כיצד יכולה היוגה לסייע במצבי לחץ ומתח

 

  מאת: הנסג'י יוגנדרה

ישנן דרכים מועילות ומזיקות להתמודד עם סטרס, שהוא חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. הדרכים המזיקות השכיחות הן:  אלכוהול, עישון, סמים ובידור פשטני. 

הדרכים המלאכותיות הללו אינן מסייעות לאדם למשך זמן ואינן מספיקות כדי למלא את הריק הפנימי. אלכוהול, סיגריות וסמים פוגעות בבריאות, בידור בלבד מספק הקלה חולפת ותרופות גם הן מיועדות לזמן קצוב ולעיתים אף מחוללות נזק בדמות תופעות הלוואי שלהן.   

גישות מועילות להתמודדות עם מתח, מקלה על הלחץ בו אדם מצוי ומשפרת את בטחונו העצמי.  ניתן ליישם זאת באמצעות קבלת עזרה מאחר, רוחניות, פיתוח יצירתיות ותחביבים ואימוץ גישה חיובית, מאוזנת ופילוסופית יותר לגבי החיים.   יוגה הינה נתיב הוליסטי להתמודדות עם לחצים ומתחים. בכל הנוגע להכוונה לעיצוב השיגרה-אורח החיים ועד להבנה העמוקה של אדם את עצמו, ליוגה יש הרבה מה להציע.

הנתיב היוגי הוא פשוט, קל ללמידה והטמעה, משתלם ויש לו מה להציע לכל אחד. זוהי שיטה אידיאלית היכולה להשתלב בחייו של כל אדם ובכל תרבות ומקום. חשוב להדגיש כאן כי יוגה אינה מה שהיא נתפסת, כשיטה של התעמלות המבוססת על האסנות השונות, אלא היא דרך חיים המסייעת לאדם בנושאי תזונה, גישה, אורח חיים והמחשבות. יוגה לפי גישתנו, היא היוגה של האנשים הרגילים, בעלי המשפחות. היוגה מעודדת את האדם ללמוד שיטות להרגעת התודעה ולהכרות עמוקה של האדם את עצמו. 

אין היוגה, כפי שאנו מבינים אותה, מעודדת את האדם לנטוש את העולם ואת המציאות, אלא ההיפך; לחיות בעולם בהתלהבות, אך תוך גישה של אי-היצמדות. היוגה משלבת פילוסופיה עם טכניקות במטרה להביא לשינוי בסיסי בתפיסת עולמו של האדם וגם בהתנהלותו הרגילה, היומיומית – בחייו האישיים, התעסוקתיים והמשפחתיים.  

 * תרגום בהרשאת המחברת והמו"ל מתוך ספרה של הנסאג'י יוגנדרה, דיקן היוגה אינסטיטיוט שבבומביי הודו – "כיצד להסיג מחלות לב בדרך היוגה".

הוסף תגובה