חשיבות טיפולי שיניים לילדים

לכל הורה חשוב לדעת שבעזרת התנהגות נכונה, ניתן לשמור על בריאות השיניים של הילדים. ואף פעם לא מוקדם מדי להקפיד על היגיינת פה ועל חינוך הילדים להרגלים נכונים לחיים. בשורות הבאות נסביר על סוגי טיפולי שיניים לילדים שחייבים להכיר. 

טיפולי שיניים לילדים – למניעה ולשימור 

נתחיל בכך שמאוד מומלץ להביא את הילד לביקורת ראשונה אצל רופא שיניים לילדים כבר בגיל חצי שנה. הרופא יבדוק את החניכיים ואת קצב הגדילה שלהן וידע להנחות את ההורים אם מזוהה בעיה כלשהיא שחייבת התייחסות.

קיימים שני סוגים עיקריים של טיפולי שיניים לילדים וניתן לומר שחשיבותם זהה.
מצד אחד, ישנם טיפולים מניעתיים ומצד שני ישנם טיפולי שיניים משקמים שמטרתם טיפול בבעיות שצצו.

טיפולי מניעה ברפואת שיניים נועדו להקדים רפואה למכה. זו שורה של פעולות שנועדו להקטין את הסיכוי לפתח מחלות שיניים או חניכיים בשלב הילדות. טיפולים מניעתיים (הנקראים גם טיפולים משמרים) נועדו "לתפוס" מחלת שיניים כזאת או אחרת, לתקן את הנזק שנגרם ולמנוע את המשך ההיווצרות של נזק חדש. המטרה היא לשמר את יכולת הלעיסה ולמנוע מחלות שיניים קשות. בד בבד, חשוב להבין מהרופא למה נוצרה מחלה, כגון עששת, ואיך ניתן למנוע מהמצב לחזור על עצמו.

לעומת זאת, ישנם כמובן טיפולי שיניים לשיקום הפה וכו', אשר תפקידם כבר לטפל בבעיה קיימת ולמנוע את החרפתה. תחת זאת ניתן למצוא טיפולים כירורגיים, טיפולים אורתודונטיים ועוד.

טיפולי שיניים מניעתיים

מקובלים כמה טיפולים מניעתיים, כבר בגיל צעיר, למשל:

  1. טיפול של איטום חריצים – מטרת הטיפול היא לעטוף ולאטום חריצים אשר מהווים כר פורה להיווצרות חיידקים. האיטום של החריצים מקשה על הצטברות של שאריות אוכל ומקל על ניקוי מלא בצחצוח השיניים (וחוט דנטלי במידת הצורך). 
  2. טיפול בפלואור – השימוש בפלואור נחשב למקובל למטרת טיפול מניעתי. מה שחשוב לדעת לגבי פלואור (שנקרא גם פלואוריד), זה שהוא חומר וותיק ומוכר ברפואת שיניים. זה לא תרופה אלא מינרל שמחזק את משטח השן ומונע נזקי עששת וחורים. הוא מחזק את האמייל ואף מסייע לבריאות החניכיים. 
  3. הדרכה – ניתן לומר כי הדרכה שניתנת על ידי רופא שיניים או שיננית, לשמירה על היגיינת הפה היא אחד הדברים החשובים ביותר. כדאי להגיע למרפאה מעת לעת, כדי ללמוד על שמירת הרגלים נכונה, צחצוח נכון וכדומה. 

יחד עם זאת ובמידת הצורך, נמצאים בסל הטיפולים המשמרים טיפולים נוספים, כגון:

  1. סתימות – נועדו לסגור חורים שכבר נוצרו. הטיפול כולל ניקוי הסביבה מעששת ושחזור מבנה השן תוך שמירה על צורה טבעית. 
  2. סתימות עמוקות – כולל טיפול שורש במידה ונוצרו חורים עמוקים ופגיעה בשורשים או במוך השן. 
  3. עקירה – טיפול שנועד למקרים יותר מורכבים. לאחר הטיפול עשוי הרופא להתקין שומר מקום, בחלל השן החסרה. 

טיפולי שיניים משקמים

במסגרת רפואת השיניים לילדים קיימים גם טיפולי שיניים משקמים שתפקידם הוא לטפל בנזקים שנוצרו כבר תוך כדי שיקום הפה (שיניים וחניכיים) והפיכתו לפה בריא ואסתטי.

הטיפולים המשקמים נעשים לרוב שני מקרים מרכזיים, האחד כתוצאה מהזנחה של בריאות הפה, מחלה שכתוצאה ממנה נוצרה פגיעה בשיניים, או בחניכיים, או מצב מולד (למשל, שיניים עקומות או חסרות) הדורש טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) וייתכן אף כירורגי.

והמקרה השני הוא כתוצאה מטראומה, כלומר פגיעה, עקב תאונה, או חבלה, הדורשים טיפול מעמיק לתיקון הפגיעה והחזרת המצב לקדמותו, כאשר במקרים אלה, חשוב מאוד כמובן הוא הנושא האסתטי, מכיוון שמראה לא יפה של הפה, עלול לפגוע בדימוי העצמי.

לסיכום, הרגילו את הילדים כבר מהיום, שרופא השיניים חשוב. הקפדה על ביקורת קבועה במרפאת השיניים לילדים תסייע לשמור על היגיינת פה ומניעת מחלות שיניים לא רצויות.

הוסף תגובה