הרכב ג'אז ומוזיקה לאירועים – המגוון רחב , הבחירה מורכבת: עצות טיפים, ורעיונות

הרכב ג'אז ומוזיקה לאירועים פרטיים, חברות אירגונים ומסיבות  – ההתלבטות קשה

בשוק המוזיקאלי בארץ עובדים  כיום הרכבים מוזיקאליים והרכבי ג'אז רבים, המאמר ייתמקד באוהבי ז'אנר הג'אז על סגנונותיו המגוונים.

אין כמו מסיבה אינטימית, חגיגת יום הולדת, יום נישואין, ברבת מצווה,  קבלת פנים באירוע המשפחתי ,או עלייה בדרגה, והתקבצות חברים במסיבה בבית או מסיבה בטבע – כדי להרגע, ולגעת בחושים בצלילים המחממים את הלב עם הרכב ג'אז מקצועי ומיומן. עם מוזיקה שתדליק לכם את הרגשות ותגרום לכם להתאהב מחדש.

אם גם לכם מתוכנן בקרוב אירוע משפחתי לציון יום הולדת, יום נישואין, או סתם להפתיע את בן בת הזוג בערב קסום, ואתם אוהבי מוזיקה בסגנון הג'אז, ומתלבטים – באיזה הרכב לבחור לאירוע המסויים שלכם,  ניתן כאן כמה טיפים לבחירת הרכב הג'אז המתאים.

כדאי בגדול, לבחור בהרכב הג'אז שידע לעשות לכם את זה : לחמם את האווירה, לגעת בנימי הנפש הפנימיים, ולתת מגוון של מקצבים ואווירה בערב שלכם. אם אתם כבר מכירים הרכב  ג'אז כזה – אבל אין ידכם משגת, הן מבחינה כלכלית או שההרכב שאתם מעריצים – עובד בניו יורק…….(אלו הם החיים…).. האפשרויות רבות ומגוונות גם בארץ !!! יש תקווה.

אם אתם אוהבים שירה, וקול, ובא לכם שיהיו בהרכב הג'אז באירוע שלכם זמר זמרת או כמה זמרים בהרכב – כדאי להתמקד בהרכבים בעלי אופי ווקאלי -(קולי). ולבחור מבין ההרכבים הללו. הרכב ג'אז שינגן ממיטב הסטאנדרטים  של זמרות הג'אז הגדולות – כמו  אלה פיצג'ראלד, בילי הולידיי, ושרה וואן, בעיבודים עכשוויים בניחוח העבר, שיזכיר לכם את השנים היפות של הנעורים, (אם אתם בני 30 + )ויכניס נימה רומאנטית ואווירה מרגשת אל הרגעים המיוחדים שלכם.

בהרכב הג'אז לאירוע שלכם – כדאי לבחור מוזיקאים מצויינים, המלווים בחום, רגישות הקשבה ואלגנטיות את השירה – שירה מיקצועית וטובה בדרך כלל מענגת את האוזן הקשובה, ומרחיבה את דעתו של הקהל. האילתורים שיכולים להיות די העיקר בערב כזה, מגיעים היישר מסגנון הבי בופ המסורתי משנות ה 40 וה 50 של המאה ה 20.

אם הקשבתם להרכב ג'אז וקטעי האילתור גרמו לכם לעייפות משהו, או נשמעו ארוכים מדי, זה בדיוק הסימן – שההרכב הזה לא בדיוק ההרכב הג'אז המתאים לאירוע שלכם……וכדאי להקשיב לעוד הרכבים לפני שבוחרים.

הרכב ג'אז שיתאים לאירוע שלכם– קרוב לוודאי יהיה בעל צליל חם, ואנרגייה חיה, מה זאת אומרת אנרגיה חיה בנגינה?זה אומר כמה דברים : שיהיה לכם כיף להקשיב לנגנים השונים בהרכב, בין אם הם מאלתרים או מלווים שירה או כלי נשיפה, שהאילתורים לא יהיו ארוכים ומייגעים, ושהאנרגיה תהיה זורמת וקלילה, שתרגישו שייש תאום בין המוזיקאים, ויש בינהם הקשבה, רגישות והרמוניה.

