הדרך לתעסוקה חדשה עוברת אצל עצמך

הייטק ותיירות, הוראה וחקלאות, בנייה, ואפילו בנקאות, כולם בעין הסערה. כוחות השוק דורשים מכל עסק ומכל ארגון, להיות יותר יעיל ויותר מועיל. בתהליכים הללו, מסתבר, נפלטים רבים, ביניהם כאלה שמעולם לא העלו על דעתם שימצאו את עצמם מובטלים.

המצב דורש מהם לחפש עבודה חדשה. תהליך מוכר – סריקת מודעות, טלפונים לחברים, חברות השמה, הפצת קו"ח, מעט ראיונות, הרבה המתנה. מציאות קשה והדרך המקובלת נעשית פחות ופחות אפקטיבית.

 ליווי תהליכים רבים של מעברי קריירה ושינויי עיסוק, הביא אותי להכיר בעובדות הבאות :

למרות שרבים רוכשים ידע ומפתחים יכולות אישיות אותן ניתן ליישם בטווח רחב של תחומי עשייה, רבים מתקשים לראות היכן עוד וכיצד אחרת הם יכולים לעשות שימוש בכישוריהם.

המעבר מתחום עיסוק אחד לאחר כרוך לא פעם בהתמודדות עם חששות וספקות אישיים.   כדי למצוא עבודה נדרש יותר מתמיד ניהול יוזם, יצירתי ואקטיבי. מי שלא מורגל בשיווק עצמו חשוב שידאג לקבל הנחייה ותמיכה.   לכל מי שנמצא בפרשת דרכים תעסוקתית מומלץ שינצל את השינוי כהזדמנות להעריך מחדש את כישוריו, מתוך כך ימצא את עצמו פועל למימוש מלא יותר של הפוטנציאל האישי.

עמדה חדשה יכולה להוביל לפריצת דרך, ליעדים שעד עכשיו לא היה ניתן בכלל לחשוב עליהם, כך יכול להתחולל זיהוי של תחומי עיסוק חדשים שיכולים להיות רלוונטים.

מדוע הערכה עצמאית של יכולות וכוחות אישיים.   יש הנעזרים במכוני אבחון ויעוץ תעסוקתי, תהליך שמניח שלמומחה כלים מבוססים לראות ולהכיר טוב יותר את הלקוח מאשר הוא את עצמו. כמו כן מחזיק היועץ ידע "אובייקטיבי" לגבי תחומי עיסוק שונים שיכול להיות לעזר לנועץ.

ברצוני למקד את תשומת הלב למספר היבטים שעלולים להקשות דווקא על מי שמבקש לחולל פריצת דרך, ומוצא את עצמו שוקל אפשרויות יעוץ.

1. עמדת הסמכות של המאבחן נוטלת מהנועץ מידה לא קטנה של אחריות, מישהו אחר עושה את עבודת ההיכרות לה הוא נדרש. אדם שמתקשה וחסר נחישות עלול אף להיחלש.

2. תהליך אבחון מזהה ומשקף דפוסי עבר ועלול לקבע תפיסה עצמית ולחסום אפשרויות לשינוי.

3. התהליך מסתכל נקודתית, נדרש לספק תוצאה בפרק זמן קצר ובכך סותר הבשלה והתפתחות.

4. מאבחן ויועץ תעסוקתי מכיר בדרך כלל תמונות עיסוק כלליות, פועל בלוגיקה שמתאימה את האדם לפרופיל תפקיד ועלולה לחסום גילוי מבפנים ולהחמיץ מצבים אישיים ייחודיים.

הצעה לתהליך עצמאי :   שלב ראשון – הגדרה עצמאית חדשה של יכולות אישיות :

זהה ונתח יכולות ומיומנויות אוניברסאליות מאחורי תפקידים שבצעת

שאל את עצמך – במה אני טוב במיוחד !

שחזר פידבקים שקיבלת במהלך השנים, נתח סיפורי הצלחה משמעותיות, חזק חשיבה במושגי הצלחה.   בדוק היכן אתה חוסם את ההצלחה של עצמך

למשל : דפוסי תקשורת מכשילים, הרגלי עבודה שגויים, שגיאות שחזרו על עצמם, דיבור פנימי "על מה אני הולך ליפול". חשוב על דרכי התמודדות חדשות שברצונך לפתח.

שלב שני – התייחס להיבטים היקפיים סביב העבודה הנכונה לך   רצון או צורך ללמוד משהו חדש. תרבות ארגונית שהולמת את צרכיך. שיקולי משפחה. אווירה וסביבה חברתית מועדפת, חזור והסתכל על תחביב אישי, יש לך שעות עבודה מועדפות ( יום / לילה ) ?

למרות שזו משימה קשה – נסה לזהות קשיים אישיים אותם אתה חש כחוסמים.   שלב שלישי – צעדים מעשיים של גיבוש זהות מקצועית חדשה.

 –  כתוב קורות חיים מחדש

 – בדוק צורך בהשלמת לימודים

– צור התנסויות מעשיות להצגת הסיפור האישי החדש שלך במושגים עתידיים ברשת היכרויות שלך, הרחב היכרויות, יזום פגישות, נסה לקלוט ולהבין את הפידבק, הפק לקחים ותקן.

– איתור ויזום פניות למקומות עבודה

– הכר היטב תהליכי חיפוש עבודה באינטרנט

– ערוך סימולציות ראיונות עבודה ועבוד על פידבק

– קבע לעצמך מסגרת לניהול היומיום

– תמיכה וליווי – פתח את היכולת להיעזר, ועזור לאחרים

תהליכי שינוי עורכים זמן, היה סבלן עם עצמך ואפשר לשינויים להתחולל בקצב הנכון לך.

בהצלחה !

הוסף תגובה