החופש לחשוב על עצמך מחדש, תרגילי גמישות

 

"חברים בעבודה אומרים שאני היפראקטיבית.

ואני באמת כזאת. 

כל משימה שהבוס שולח לכיוון שלי טסה אליו חזרה פתורה." 

לא היה לי ברור מה בדיוק אמרה על עצמה נורית, מנהלת פרויקטים בחברת ביו טכנולוגיה, לא יכולתי לשים את האצבע על מה שעמד מאחורי נימת דבריה, חשתי שהפואנטה עדיין חבויה. גיששתי, חיפשתי הגדרה אחרת ל"היפראקטיביות". שאלתי קצת על הדרך בה היא מתפקדת, והיא נתנה דוגמה שאפשרה לי לנסות ולנסח השערה : 

האם יתכן שאת מצליחה לנווט ביעילות רבה את חיפושי המידע הכרוכים בעבודתך, כי את מבחינה מהר במה שרלוונטי, וכך מתקדמת ? 

חיוך מבויש מעט אישר, שאיפשהו בתוכה היא יודעת את העוצמה שלה, אך מתקשה לתת לה את מלוא ההכרה הראויה. ותוך כדי כך משהו בשיחה השתנה, התדר הפך נינוח יותר, ויכולנו להמשיך להסתכל על היבטי תפקוד נוספים ועל כל מה שמאפשר לה להצליח. 

ניתוח טרי והגדרת איכות התפקוד מנקודת מבט שונה, אפשרו למשהו לזוז.

בניסוח ההשערה הפעלתי באופן אינטואיטיבי את אחד החוקים הבסיסיים בחשיבה יצירתית : 

נסה להסתכל על דבר מנקודות מבט שונות. 

קל להציע זאת, אך פעמים רבות, בדיוק בנקודה של תקיעות ומצוקה, זה יהיה קשה ליישום. 

מספר מפגשי ייעוץ בזמן האחרון הראו לי כיצד הפעלת החוק הזה לארגון מחדש של תלונת המצוקה, ולזיהוי יכולות אישיות, תחולל תזוזה ברורה ומיידית. הכרה זו הביאה אותי לכתוב את מאמר החודש וכמו כן לפתח סדנה קצרה שמיועדת למי שמצוי בתקיעות בעבודה, ומעוניין לחלץ את עצמו.

החופש לחשוב על עצמך מחדש, תרגילי גמישות.

מדוע אנו עלולים להתקשות לפעול בגמישות חשיבתית דווקא כאשר אנו עוסקים בתהליך שינוי וצמיחה אישית ? 

האם זו היצמדות לתפיסה עצמית ישנה ? חשש לגלות את מלוא הפוטנציאל הטמון בנו ? פחד להצליח ? אמונות שנצרבו בנו על כמה קשה וקר העולם ? . . . 

יהיו הסיבות אשר יהיו, דווקא תהליכי שינוי וצמיחה מחייבים אותנו ללמוד ולאמן את שרירי הגמישות החשיבתית, לשכלל את היכולת שלנו לראות את עצמנו מזווית חדשה. 

ישבתי עם מייקל, איש מקצוע בתחום העיצוב, שהציג תחושה מתמשכת של קושי לבוא לעבודה. תפרט, ביקשתי ממנו. והוא התחיל : 

במשך היום הזמן שלי לטיפול בלקוח מוגבל. מסדרים לנו יומן פגישות צפוף. בנוסף לכך, כדי להכין את הפגישה הבאה אני צריך לעבד את החומר שהלקוח סיפר לי, לארגן מחשבות ורעיונות שעלו לי בזמן הפגישה. בעבודה אין לי רגע של שקט, מה שזה אומר שאני צריך לסכם פגישות בבית. אני לא מתוגמל עבור הזמן הזה, והעבודה תגזול ממני זמן משפחה אותו אני לא מוכן לתת.

הוא המשיך בשטף. אצלנו בכל לקוח מטפלות שתי מחלקות, אבל כמעט שאין לנו זמן כדי להיפגש ולגבש אסטרטגיה משותפת. הרבה דברים נופלים בין הכיסאות. אני מרגיש שאיכות העבודה נמוכה ממה שניתן היה להגיע אליו.

חסרה לי מאד פגישה שבועית עם המנהלת. הייתי רוצה לשתף אותה ולחשוב יחד על הדרך בה אני מבצע את עבודתי. הרבה תהיות מקצועיות עוברות אצלי ללא עיבוד וללא תובנות. אני לא רואה איך אני מתפתח מבחינה מקצועית. זה חשוב וחסר לי מאד.

