תקיעות היא רק תחילת הסיפור – אסטרטגיית שינוי קריירה

 

במקום ניהול קריירה בניווט מקובל מציע המאמר, בעיקר למי שחש תקיעות את אסטרטגיית הזיג – זג, היכרות עצמית חדשה מתוך התנסות, כלים ליצירת יתרון יחסי מתוך זיהוי חזקות אישיות, וניקוי שבלונות וחסימות.
פעמים רבות נשאלת השאלה – מה בדיוק אני מחפש/ת בעבודה ? שאלה שצצה במעבר בין עבודות, תוך כדי שינויים והזדמנויות בארגון ולפעמים סתם ככה, באמצע הקפה של הבוקר.
רבים מסכמים את משאלתם במילה אחת "להתקדם", ומתכוונים להרוויח יותר, לנהל, לנהל יותר, להיות עצמאי וכדומה. אך לא לכולם התשובה כל כך ברורה. 
יש שאינם מוצאים סיפוק בעבודה, חשים שאינם מבטאים את מלוא יכולותיהם. אחרים מדברים על חוסר עניין, מבקשים עיסוק שמדבר אל ליבם, יותר מאשר תגמול מכובד. יש המחפשים פריצה לכיוון חדש, לא טיפוס קלאסי בסולם ההיררכי. אחרים מבקשים למצוא עיסוק שמועיל לאחרים, או להשפיע חברתית.
פעמים רבות המחשבה "מה הלאה" מתקשה להתבהר, מסרבת להתנסח ולהיתרגם לפעולה. למרות יכולות אישיות טובות, השכלה נאותה ורצון כן להצליח, רבים מוצאים עצמם בחוסר שקט, חששות מנקרים ללא הרף, בתחושה כללית של תקיעות, שלפעמים גובלת בהרגשות של כישלון, ייאוש ואשמה. מצב קשה. 
לפעמים תחושת התקיעות אינה מקבלת הכרה רשמית. על פני השטח "הכל בסדר", אותם אנשים יספרו לעצמם ולקרובים להם על פרויקט חדש, הם שוקלים אופציות . . . "בדיוק קבלו הצעה, אבל" מכירים ?
ברגע של אמת, בשיחה כנה, הם יכירו בכך שהיו רוצים למצוא את עצמם במקום אחר, להרגיש אחרת. 
תקיעות יכולה להיות מעשית (כמו חיפוש עבודה מתמשך ולא מוצלח) ויכולה להיות פנימית בלבד. הכרה כנה במצב יכולה להתרחש אחרי תקופה ארוכה של חוסר סיפוק בעבודה. פתאום יצוץ רצון "לעשות", אך לא ידעו מה ואיך. 
לפעמים תופיע ההכרה בעקבות שינוי ארגוני דרסטי או פיטורים. שמעתי פעמים רבות על תחושת הקלה בעקבות פיטורים, "מה שאני לא יכולתי להחליט, עשו בשבילי". הפיטורים הצילו אותם מעבודה מרעילה, אך עדיין לא ברור מה כן.
לפעמים מופיעה התקיעות כבר בבחירת הלימודים, לומדים "כי צריך תעודה", בוחרים תחום משיקולים זרים לשיקול האישי האוטנטי. בעיקר לחצי הורים, תדמית "מקצוע יוקרתי" או מקצוע שנחשב מבוקש. 
לאורך התקופה תדחה התמודדות עם בחירת העיסוק, רק לקראת סוף הלימודים החשש הופך להתפכחות, הספקות ביחס להתאמה יהיו חזקים מהשיקול "השקעתי כבר, אז . . ." ותהליך הבחירה יגיע למדרגת התמודדות חדשה.
הרשו נא לי לסיים הקדמה זו בהסתכלות עתידנית אופטימית. 
