ההיסטוריה של הפיצה- מאיפה זה התחיל

המושג פיצה מצטלצל לנו מיד כמו המושג פיתה, ואכן ההיסטוריה של שני המאכלים הללו מצטלבת. כאשר הערבים כבשו את איטליה במאה ה-10 הם הביאו לשם את הפיתה, מאז עברה הפיתה כמה שכלולים איטלקיים בהתאם למורשת הקולינארית האיטלקית והפכה להיות פיצה. 

אולם פיצה החלה את דרכה עוד בימי הממלכה היוונית העתיקה , ויש עדויות כתובות שונות על מאכלים בצורת פיצה שפשוט לא קראו להם פיצה אבל הם היו עשויים מבסיס בצק שעליו היו מניחים תוספות שונות.יש לזכור שבימים אלו עוד לא התגלתה העגבניה ולכן עוד לא היה שימוש בעגבניות כתוספת לפיצה.

כמו כל מוצר מזון אחר גם הפיצה שאנו מכירים היום לא הייתה אותה פיצה של המאה ה-10, אולם המורשת האיטלקית גדושה סיפורים המפארים את הפיצה ומשלבים את הפיצה בהיסטוריה האיטלקית.  כך למשל ידוע הסיפור על מלכת נאפולי המלכה מרגריטה ששלטה במאה ה-18 בנאפולי והתאהבה בפיצה ודרשה ששף פרטי יכין עבורה מתכוני פיצה מסוגים שונים.

 

הפיצות הפכו עם השנים למאכל שהפך ללהיט משום שהן היו עשויות מחומרי גלם זולים והיה קל להכין אותן, ולכן רבים אהבו להכין אותן. המהפכה התעשייתית וההתפתחות של תנור האפיה הביתי שהפך להיות מוצר ביתי בכל בית הביאו לכך שהפיצה הייתה מאכל נגיש לכל שכבות העם. 

בהמשך כאשר החלה נדידת המהגרים האיטלקים לארה"ב נדדה יחד איתם גם הפיצה לארה"ב ושם היא התקבלה בחום רב.  עם השנים הציבור האמריקאי הגדול הפך להיות ציבור שאוהב את הפיצה האיטלקיית ולא מוכן לוותר עליו והביקוש הגדול לפיצות הביא לפריחה של תעשיה שלמה של פיצות  ופיצריות. 

היום בעידן המאה ה-21 אפשר לומר שהפיצה היא מאכל גלובלי שניתן למצוא אותו ברחבי העולם כולו, והפיצה היא מזון מהיר הנפוץ ברחבי העולם כולו בקרב רבדים חברתיים שונים ובתרבויות שונות. 

אז בפעם הבאה שתיקחו ביס בפיצה הטעימה שקניתם אל תשכחו איזה מורשת קולינרית ארוכה יש לפיצה הזו שהחלה את דרכה בימי יוון העתיקה, ואח"כ עברה דרך האימפריה הערבית ולבסוף הפכה למאכל גלובלי שכל האנושות אוהבת.

הוסף תגובה