לקחתי את כל תלונותיו, סיכמתי אותן ונתתי להן כותרות :

המסגרת דחוסה 
עבודת הצוות בעייתית 
אין זמן אישי לעיבוד 
אופק ההתקדמות מעורפל
הארגון מחדש של המידע שמייקל מסר יצר נקודת מבט כללית ורחבה יותר, הנחתי לרגע בצד את מצוקתו האישית ואפשרתי לו לראות את התמונה מנקודת מבט מערכתית. מכאן הוא יכול היה להמשיך ולבחון את הדברים ברמה גבוהה יותר של ניטרליות ושקט. הוא הסכים לניסוח שהצעתי וכך יכולנו לתת משמעות נוספת לתכנים. 

האם יתכן, שאלתי אותו, ש :

קונספט העבודה שגוי 
אין הכרה בצרכיך האישיים
גם להגדרה הזאת הוא הסכים, והמשכנו לשאלות המתבקשות :

האם יש סיכוי שתוכל לחולל שינוי בדרכי הניהול של המקום ? 
מהי המטרה המקצועית הנשאפת שלך ? 
האם המקום משרת את אסטרטגיית ההתפתחות האישית – מקצועית שלך ? 
אין סיכוי לחולל שינוי בארגון, הוא טען, לפיכך התמקדנו בתכנים המקצועיים – אישיים. 

לסיכום – 

יצאנו מתוך מערבולת של חוויית קושי אישי, הרחבנו לנקודת מבט מערכתית, המשכנו לבדיקת שאיפותיו וצרכיו המקצועיים. השלבים בדרך עזרו למייקל לפתח עמדה שקטה יותר לגבי תהליך השינוי המבשיל בו בתקופה הנוכחית.

דווקא במסע של שינוי אישי, בו נדרשת התבהרות של חוויות הפנימיות ושל המציאות בעבודה, כל כך קשה למצוא נקודת מבט חדשה ושונה. לכן בשלב ראשון עלינו לעקוף את המכשול, וללמוד לפתח גמישות חשיבתית במקומות פחות טעונים. להתאמן ביצירת שינוי במקומות ובתכנים קלים יותר.

נקודות לניסוי ותרגול :

– האם אתה יכול לחשוב על דרך חדשה לסידור ארון הבגדים שלך ? מה נדרש לקחת בחשבון לפני שתגדיר זאת ? 

קורא עיתון בדרך קבועה ? שקלת אי פעם לשנות את דרך הקריאה שלך ? נסה למשל לחשוב על מצב הרוח שמדורים שונים גורמים לך, סוג המחשבות שידיעות מסוימות גורמות לך. האם ניתוח שכזה יוכל לאפשר לך לשקול את הדרך הקבועה שלך לקרוא עיתון.

אילו פרמטרים אתה לוקח בחשבון בזמן החלטה על קניית מוצר שגרתי בסופרמרקט ? מחיר וכמות ? נסה להזיז את דרך קבלת ההחלטה ולמצוא פרמטרים אחרים. 

האם את מסוגלת לצפות בתוכנית בידור בטלוויזיה אליה את רגילה, אך הפעם לא כמי שמחפשת בידור אלא במבט בוחן. מאיזה סוג של הומור בנויה התוכנית ? על מה יכולה התוכנית להשפיע ? האם היית מטפלת אחרת בתכנים שבהם עוסקת התוכנית ?

נמשיך מכאן ליצור נקודות מבט חדשות על מצבים בעבודה.

בחר משימה שאותה בצעת בהצלחה בעבודה ונסה להתבונן בחוויה הרגשית בה היית מצוי.
היזכרי בעימות שהיית מעורבת בו לאחרונה בעבודה, נסי לנתח אותו בדרך חדשה. 

קח תהליך עבודה בו אתה מעורב ותאר אותו מנקודת מבט של מקבל השירות.

אני מקווה שהדוגמאות ודרך הניתוח עזרו לך לראות את התועלת בניעור אותן אקסיומות. מקווה שגם השאלות עזרו לך בעבודה עצמאית.

חשוב להכיר בכך שיציאה מתקיעות איננה רק הגעה לתובנות, המבחן הוא בהגדרת יעדי תזוזה פנימיים ומעשיים שניתן לבצע אותם. תהליכי יעוץ רבים מראים לי כיצד אדם הבשל לשינוי יכול להיעזר גם בתהליך קצר וממוקד. הסדנה החדשה שיצרתי בנויה כתהליך קצר של עיבוד והגדרה מחדש של תקיעות / התלבטות ויצירת מטרות מעשיות חדשות, כאלה שיוצרות תזוזה.

הוסף תגובה