הכנה לראיון עבודה – חלק א

רבות נכתב על הכנה לראיונות עבודה וניתנו טיפים רבים על שפת גוף נכונה,לבוש הולם וכיצד להשיב על שאלות בצורה הטובה ביותר. אך מכיוון שרוב המאמרים עוסקים בהתנהגות בזמן הראיון עצמו, חשוב לי דווקא להתייחס להכנה שעל המרואיין ומחפש העבודה צריך לעשות לעצמו לפני הראיון.

מרואיינים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: אלו שהם חסרי ניסיון ומעמד הראיון חדש בשבילם ולעומת זאת, ישנו הסוג השני של מרואיינים שהם כבר למודי ניסיון שאולי כבר חוו את כאב האכזבות והדחייה. המשותף לשניהם היא תחושת הפגיעות,חוסר הביטחון והחשש המתלווה לפני כל ראיון. תקופת חיפוש עבודה ממושכת שאינה מניבה את התוצאות המצופות עלולה להוביל לרגשות אכזבה, כעס, ייאוש וערעור הביטחון העצמי שהם רגשות טבעיים ולגיטימיים לגמרי וכמובן משתנים ברמתם מאדם לאדם. במידה ואתם חשים כך, תנו לעצמכם את הקרדיט לרחם על עצמכם מעט ואל תהיו מתוסכלים מכך שאתם חווים רגשות אלה. שנית, תזכירו לעצמכם שזו רק תקופה לא קלה שאתם עוברים ושתפו את הסביבה בתחושות שלכם ואל תתביישו, תפרקו קצת את מטען הרגשות הזה ותנו לחברים ומשפחה שלכם לעודד אתכם ואולי אף לעזור לכם.
כאשר אנו מתמודדים עם מצב אופציונאלי לדחייה, הביטחון והדימוי העצמי שלנו הם הראשונים שנכנסים למגננה או נפגעים. זה לא קל לעמוד בסיטואציה שבה למעשה בוחנים את היכולות וכישורים שלנו ויש המתקשים להציג את עצמם בצורה הטובה ביותר ומרגישים שהראיון הוא סוג של משחק שהם לא מעוניינים או יודעים לשחק בו. משום כך ובכדי למנוע פגיעה בביטחון העצמי שלנו, חשוב שלפני שניגש לראיון עבודה נעשה קודם פוקוס על הדימוי העצמי שלנו ונחזק אותו. נעשה זאת בעזרת תרגיל פשוט:
תרגיל 1
רשמו לפניכם את כל התכונות הטובות, הכישורים והמיומנויות שיש לכם (מינימום 50). אל תהססו או תתביישו לרשום דבר אשר נראה לכם חסר תועלת או רלוונטי לחיפוש עבודה. למשל: אם אתם יודעים לבשל היטב או לנקות יסודי את הבית אבל נדמה לכם שאלו לא מיומנויות חשובות או רלוונטיות ,רשמו אותן בכל זאת. לצד כל מיומנות או פעולה שרשמתם ציינו מה נדרש לה. לדוג': בכדי לבשל היטב נדרשת סבלנות, יצירתיות, חדשנות,דיוק,אסתטיות וכד'.
אז מה פשר התרגיל הזה? כאשר אנו מביטים ברשימה הזו אנו בעצם מרעננים ומזכירים לעצמנו את כל התכונות הטובות שיש לנו ומכירים בידע ובניסיון שיש לנו. הרשימה הזו מהווה תזכורת למי שאנחנו. היא מחזירה לנו את האמונה ביכולות שלנו ומחזקת את הדימוי העצמי שלנו כי האופן שבו אנו תופסים את עצמנו והאופן שבו אנו מגיבים למצבים כאלה ואחרים משקפים את מי שאנחנו מאמינים שאנחנו – שזה בעצם הדימוי העצמי שלנו. מעבר לכך, הרשימה נותנת לנו אוסף של תכונות וכישורים שיעזרו לנו בזמן הראיון וכאשר נישאל על כך נתאר את עצמנו בצורה אמינה ומתוך בטחון מלא כי נדע שזו האמת ללא הצורך לדקלם תכונות ששמענו שמומלץ לומר בראיון. בנוסף, ייתכן גם שמתוך מה שכתבנו נמצא אופציות נוספות לתעסוקה שאולי לא חשבנו עליהן. עכשיו כשאתם מודעים יותר לעצמיכם ובטוחים ביכולות שלכם עליכם להבין מה אתם מחפשים. עליכם לזהות את הצרכים התעסוקתיים שלכם.

תרגיל 2
רשמו אלו עבודות מתאימות לכם בהתאם למה שמצאתם ברשימה שערכתם ובמה הייתם רוצים לעבוד. את ה"מה" תפרטו למה זה מתאים לכם כרגע ומהן האפשרויות. חישבו לא רק על הטווח המיידי בכדי למנוע מעצמכם פשרות או לקיחת עבודות מ"לחץ". הגדירו את הצרכים שלכם. אם הגורם העיקר הוא כסף אולי אתם צריכים לוותר על תנאים מסוימים בעבודה. אם אתם מתכננים לימודים בקרוב, אולי חפשו עבודה שתשתלב לכם גם בעתיד. אפשרי גם עבודה שתעזור לכם להתמקצע כבר מעכשיו אם זה אפשרי. כאשר תעשו סדר לעצמכם ויהיה ברור לכם מהן הסיבות שאתם מחפשים עבודה ומה מתאים לכם יהיה לכם קל יותר להתמקד ולבחור את התחום הרצוי. זה חוסך זמן, אכזבות ותחושה שאתם מאד משתדלים אך לא פוגעים במטרה. לסיום, התרגילים האלו אמורים לסייע לכם להכין את עצמכם טוב יותר לפני הראיון ולעזור לכם להרגיש הססניים פחות ובטוחים יותר ביכולת שלכם לעבור בהצלחה ראיונות עבודה ולהשיג את מבוקשיכם מבלי לחוש שאינכם יודעים כיצד להציג את עצמכם.

בחלק ב- אעסוק בהצגה עצמית וההתמודדות עם השאלות במהלך הראיון עצמו.

הוסף תגובה