המשבר הכלכלי הנוכחי ממחיש כי שוק העבודה ימשיך וישתנה, תחומי מקצוע נעלמים, מודל "מקצוע אחד לחיים" מאבד תקפות. לצד כל זאת עולה ומתפתחת מגמה חדשה שנובעת מצרכים אישיים ומצרכי הארגונים – להביא לעבודה את מיטב הכישרון, את הכוחות היצירתיים, לפעול בדרכי ניהול שיכולות להוביל שינויים כלכליים וטכנולוגיים בדרכים יותר ויותר מוצלחות בזכות גישה מתחשבת ואנושית יותר, כי במקומות רבים המודל התעשייתי פעל כבומרנג ופגע בעובדים ובצרכנים.
למי שמבקש דרך אוטנטית להתמודדות עם שאלות של עבודה ואיזון בחיים, למי שחשוב למצוא הרמוניה בין עבודה וצרכים אישיים ומשפחתיים, מוצע מודל חדש שלפיתוח קריירה. מודל ספיראלי, בו מתקיימת למידה עצמית דרך התנסות רב תחומית. גיבוש מודע של זהות אישית ומקצועית חדשה. גישה בה תכנון, יישום ותיקון משמשים בהתמדה. המטרה, כמובן לחשוב בגדול ! להגיע למצב בו ניתן לשרטט מטרה משמעותית, שמימושה מאפשר להוציא לאור כישרונות וייחודיות אישית. להתפתח בהתמדה.
הפריצה מתחילה בהקשבה למקום הקשה
התנהלות שמאפיינת רבים בניסיונם לשנות קריירה או להיחלץ מאבטלה לכיוון חדש היא דחיית הצעד הראשון עד לידיעה ברורה "לאן הלאה". זו התנהגות השרדותית, המבקשת להתגבר על החשש מהלא נודע דרך היצמדות למוכר, הגיון שאינו מתאים לסוג זה של מצב.

לכל אחד מאיתנו טווח לא קטן של יכולות ומיומנויות, באפשרותנו לזהות יכולות לא פעילות ולפתח אותן. כאשר אני מגדיר את זהותי המקצועית על בסיס מה שאני יודע על עצמי עד היום, אני מגביל את עצמי. כאשר אני לוקח את עצמי להתנסות חדשה בה לא התנסיתי מעולם, אני מניח גשר להיכרות עצמית חדשה. 
מקובל לחשוב שכמו בתחומים אחרים, ההצלחה מתחילה בתכנון מדויק וכל שנדרש הוא חריצות ודבקות. אך מסתבר, שבתהליכים ובמצבים בהם אנו עוסקים נוסחה זו עלולה לגרום לתקיעות קשה. כשמדובר בגיבוש כיוון חדש או בבחירת כיוון מקצועי שיש בו מידה רבה של ביטוי אישי, היישום הינו תהליך התאמה עדין לו דרושים שלבי ביניים רבים.
נדרשת הכרה בכך שמדובר ביצירת זהות אישית – מקצועית חדשה שאינה נוצרת בהינף יד. חומרי הגלם בתהליך הם לא רק נחישות, סבלנות והשקעה רבה – נדרשות שיטה ולמידה של מיומנויות צמיחה אישית.
במקום של הקושי, כפי שהוא בא לידי ביטוי בהגדרת החוויה האישית, מצוי מידע רב. הקשבה רגישה לאותו מקום, נכונות כנה להתבונן, להתמודד, להתקרב, היא המפתח. 
הקושי מכיל את הפתרון. מצוקה היא הזדמנות, וככל שנוכל לפתח כלים ויכולות התבוננות, או לדעת לקבל שם עזרה מתאימה, כך נוכל לנוע לעבר חופש והצלחה אישית.
חידוש הגדרת הזהות המקצועית מתוך התנסות ו"נגיעות רכות"-אסטרטגיית התנועה :זיג – זג
הגדרת יעד קריירה חדש רק מתוך ידע כללי, המלצות של אבחון חיצוני או היכרות עצמית בגבולות המוכר, ללא עבודה עצמית מתאימה והתנסות במידה נכונה, עלולה להביא להגדרת תחום שגוי, לעיסוק שהסיפוק ממנו יהיה חלקי בלבד, או להצבת מטרה שאינה ניתנת להשגה. "המתנה לעבודה האידיאלית" כמו ציפייה לנס, לרגע של הארה, עלולה לגרום לקיפאון ולשיתוק ממושכים. הזדמנויות יחלפו על פנינו ואנו נהיה עיוורים להן. 
