העצמה – שאלות שיעזרו לך לצמוח

האם אתה מוכן לשלב הבא בתהליך הצמיחה שלך ?

האם את מוכנה לשינוי בקריירה ?

לפניכם 3 שאלות שיעזרו לכם לבדוק את עצמכם.

אני מאמין בשאלות נכונות. 

שאלות מדויקות יכולות להוביל לתהליכי שינוי אם הן מניעות עבודת עומק. 

יותר ויותר אני לומד להבין שכאשר אנו עוצרים לבחון את עצמנו, להכיר את עצמנו במבט חדש, להקשיב לקולות פנימיים, כך גדל הסיכוי שהשלב הבא בתהליך הצמיחה לא יבושש לבוא.

שאלה ראשונה :

האם אתה יכול לערוך רשימה של היכולות הבולטות שלך.

למה אני מתחיל בשאלה "האם אתה יכול" ולא ישר "ערוך" ?

אחת התופעות שאני פוגש בעבודתי היא שאנשים מתקשים להסתכל פנימה ולומר לעצמם באופן חד וברור במה בדיוק הם טובים. 

זה משאיר אותי בתחושה של כאב כל פעם מחדש. אני מרגיש צער כל כך גדול על כך ששנים יכולות לעבור ואדם לא יהיה מוכן לראות מי הוא באמת, מה הן יכולותיו. 

יותר ויותר אני מבין שזהו שילוב של עמדה רגשית המוכנה להתייחס ליכולות אישיות ממקום בוטח ומפרגן, ושל מיומנויות ניתוח. אפשר ללמוד לייצר ולפתח את שני התנאים.

הגיעה אלי לא מזמן אישה באמצע שנות ה – 40 , חברת קיבוץ, שממלאת תפקיד חברתי בכיר כבר כמה שנים, ולפני כן ניהלה את אחד העסקים של המשק.

משנינו נדרש מאמץ ניכר לפני שהיתה יכולה לספר לי ולעצמה במה היא טובה.

לא יהיה נכון לקרוא לזה צניעות, גם לא בושה.

ידעתי מה עמד מאחורי הקושי לזהות ולנסח את עצמה, ואין הקושי בלעדי ליוצאי קיבוצים. לא נאמרו לה שבחים בפניה. היא לא למדה לשמוע שבחים.

כן ! אנו חייבים ללמוד לשמוע שבחים ולתת להם לחלחל עמוק פנימה. למלא את עצמנו בתחושה המופלאה הזאת שאנו טובים. שיש בנו כישרון, שיש בנו ייחודיות.

למרות שהיא עשתה בחייה כבר לא מעט, והצליחה, נחסכו ממנה מלים טובות וכנות על תרומתה. 

בחברות וארגונים רבים מתקשים לחלק מחמאות מסיבות שונות. 

בגלל קושי בסיסי ועמוק לפרגן, מהעדר יכולת לנהל שיחה אישית כנה, ופעמים רבות, מחשש של מנהלים שהערכה תעלה להם ביוקר.

לא משנה מה הסיבה, אנשים חוסכים מלים ושבחים שהיו יכולים להעניק. 

והיכן זה קורה לראשונה ?

בבית, ביחסים הראשוניים בין אמא, אבא וילד. הורה שאינו מסוגל לראות, להכיר ביכולות המיוחדות של ילדו ולהעריך אותן לא יצליח לשקף לילד את אשר הוא כל כך צריך. לראות את עצמו בעזרת ההורה.

גם לאחר עשייה מיוחדת של הילד, הורה שכזה לא יוכל למהר לשבח את הילד בצורה כנה ומדויקת.

יתכן שבנוסף לכך היו גם דמויות משמעותיות נוספות שלא זיהו את חוזקות הילד, לא פרגנו ולא חיזקו. כך התרגל הילד, והבוגר בהמשך חייו, לא לשמוע על עצמו מלים טובות, גם לא מפי עצמו.

אלא אם כן הוא לומד לחולל שינוי בדפוס. הרי אדם יכול להבין, שאם הוא לא קיבל או מקבל חיזוקים מהסביבה הוא יכול וצריך לחזק את עצמו.

עדיין, למרות ההכרה, כנראה שזוהי למידה לא קלה, למידה שדורשת מכוונות ומאמץ רבים.

היבט נוסף מתוכו יתקשה אדם למנות את יכולותיו הוא העדר מיומנות זיהוי וניתוח עצמאי של יכולות אישיות בולטות, ובכלל.

גם כאן מדובר בכלי חשיבה והערכה שלא מלמדים אותנו לבצעם. 

להיפך, לאורך כל שנות הלמידה החברתית מרגילים אותנו שבעלי הסמכות בוחנים אותנו, ועל פי מה שהם קובעים נקבע גורלנו.

