זהירות, נהגים צעירים!

זהירות, נהגים צעירים!

דוח שפרסמה עמותת אור ירוק בשנה שעברה שכלל בדיקת עומק על האופן שבו מתנהלים נהגים צעירים בכבישים, חושף כי השילוב בין גיל צעיר וחוסר ניסיון על הכביש, הוא מסוכן וקטלני משהערכנו. מתברר שבשנת 2020, למרות צמצום מספר כלי הרכב על הכביש בשל הסגרים והגבלות הקורונה, עדיין נרשמה עלייה במספר ההרוגים בקרב נהגים צעירים, ביחס לשנה הקודמת שקדמה לפרוץ המגפה.

ממצאי הדוח חושפים שנהגים צעירים גם אחראים על יותר תאונות עם נפגעים. למעשה, הסיכוי של נהג צעיר (עד גיל 24) להיות מעורב בתאונה קשה, גדול פי 1.6 מהסיכוי של נהג ותיק.

כשחוסר ניסיון פוגש שימוש מופרז באלכוהול

כנראה שהסיבה המרכזית למעורבות של נהגים צעירים בתאונות דרכים היא חוסר ניסיון, אך מדובר במשתנה כללי ורחב שבדרך כלל תתלווה אליו סיבה ישירה יותר. נהגים צעירים נוהגים לבלות ולשתות יותר משקאות אלכוהוליים, שבצירוף נהיגה תחת חוסר ניסיון, עלולים לגרום לתוצאות קטלניות.

כך למשל, מנתוני הדוח עולה כי בלילות שישי וחמישי חלה עלייה משמעותית בתאונות (בעשור שבין 2011 ל-2020 נהרגו 82 נהגים צעירים בימי שישי ו-66 בימי חמישי) וגם המעורבות של אלכוהול וסמים הייתה משמעותית – בממוצע, בכל שנה, כ-68 נהגים צעירים שהיו מעורבים בתאונות נהגו תחת השפעה של אלכוהול או סמים.

המחקר לא בחן את ההשפעה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה, אך יש מקום להניח שהשימוש התכוף במכשיר בקרב צעירים, יגרור אחריו גם הסחות דעת סלולריות, שרק מגבירות את המעורבות של נהגים צעירים בתאונות דרכים.

גם לדו-גלגליים יש חלק

נתון מטריד נוסף שעולה מהנתונים האחרונים, הוא העלייה בחלקם של כלי הרכב הדו-גלגליים – קטנועים, קורקינטים ואופניים חשמליים, בתאונות קטלניות. מהדוח עולה שלמרות הגבלות הקורונה וסגירת מקומות הבילוי, בשנת 2020 נרשמה עלייה של ארבעה הרוגים בקרב נהגים צעירים ביחס לשנת 2019.

הדוח של עמותת אור ירוק לא מסתפק רק בסקירת המצב הקיים. הוא מצרף גם שורת המלצות לרשויות, שעשויות לצמצם את המעורבות והפגיעה של נהגים צעירים בתאונות דרכים.

המלצה מרכזית אחת נוגעת להגברת החינוך בנושאי תעבורה, וייזום פעילות ממוקדת במגזרים בהם התופעה בולטת במיוחד. צעירים בחברה הבדואית, למשל, מעורבים בתאונות בשיעורים גבוהים במיוחד, וכך גם בקרב חיילים שיוצאים לחופשת סוף השבוע.

המלצה נוספת היא הטמעת אמצעים טכנולוגיים ברכבים שייסעו להתמודד עם התופעה. ההמלצה הזו מעניינת משום שכבר היום ניתן למצוא בשוק מערכות למניעת תאונות שהוכחו כיעילות ואפילו מערכת מהפכנית למניעת הסחות דעת סלולריות.

התמכרות לשימוש בטלפון נייד

למרות פעולות הסברה, חקיקה, אכיפה מוגברת וענישה מרתיעה בנושא השימוש בטלפון הסלולרי במהלך נהיגה, התוצאות עדיין טרגיות, ויש להניח שהפתרון היעיל יהיה טכנולוגי, כפי שהמליצה עמותת אור ירוק.

פיתוח של סטארט-אפ ישראלי בשם SaverOne, שכיום זמין למגזר העסקי ועשוי להגיע בעתיד הלא רחוק גם לשוק הפרטי, נותן מענה ראוי לבעיית הסחות הדעת הסלולריות במהלך נהיגה, וזאת על ידי מערכת מוסלקת ברכב המזהה את הטלפון של הנהג ברגע ההתנעה. המערכת המוטמעת ברכב "משתלטת" עליו ולא מאפשרת שימוש באפליקציות מסוכנות – כמו רשתות חברתיות או וואטסאפ, אך עדיין מאפשרת שימוש באפליקציות שימושיות, כמו תוכנת ניווט או שיחה באמצעות דיבורית.

בעיית הנהיגה של צעירים בכבישים, כפי שציינו מעלה, נובעת בעיקרה מהיעדר ניסיון ומשילוב של שתיית אלכוהול ונהיגה, אך כשמוסיפים לכך גם שימוש בטלפון הנייד, בין אם בצילום תמונות או סרטונים ובין אם בנהיגה עם טלפון ביד תוך כדי שיחה או כניסה לאין ספור יישומים מסיחים המשולים לנהיגה עם כיסוי עיניים, הסכנה והסיכוי לתאונה הופכת גדולה עוד יותר, ואת הסוגייה הכאובה הזו, חברת SaverOne, מבקשת למגר.

הוסף תגובה