היכרות עצמית מחודשת עם כוחות וחולשות, מוכרים ונסתרים, הינו תהליך שקשה לנבא אותו, זו אינה התקדמות בקו ישר. נדרשת תנועה מתמדת של גישוש, בדיקה, ניסוי, תהייה וטעייה, תיקון והפקת לקחים, ועל כן נדרשים עבודת חשיבה, פעולות מעשיות, והתבוננות עצמית במה שעוברים תוך כדי פעולה. 
עלינו ללמוד לתת חופש לדרך להתבהר מתוך עצמה. 
התנסויות חדשות יוצרת הזדמנויות לפגוש את עצמי במגרשים חדשים, לעקוף הרגלים ודעות מבוססות. הזדמנויות ללימוד עצמי חדש, כך יכולות להתחולל הפתעות, שישמשו כחוויות מתקנות. 
התהליך נדרש לשלב בין טיפוח מודעות עצמית חדשה לעשייה ממשית. לפעמים ניקח על עצמנו משימה שאינה נראית כמו התקדמות "למטרה הגדולה", אך יכולה להתגלות כדלת מפתיעה להיכרות עצמית.
הכרה בקשיים וביתרונות המצויים בתנועה מסוג זה עשויה להקל על האדם להבין מה נדרש ממנו בתקופה שכזו, להתכונן מכל מיני בחינות, להיות מסוגל לזהות ולפרש בחירות וקשיים של עצמו. 
מומלץ לזרום עם כל עשייה שיכולה להתאפשר. לא בהכרח למשרה מלאה כן להיכרות ! לעבוד במשרה חלקית, כמתלמד או כשוליה, כדי להכיר תחום. ליזום פרויקט נקודתי אפילו לצד העיסוק הנוכחי, לקראת שינוי כולל יותר.
להקדיש זמן להתבונן ולראיין בעלי מקצוע בכל מיני תחומים, גם אם הם לא "פסגת השאיפה".
לקרוא ספרים וללמוד קורסים בתחומים חדשים על אש קטנה. 
להתנדב לארגון שתחום פעילותו מדבר אל הלב.

למידה רגשית חדשה כגשר לניקוי דפוסים ואמונות חוסמות.
כדי לפתח קריירה בה מתאפשרת מידה רבה יותר של מימוש כישרונות ישנו צורך לזהות ולמוסס חסימות. להכיר בדפוסי חשיבה, תקשורת והתנהגות הבולמים חופש ופועלים ברבדים לא מודעים כמקלות בגלגלי ההצלחה. היצמדות להרגלים וגישה בסיסית של ביקורתיות מונעים ספונטניות זרימה.
פעמים רבות למרות שנחוש את השינוי כנדרש מיידית, לא נוכל לנוע לפני שנצליח לזהות ולעבד דפוסי קושי וחבלה עצמית. כדי להוביל את עצמנו למקום חדש עלינו לזהות אמונות הנוגעות לביטחון, הצלחה, זכות לצמיחה אישית, התייחסות לציפיות ונורמות חברתיות ועוד, אמונות שאינן מתאימות לדרך החדשה אותה אנו מבקשים לסלול. עלינו להיפרד מהן ולאמץ אמונות חדשות שנכונות לנו היום.
כלי בסיסי להתמודדות עם אותם דפוסים הינו התבוננות רגשית, טיפוח ההקשבה ל "בטן ולב", יצירת גשרים לזרימה בתנועה חדשה, שתוביל אותנו לעבודה שנרצה כך שלא נלך לעבוד בחוויה שאנו רק נושאים בעול.
התהליך מעודד קבלה עצמית, מבסס כוחות פנימיים, מחולל "שינויים קטנים".
יצירת מעגלי תמיכה והתמודדות אפקטיבית עם חוסמי שינוי
בתקופה בה אנו מגבשים זהות מקצועית חדשה יפקדו אותנו לבטים וחששות, קולות פנימיים ינסו למנוע אותנו מלזוז למקומות לא מוכרים. על כן חשוב לבנות לעצמנו מקורות תמיכה מתאימים ולהזין את עצמנו בחיזוקים הנדרשים. 