לגבי שירה בהרכב ג'אז : קטעי השירה כדאי שיהיו מגוונים בסגנונות שלהם, וכדאי גם שיהיו ניתנים לריקוד. אם ההרכב מנגן היטב – יהיה לכם חשק  לקום ולרקוד על הניגון שלו – הוא יזיז אתכם ממקומכם החם והנוח על הכיסא….זה אחד הסימנים שההרכב מנגן ברמת אנרגיה טובה!!!! ולמה אני טוענת כך?כי אולי אינכם יודעים זאת – פעם פעם , לפני הרבה שנים (שנות ה 20 , 30, 40 , 50…) מוזיקת הסווינג, והרכבי הג'אז, הקומבו והביג באנד היו ההשראה העיקרית לקום מהכיסא ולרקוד. במקור, הסווינג הזה, היה מנוגן במועדוני הריקודים הכי חמים בעיר – והיה מזיז את האנשים מהכיסא ומקפיץ אותם אל רחבת הריקודים בזוגות, שלשות, ומעגלים.

לעומת זאת – יש הרכבי ג'אז בעלי גישה מתקדמת מאוד, פרוגרסיב ג'אז, או ג'אז חופשי (פרי סטייל ג'אז) המתמקדים באומנות העשייה המוזיקאלית, ופחות בסגנונות הניתנים לריקוד כמו הסווינג, הבוסה, הרומבה, הלאטין ביט, והפאנק. הרכבי ג'אז אלו מתמקדים בהקשבה המוזיקאלית בין חברי ההרכב, ובנגינה אינטואיטיבית החופשית ממבנה או הרמוניה שנקבעו מראש. אם אתם בראש של לשבת ולהקשיב – הקשבה פאסיבית, אתם עשויים להנות מאוד מהמוזיקה הזו, ומומלץ תמיד קצת להכיר או לפחות לשמוע את ההרכב בדיסק או בקובץ דיגיטאלי.

דבר אחרון שכדאי לקחת בחשבון כמו כן -"הקבוע המשתנה" באירועים הוא גיל הקהל שלכם, האם יש הרבה מבוגרים מעל גיל 60 בקהל? האם הקהל שלכם אוהב ורגיל להקשיב להרכבי ג'אז ולמוזיקת ג'אז בסגנונות שונים?או האם זה קהל דינאמי וצעיר? אתם אמנם מרכז הארוע, הרכב הג'אז עשוי להיות הטעימה  התרבותית המרכזית בארוע כדאי גם שתתאים לקהל שלכם.

לסיכום

  1. כדאי שההרכב יהיה בעל צליל חם, ואנרגיית נגינה חיה
  2. שירה וקול – תמיד מוסיפים גוון חי ומדבר להרכבי ג'אז. האם אתם אוהבים שירה בהרכב? האם זה מתאים לאופי הארוע שלכם?
  3. כדאי לבחור הרכב המנגן רפרטואר סגנונות מגוון – סווינג, לאטיני, אפרו קובאן ביט, פאנק או סול וכמובן בוסה נובה, זה מאפשר יצירת אווירה משתנה, ושינויי מצב רוח בערב המיוחד שלכם.
  4. כדאי לבדוק – האם נגינת ההרכב – מקפיצה אתכם לרקוד?
  5. כדאי לדעת לאיזה סגנון ג'אז אתם מתחברים יותר? ומה יותר מתאים לאירוע שלכם? סגנון אמנותי מתקדם (פרוגרסיבי) עכשווי? או סגנון אולד סקול ג'אז?
  6. מהו גיל הקהל העיקרי בערב הארוע? למה הקהל שלכם יתחבר ? האם הקהל נמנה עם אוהבי ז'אנר הג'אז? או אולי בא לכם לגוון הפעם, ולהפתיע את האורחים במשהו אינטימי ?

 

הרכב ג'אז ומוזיקת אווירה באירוע שלכם

אני מקווה שהמידע והטיפים שהובאו כאן – יעזרו לכם ולו במעט, כדי להתחיל להקשיב, לבדוק, ולשאול את עצמכם את השאלות הנכונות לפני הבחירה שתקבע את סגנון האווירה בארוע המיוחד שלכם.

בברכה אוריה דהישראלי

לאתר הבית  – קישור בקרדיט המחבר

לפנייה ישירה במייל לגבי הרכב ג'אז :  oryadi@gmail.com

הוסף תגובה