חמש הסיבות למה שוקולד באמת בריא לנו

לקראת החגים המתקרבים, האירועים, החתונות והארוחות המשפחתיות הייתי חייבת לבדוק למה כל כך הרבה מומחים אומרים ששוקולד טוב עבורנו.

כן! שוקולד באמת בריא עבורכם. זה עלול להישמע לא אמתי, אבל מומחים, דיאטנים ותזונאים מכל רחבי העולם אומרים כי כמויות לא גדולות!!! של שוקולד יכולות לשפר את הבריאות שלכם ביותר מדרך אחת.

כולנו יודעים שכמויות גדולות מדי מהאושר הכהה הזה יכולים להוסיף לנו קילוגרמים לא מעטים, אבל זה לא עצר ולא יעצור אף אחד מאתנו, ובטח שלא יגרום לנו לא לרצות אותו.

באחד המחקרים שבוצע נמצא כי בכל שנה, תושב בריטניה (היצרנית השביעית בגודלה של שוקולד בעולם) אוכל מעל עשרה קילוגרמים של שוקולד – כשלושה חטיפי שוקולד בשבוע!

החדשות הטובות באמת, כי כמויות קטנות של שוקולד לא רק טעימות, אבל גם בעלות מעלות בריאותיות, שלא לדבר על האושר שממתק שוקולדי מביא לכל אחד מאתנו.

היתרונות:

1) העלאת מצב הרוח

הסיבה המרכזית והחשובה ביותר, לכך ששוקולד כל כך טוב עבורכם היא העובדה כי הטעם, הריח ומרקם של השוקולד מגרה אזורי חישה מאוד מסוימים במוח. אזורים אלה אחראים על ההרגשה שלנו, ועל מצב הרוח הטוב שלנו. כמו כן, השוקולד מכיל טריפטופן, חומצת אמינו אשר מעוררת ייצור סרטונים, נוגדן הדיכאון הטבעי של המוח. מומחים בהתנהגות ובחקר המוח אף משווים את הרגשות שאנחנו חווים לסוג של "התאהבות".

2) שיפור פעילות הלב

אכילת שוקולד יכולה להוריד את לחץ הדם, ולתרום לאיכות ולזרימה של הדם בגוף ובכך להקטין את הסיכון לשבץ, ובעל השפעה אנטי דלקתית.

התזונאית שרה שנקר אומרת כי כל אלה קורים בגלל שהשוקולד מכיל את הכימיקל שנקרא flavonoids.

כימיקל זה מעודד את הגוף לייצור רב יותר של תחמוצת חנקן אשר מסייעת בהרחבה ובהרגעה של כלי הדם, דבר שיכול לעזור בהורדת לחץ הדם.

3) עוזר במניעת חסימה של עורקים

הפלובונואידים שבשוקולד עוזרים גם במניעה חמתון של כולסטרול LDL (כולסטרול רע), ובכך לעזור במניעה של היחסמות של עורקים. הכימיקל מכיל מעל 50% שומן רווי ייחודי שנקרא חומצה סטרית, אשר נמצא בחמאת הקקאו, אשר לא מעלה את רמות הכולסטרול הרע, ועלול אף להעלות את הרמות של הכולסטרול הטוב.

 

4) הפסקה של שיעול

השוקולד מכיל גם חומר בשם תאוברומין אשר הוכח כמדכא שיעול. החומר הזה פועל על  vagus nerve, אשר נושא מסרים ממערכת העצבים המרכזית במוח.

5) פעילות המוח

חומר כימי שנקרא epicatechin  אשר ניתן למצוא בקקאו ובתה, נמצא כי עשוי גם לסייע בהגנה על המוח מפני ההיווצרות של חלבונים דביקים או פלאק עמילואיד המתפתחים במחלת אלצהיימר.

ההשפעות של השוקולד עד כדי כך מרחיקות לכת כי אוניברסיטת נורתמבריה פרסמה מחקר כי צריכת שוקולד עשויה אפילו לשפר את היכולת שלכם לספור ולבצע פעולות מתמטיות שונות…

אז, נשארת רק שאלה אחת אמתית, מה סוג השוקולד הבריא ביותר?