בחינות מיון בשלבים שונים לאורך השנים הן דוגמא קשה לכך.

אדם צעיר יכול להעביר תקופה קריטית בחייו מבלי שהוא בכלל יודע לומר לעצמו מהן במדויק יכולותיו המשמעותיות. הוא רק ניזון, לטוב ולרע, מתוצאות מבדקים ומבחנים.

היכרות עצמית עם כוחות אישיים היא בסיס לבניית המשך הצמיחה האישית שלנו. האם יתכן, שבגלל קושי לנתח ולהציג לעצמנו בצורה סדורה את מלוא הכישורים והיכולות שלנו אנו מוצאים את עצמנו תקועים, חסרי יכולת לדעת מהו הכיוון הנכון לנו להמשיך בו ? לא משוכנעים ביכולת שלנו להתקדם לעבר מטרה שמסתמנת באופק.

אחזור לשני חלקי השאלה, הראשון הוא "האם אני יכול" והשני הוא האם אני מכיר במדויק את היכולות עצמן. 

לסיכום, הקושי להתקרב לשאלה הוא עצמו לפעמים מחסום גדול שמונע מאיתנו לזהות יכולות אישיות מתוכן נוכל לצמוח.

שאלה שנייה, קשורה אבל שונה – 

האם אתה יודע לזהות ולאפיין יכולת מסוימת, שעמדה מאחורי הצלחה שלך ?

פעמים רבות אנו מבצעים פעולות שלאחר מעשה מתבררות כהצלחה. מסיבות וטעמים שונים נתקשה לעצור ולומר לעצמנו בזכות איזה יכולת הצלחתי במעשה.

ריצה מהירה קדימה, חשש להכיר ביכולת פן אדרש לממש אותה עוד ועוד, קושי להיעזר במנהלים או בעמיתים, כל אלה ואחרים ימנעו מאיתנו זיהוי כל כך יקר של יכולת אישית שמתוכה הצלחנו. 

כאשר ביקשתי מאותה נועצת לספר לי על הצלחותיה בתפקידה בקיבוץ, נדרשנו לעבור שלב מוכר, שלב ההכחשה. "מה כל כך מיוחד בזה ? "

זוהי אמירה של ביקורת עצמית, מנגנון הקטנה שבולם וחוסם חשיבה פתוחה. 

אחרי שעזרתי לה לזהות את הקול המקטין יכולנו להרגיע אותו ולהמשיך הלאה. מכאן היא שלפה ברצף 8 סיפורי הצלחה מרשימים, כולם מהתקופה האחרונה.

בתוך כל סיפור כזה, כמו למשל הפיכת נכסים שוממים למכניסים, או שינוי שיטת ניהול של אחד הענפים, שלובות יכולות רבות רק דרך ניתוח איטי וקפדני של פעולותיה ניתן לראות בהן כוחות משמעותיים "עוברים לסוחר", בעלי ערך ממשי בשוק העסקי או בשוק העבודה. 

כאשר אנו מחפשים את דרכנו הלאה, מגששים למצוא את השלב הבא בדרכנו המקצועית, יש ערך גבוה, אם לא קריטי לבדיקת מלאי מעודכנת של יכולותינו.

נקודה משמעותית בשיחתנו זאת היא שאנו תמיד יכולים להשתפר. להוסיף מיומנויות חדשות, לשפר פוטנציאל מתוכו אנו פועלים. לנוע הלאה למדרגה חדשה בסולם הצמיחה האישית שלנו.

בחינה ועדכון ה"מלאי" משקף את תהליכי השיפור וההבשלה שאנו עושים עם השנים, ומהווה גשר להסתכלות קדימה לעבר יעדים חדשים אותם אנו מבקשים להציב לעצמנו.

כדי להעפיל הלאה, להציב ולכבוש אתגרים חדשים, עלינו לבסס את נקודת הבסיס הנוכחית שלנו. רק כשאר נהיה משוכנעים שיש בידינו כוחות, רק אז נעז להמשיך ולהעפיל.

היבט נוסף המצוי בשאלה "האם אתה יודע כיצד לנתח יכולת ייחודית שעומדת מאחורי הצלחה שלך", נוגע ביכולת הניתוח.

לפעמים כדי להגיע לשורש היכולת עלינו לפרק לגורמים את הפעולות שבצענו. רק כאשר נעצור נוכל להכיר בכך שהמורכבות איננה ערפל בלתי חדיר. שיש ביכולתנו לראות את הפעולות שביצענו, ומה בנו אפשר לנו לחולל את ההצלחה. 

נסו לפרק ליחידות מובחנות, יותר קטנות, תהליך עבודה בו הייתם מעורבים, ונסו להבחין במיומנויות שנדרשו בכל שלב.

