הקולינריה הצליחה לבעוט בבטן הרכה של מדינתינו הצנומה??

עידן המיקרו נגמר??

כי על פני השטח נראה כי- גם מדינת ישראל התחילה להתייחס לתוכניות בישול ברצינות רבה.

סוף סוף החשש משמן חם, ריח של דגים, ציפורן שבורה, שומן על הארונות, מתי לשים את הפסטה?, אני לא מכירה את התבלין הזה, חריף מידי, מתוק מידי, קשה מידי, לא מספיק טוב, מה יגידו?…נהיה פחות מעניין.. אנשים כמו חיים כהן, אהרוני, שאול בן אדרת או קרין גורן ועוד רבים ומוכשרים או פחות מוכשרים נותנים לכם או לנו סוג של דרך, רעיון שלא חשבתם או סתם אתגר שבא לכם לעמוד בו.

אז השאלה הגדולה היא האם דור המיקרו נכחד?? האם "עוף טוב" צריכים לחשוש? האם נגמרו הפתקים של אחרי בית הספר- "חמם את השניצל במיקרו 2 דקות"  או "יש פיצה במקפיא"?-

 עדין לא, אהה?

אני פוגש בעבודתי כל יום  כל כך הרבה אנשים שעדיין תקועים, שמחזירים מנה בגלל הצבע של הרוטב לפני שטעמו, או אמהות שמספרות לי על הרגלי האכילה של ילדיהם- ואני משתגע…

אז החלטתי לכתוב- כי אני עושה את הכל דרך האוכל…

יש לי שאלה אליכם- כמה מכם לא אכלו מעולם מאכל מסוים, לדוגמא לצורך העניין: דגים, עד גיל מסוים ואז ביום בהיר, שמשי ויפה החליטו לטעום? מישהו עזר לכם לשים חתיכה של דג על מזלג, להכניס לפה  וללעוס. ואז לתדהמתכם, הלסתות התחילו להשתחרר מעט והחשש מן המרקם נעלם, פתאום הריח של הדג לא באמת קיים,  ואז משום מקום, תחושת פספוס איומה מגיעה בביס השני.

"למה לא אכלתי דג אף פעם?", "למה לא ניסיתי?".

אז ככה, בגדול אתם לא אשמים, 90% מהדברים שאנחנו אוכלים היום זה דברים שנהגנו לאכול כשהיינו ילדים, הדברים שנחשפנו אליהם מדמויות משמעותיות בחיינו.  כמו כל דבר אחר בחיים גם הרגלי אכילה דבקים בנו. (למזלי נחשפתי לכמעט הכל בגיל מאוד צעיר).

אז ממני אליכם- אין-לא טעים!, מרקם לא נכון, צבע לא מתאים, הריח חזק מידי, יש מוח -והוא חסום.   אני מציע תשתחררו—תטעמו, תהינו, תחוו, תרגישו, שיהיה לכם חריף, שיהיה לכם מתוק, שיהיה לכם חמוץ, שיהיה לכם קצת קשה, שתצטרכו ללעוס, שיהיה לכם רך מידי, שיהיה לכם עשיר או אולי מעט טפל, העיקר שיהיה לכם!- כי בינינו חוויות חדשות צריך לחבק!

אז אני אומר, תעשו את הצעד הזה למטבח, תקנו דברים שאף פעם לא קניתם: עופות, בשר, דגים, פירות ים, פסטות, רביולי, עצמות מח, צנוברים, תאנים, קרמבולה, פפאיה, שמנת חמוצה, גבינות חריפות, יין טוב, אל תפחדו להפעיל את התנור, אל תפחדו לנקות את הבשר, אל תפחדו לייבש מידי, לשרוף, לטעות, ללכלך, להתלכלך, -פשוט תשתחררו—תנסו, תטעמו, תהינו!..

וקחו את הילדים איתכם, השרישו בהם את כל מה שעולם האוכל מציע, תהפכו את זה לזמן איכות להתעסקות משותפת. זה יקרב בינכם ותלמדו עליהם דברים שעוד תכתבו לספר לי…

חווית המטבח יכולה להפוך ממטלה לחוויה מענגת- בכל מקרה עדיף להתייחס לזה ככה.

לסיכום, אני אומר, הגיע הזמן לתת בעיטה בבטן הרכה של האוכל הקפוא, הגיע הזמן להינות מהאוכל באמת, רוב העולם כבר שם- עכשיו גם אנחנו!

אבינועם פדידה– שף, יועץ קולינרי.

הוסף תגובה