איך מערכת העצבים והמוח עובדים וכיצד מילים וביטויים משפיעים עליה. 

עם זאת, חשוב לומר, אם משתמשים בגישה זו בצורה נכונה ואמיתית, הרי שהיא בהחלטה יכולה לעזור ולתת הרבה מאוד כלים ומשמעויות לפעולות שונות שמבצעים בשביל להבין מטופלים וגורמים אחרים. זו גם הסיבה שהרבה פעמים משתמשים בגישה זו לא רק לצורך אימון וטיפול, אלא גם לצרכים אחרים, למשל בעסקים, בעבודה עם ספורטאים, במשאים ומתנים ועוד.

מצד שני, אין ספק שהגורם שאמור לבצע את הפעולות צריך להיות מקצועי, להכיר היטב את התחום ולהבין איך להשתמש בכלים השונים שהשיטה נותנת. כמובן שעליו לעשות זאת באופן כזה שישרת את המטרה של הלקוח שלו ולא את המטרות שלו. לדוגמא, אסור לו להשתמש בביטויים מסוימים שעלולים לייצר התניה ולהפעיל את הצד השני כפי שהוא רוצה.

איך בוחרים מטפל NLP בצורה נכונה?

בשביל לבחור מטפל NLP, יש לבחון מספר נקודות:

  • ראשית, איזו הכשרה יש לו בתחום, איפה הוא קיבל אותה והאם הוא באמת מחזיק בתעודת שמתירה לו לעסוק בתחום של NLP. 
  • שנית, איזה ניסיון עומד לרשותו ומה המוניטין שיש לו בתחום. 
  • שלישית, באילו תחומים הוא מתעסק ומול אילו קהלים הוא עובד. 
  • ארבע, מה תוכנית הטיפול שהוא מציע וכמה זמן היא אמורה להימשך. 
  • חמש, יש לקבל ממנו את כל המידע והפרטים על הטיפול שהוא מספק ואיך בדיוק זה יכול לעזור לנו בתוכנית הטיפול הכוללת והמלאה. 

הוסף תגובה