גם פעולה של ניהול שיחה מורכבת, כמו ניהול ראיון עבודה, או ישוב סכסוך בין שני אנשים, ניתנת לפרוק לחוליות ממנה היא מורכבת. עליכם פשוט לנסות לחשוב על זה כתהליך, לבחון את המרכיבים הנדרשים להצלחת התהליך.

מהר מאד תגלו שלמרות שפעולה כזאת כוללת יכולות רבות, ניתן לפרק ולהגדיר אותן. 

רק מתוך ניתוח הצלחה נוכל לומר לעצמנו עד כמה באמת אנחנו טובים. רק מתוך שיוך מדויק של יכולת לביצוע ולתוצאה הזה נוכל להגדיר את עצמנו מחדש.

מרגע שהגדרת יכולת במלים חדשות יצרת לעצמך נכס חדש, שלך הוא הנכס החדש לעולם ! 

מאותה נקודה חדשה תוכל לצאת הלאה לשלב הבא בחייך מתוך ידיעה מנומקת ומבוססת שיש בידך היכולות הנדרשות כדי לעמוד במשימות החדשות.

שאלה שלישית – 

האם אתה יודע לזהות אמונות ועמדות שחוסמות אותך מהצלחה מלאה.

עד כמה שהתשובות לשתי השאלות הקודמות עלולות להיות חמקמקות עבור רבים, אך עדיין בנות השגה במאמץ לא גדול, כאן לפנינו משימה מאד מורכבת. לפעמים זה יכול להיות קשה מאד לפרוט אותן הנחות, הן נמצאות בתוכנו, בתוך עצם התייחסותנו, בנשמת אפנו. 

הנחות מוצא עיקריות יעסקו בשאלות של שפע ומחסור, בזכאות ליהנות מצמיחה אישית, בשבי העצמי שאינו מתיר לנו לפרוץ אל המתנה הגדולה ביותר שאנו יכולים להעניק לעצמנו, מתנת המימוש העצמי.

אמונות הנוגעות להצלחה, לזכות הבסיסית שלנו להצליח, לתחושה שאנו ראויים להצלחה, האמונות הללו יושבות עמוק מאחורי המעשים שלנו, מכוונות אותם מבלי שיש לנו מושג.

החשיבות הגדולה בזיהוי אותן אמונות היא בכך שמאותו רגע שזיהינו אחת כזאת שאינה משרתת אותנו יותר, יש בכוחנו לשנותה ולזוז הלאה.

למשל, משתתף באחת הסדנאות סיפר לקבוצה על החוויה שלו את אביו כאיש עבודה קשה. הוא נזכר בחבר שלו שבא יום אחד לבקרו כאשר הוא עזר לאביו בתיקון אחת המכונות. האב מהיר לגרש את החבר שלא יפריע, "עכשיו עובדים".

באותו רגע, כמו באין – סוף רגעים אחרים, נטבעה בו האמונה שיש לעבוד כל הזמן. גם לרגע אחד של אתנחתא אין מקום, אין לגיטימציה.

לאורך שנים רבות התקשה אותו נועץ לעשות לעצמו זמן לחשיבה על העסק שלו שמאד נדרשה. הוא היה שומע את עצמו נוזף בעצמו בעת שביקש להקצות זמן לחשיבה : "אתה גונב !"

כל כך עמוקה היתה טבועה בו האמונה שעבודה משמע עבודה ממש, לא שום חשיבה, רק עשייה, רק נוכחות פעילה בעסק עצמו נחשבת לעבודה.

רק כאשר גילה עד כמה אמונה עמוקה זו בעוכריו, עד כמה היא שגויה, הוא יכול היה להתחיל לשחרר את עצמו ממנה.

המבט החד הזה על חוויות ילדות או נעורים בהן היו מקופלות אמונות יסוד הינו מבט אמיץ. מבט שמוכן לערער על היסודות העמוקים ביותר שלפעמים מנהלים את חיינו.

לא קל להתחיל להתמודד ולהשיב לעצמנו על השאלות. לפעמים יעלו מחשבות, זיכרונות, אך לא יהיה קל לתפוס את המסר המסתתר בין השיטין. מבחינה זאת לעבודה קבוצתית ערך רב. היא עוזרת בתהליך החשיבה העצמאי ומייצרת הקשבה ופידבק חשובים.

למרות זאת כל אחד יכול לנסות ולקחת את עצמו לשיחת עומק חדשה. חשוב לעשות זאת בתנאים של שקט וריכוז מלא, ולדעת שיש לך את מי לשתף לאחר מכן, להמשיך ולעבד את הגילויים שיעלו.

אני מאחל לך ש 3 השאלות הללו ייקחו אותך לתובנות חדשות, לעומקים חדשים, ויביאו אותך לראייה טרייה וחדשה שלך את עצמך. 

בהצלחה

הוסף תגובה