ברמת העיקרון התשובה פשוטה, ככל שיש יותר ריכוז קקאו,  וצבע השוקולד יותר כהה, כך יש יותר פלובונואידים.

אבל, זה קצת יותר מורכב מכך…

מה שחשוב הוא הסוג של פולי הקקאו שהשתמשו בהם בתהליך יצירת השוקולד, והתהליך עצמו שהפולים של הקקאו עברו.  ככל שהתהליך של יצירת השוקולד בוצע בטמפרטורות גבוהות יותר והיה ממושך יותר כך נהרסים יותר  פלובונואידים.

מידע זה לא צוין על גבי האריזה, אם כי חלק מהיצרנים טוענים להשתמש בשיטות עיבוד שישמרו את הפלבנואידים.

עם זאת, סביר להניח שאתם תקבלו יותר פלבנואידים בשוקולד מריר, במיוחד אם על התווית מפורטים: פולי קקאו, קקאו, לייקר שוקולד או מסת קקאו ברשימת המרכיבים.

חשוב מאוד לדעת כי שוקולד חלב נוטה להכיל מעט מאוד פלבנואידים ושוקולד לבן אינו מכיל בכלל.

אז כמה שוקולד צריך לאכול כדי שההשפעות באמת יהיו חיוביות?

החיסרון העיקרי במחקרים אשר מבוצעים בנושא שוקולד הוא העובדה כי רוב המחקרים שנעשו בנושא,  על היתרונות של שוקולד כלל אנשים שאכלו יותר מ 100 גר' (500 קלוריות שוות) של שוקולד ביום. כדי לפצות על אכילה של 100 גרם שוקולד, המשתתפים במחקר היו צריכים לצאת לריצה של לפחות 5 ק"מ או לצמצם בצריכה של הקלוריות, ולכן ישנם מקורות הרבה יותר פשוטים לfalvonoids ממקורות בעלי ערך קלורי נמוך הרבה יותר, כגון תה, קפה וענבים שחורים.

האם שוקולד הוא חטיף טוב?

באופן מפתיע, כן!!!

חטיף קטן של שוקולד, מתאים מאוד כחטיף בין ארוחות מכיוון שאינו גורם לעליה ברמות הסוכר. השוקולד מכיל רמות קפאין שלא רק משפיעות על צריכות הסוכר, אלא גם מעלות את האנרגיה הכללית שלכם.

אם כבר אתם אוכלים ממתק – אז שוקולד!

כולם אוהבים לאכול ממתק מדי פעם , ארוחת שישי, חג, או חתונה עם ממתקים,  ואם כבר אוכלים ממתק אז מומלץ שהוא יהיה שוקולד. הפגיעה של שוקולד בשיניים הרבה יותר נמוכה מכל שאר הממתקים. מעבר לכך, הקקאו מכיל כימיקלים אשר פוגעים בבקטריות שפוגעות בשיניים. המשמעות היא כי חטיף שוקולד יותר בריא לשיניים של הילדים שלכם, אפילו כמו פירות יבשים ובטח שמרוב הממתקים הקיימים בשוק..

מזון על?

למרות התכולה של פלובונאוידים, חשוב לזכור כי יש בשוקולד גם סוכר, במקרה של שוקולד חלב, אשר משפיע בצורה ניכרת על כמויות השומן שבו.

רוב הממתקים, החטיפים והשוקולדים שאנחנו אוכלים משפיעים יותר לרעה מאשר לטובה, מבחינת ערכים תזונתיים, קלוריות וחומרים מזינים.

לעומת זאת!!!

וחשוב מאוד לציין כי צריכה של חטיף שוקולד מריר, בעל אחוז גבוה של קקאו, ישפיע רק לטובה עליכם, אם לא במרכיבים היחסית חיוביים שבו, אז בטעם, ובהרגשה הכל כך טובה שרק שוקולד יכול לגרום לנו!!!

הוסף תגובה