הכנה לראיון עבודה- חלק ב

בחלק הראשון עסקנו בחיזוק הדימוי העצמי כשלב הכרחי ביכולת שלנו להציג את עצמנו בצורה הטובה ביותר. בחלק זה נעסוק בראיון עצמו- בהצגה העצמית וההתמודדות עם השאלות במהלך הראיון.

ראשית, יש לזכור ורבים שוכחים זאת, שראיון הוא מפגש הדדי שבו גם אתה כמרואיין מוזמן לבחון את מקום העבודה אליו הגעת. זו הזדמנות גם בשבילך לבחון האם אופי החברה, התפקיד וגם אם המראיין/המעסיק מתאימים לך. המראיין מצידו ישאל אותך שאלות בתחום המקצועי והאישי בכדי להכיר אותך ולבדוק את התאמתך לתפקיד ולכל מראיין יש את הסגנון שלו לעשות זאת. לכן, אין דבר כזה שאלות קשות או מכשילות. על כל שאלה יש תשובה גם אם היא לא נוחה לך. רבים חשים שראיון דומה לחקירה אך זה אינו נכון. זו פגישה עסקית שבה המרואיין בעצמו מוזמן לשאול שאלות מיוזמתו או כאשר המראיין מציע לו זאת. כל פרספקטיבה אחרת לעניין תקשה עליך לענות בכנות ובטחון לשאלות על עצמך ועל הניסיון שלך. שינוי וקבלת התפיסה הזו יעזרו לך להתמודד עם כל חרדה ולהפחית את רמות המתח שלך. אחרי שהפנמנו זאת אפשר להתקדם הלאה.

הזמנה לראיון

הטלפון המיוחל הגיע וזימנו אותך לראיון. איך מתכוננים? דבר ראשון, מומלץ לעשות קצת גוגל ולהבין לקראת מה אתה הולך- קרא קצת על החברה, המשרה ותפקיד המראיין בחברה בכדי שתוכל להציג את עצמך באופן שידגיש את הדברים החשובים למשרה אליה אתה מתראיין. דבר שני, עבור על קורות החיים שלך ושנן אותם בכדי למנוע אי דיוק בפרטים וחוסר נעימות.

יום הראיון

ישנם מספר דברים שתוכל לעשות לפני ובזמן הראיון בכדי להפחית את הלחץ וההתרגשות. קודם כל,אני ממליצה להגיע 10-15 דק' לפני הזמן. הביאו עמכם בקבוק מים, תנו לעצמכם זמן להירגע. הביטו סביב ובכדי להפחית את המתח והמחשבות שמתרוצצות לכם בראש התרכזו בסביבה החדשה אליה הגעתם- תבחנו אותה ,האם היא מוצאת חן בעיניכם? תנסו לדמיין את עצמכם עובדים שם. הביטו בעובדים,הקשיבו להתנהלות וכד'. כאשר אתם נכנסים לחדר ההמתנה או לחדר הראיון חשוב ליצור קשר עין. חייכו, הציגו את עצמכם, לחצו יד ושבו בנינוחות. במידה ואתם מרגישים מאד לחוצים, תנשמו עמוק ותוציאו אוויר החוצה מספר פעמים.

כניסה לראיון

לרוב הראיון יתחיל בשיחת היכרות כללית וייתכן שעדיין תהיו מתוחים ונרגשים אך נסו להירגע ושתפו פעולה. במידה ובמהלך הראיון עדיין אינכם מצליחים להירגע, עצרו רגע ואמרו למראיין "אני מתנצל,אני קצת מתרגש". זו לא בושה! להיפך, המראיין יעריך את הכנות והבטחון שלך לומר זאת וגם ידע לקשר את התנהגותך להתרגשות ולא לכושר ביטוי נמוך, הססנות או חוסר בטחון שיכול לפגוע בהתאמתך לתפקיד. יותר מזה, זה יעצור את המחשבות שלכם בראש ("אני בלחץץץץץ") וייתכן גם שהמראיין בעצמו יהיה חביב ותגובתו תגרום לך להרגיש בנוח יותר.

ספר לי על עצמך…

כמעט כל ראיון עבודה מתחיל או מגיע לשלב שבו המראיין מבקש מכם לספר על עצמכם. זו שאלה לא פשוטה מכיוון שהיא פתוחה ולא ממוקדת ועלינו לענות עליה בביטחון ובשטף דיבור ללא הססנות. מטרתה של שאלה זו, היא היכרות עניינית המאפשרת למראיין להכיר אותך על-פי מה שאתה בוחר לספר .המשך השאלות בראיון ייקבעו על פי אופן הצגתך את עצמך ותוכן הדברים שבחרת לומר בתשובה לשאלה זו.
חשוב לזכור!מה שהינך מספר על עצמך זה מה שאתה בוחר לספר על עצמך. חשוב לתת הצגה קצרה וקולעת על עצמך ולהתמקד בניסיון המקצועי שלך/התעסוקתי. הניסיון התעסוקתי צריך להיות במוקד הראיון ולא חוויות אישיות או חושפניות. התייחס למי אתה?במה עסקת?במה אתה טוב?במה אתה מעוניין ומה הביא אותך לתפקיד הזה? .

מה להגיד, או איך להגיד ?

מחקרים רבים הוכיחו שהדרך שבה אנו מעבירים את התכנים ומציגים אותם מילולית ופיזית כגון: שפת הגוף והאופן שבו אנו משתמשים בקול שלנו יש השפעה רבה על אפקטיביות העברת המסר שלנו וההתרשמות מאיתנו הרבה יותר מהמילים עצמם (דיבור הססני או ישיבה כפופה למשל). דבר תמיד בשפה חיובית – מהם חסרונותיך אתה בטח יודע… לכן שאל את עצמך במה אתה כן טוב ושים דגש על הכיוונים הללו. גם כאשר אתה נשאל על חסרונותיך הקפד על הניסוח: "אני עובד על עצמי להיות יותר…" . התאמן לפני הראיון על הנקודות שהיית רוצה לשפר ועובד על עצמך ומעוניין להזכיר בראיון וחשוב גם על דוגמא שתמחיש זאת (למשל ניהול זמן).

לסיכום – זכרו שאתם מכירים את עצמכם הכי טוב, ולמראיין יש רק חצי שעה – עזרו לו להשלים את הפער בצורה הטובה ביותר, כדי שגם הוא יידע עד כמה אתם מוכשרים !!

הוסף תגובה