דווקא הצורך הטבעי בתמיכה של קרובים עלול להכביד. פעמים רבות קשה לבני משפחה לראות אותך הולך למקום לא ברור, הם יחושו בקשיים בלי שיוכלו לראות את האור שאתה מאמין בו. הם היו מעדיפים פתרון פשוט ומהיר, מבחינתם שתישאר במוכר, ללא שינוי.
חשוב להתמודד עם אותם קרובים באופן מובחן ומתאים, להכיר בכך שלא נדרש מהם אישור ושלא מהם תבוא התמיכה. חשוב למצוא דרכי תקשורת שיהיו אפקטיביות כדי לא להתעמת איתם, ולחסוך מעצמנו התשה רגשית.
בפנייה למכרים וותיקים ישנו חשש שדווקא ההיכרות הטובה תעמוד כחיץ – יש סיכון ששיחה משתפת תתקשה להתמקד בעתיד, הרעיונות החדשים עלולים לפגוע בקרבה ולהיתפס מחוץ לשיחה המשותפת.
בתקופה זו באופן מפתיע נפתחים מעגלי היכרויות חדשים. לעתים דווקא אנשים חדשים שתכיר, מי שהיה קודם "זר לחלוטין" יתגלה כפתוח לחוש ולשמוע את האני החדש שלך, כבעל יכולת לראות אותך באור חדש, דווקא בעזרתו תוכל לראותאת הכישורים והגישה הייחודיים לך. לאנשים חדשים אין עלינו דעות ישנות מקובעות, בפניהם נוכל להציג את עצמנו בשינוי הזהות הפנימית שלנו, כפי שאנו תופסים את עצמנו היום, שונה ולו במעט מהאופן בו הצגנו את עצמנו בעולם אתמול.
חשוב למצוא מעגלי תמיכה שם נרגיש נוח, נוכל להציג לעולם שאיפות, התלבטויות, קשיים בלי לחשוש, לשמוע פידבק בונה על האני המקצועי החדש שלנו. אם נחוש שחסרים לנו אנשים מתאימים, שותפים לדרך חשיבה, לערכים ולמטרות נוכל להתחיל לפעול במכוונות לעשייה שתפגיש אותנו עם שבילי חיים חדשים. פעולתנו תפתח רשת היכרויות חדשה שתתפתח לקשרים חדשים.
לחבר את הכל לסיפור חדש
לא פרק חדש אנחנו מבקשים להתחיל לרקום, אלא סיפור של חיים חדשים.
אנו נדרשים להתיך את כל החומרים מהם הורכבו חיינו עד היום, את ההצלחות והכישלונות, את ההזנה והחיזוק כמו את מקומות החולשה, לזהות אישית ומקצועית חדשה. 
ישנם בתוכנו קצוות חוטים שמהם אנו רוצים לארוג יצירה חדשה בעלת עמוד שדרה מרכזי וברור, עם מטרה לעתיד שנשענת על העבר בדרך מקבלת.
מתוך המשאלה להמציא סיפור חדש, בתוך כל הלבטים, הבלבול וחוסר הביטחון, בעין הסערה, יקרה לנו איזה שהוא אירוע, נחלום חלום מיוחד, נפגוש מדריך, נשמע שיר שידבר עלינו, נראה סרט מרגש שייתן לנו קצה חוט, נמצא ספר מתאים שחיכה לנו זמן רב, משהו קסום יקרה. נפגוש מחדש את עצמנו כך שנוכל ליצור בהירות חדשה, לפרש, להבין ולקבל את עצמנו באור חדש, ולדעת מה מכאן.
עלינו לנצל כל הזדמנות מוגנת ובטוחה כדי לספר את הסיפור החדש שלנו, לפעמים "נלטש" פינה או שתיים, כמו כל סופר שבורא מציאות, אבל בתוכנו נחוש שחיזקנו והזנו את עצמנו בדרך המיוחדת שלנו.
בהצלחה!

הוסף תגובה