כרטיס קול מקצועי: בחירת כרטיס קול להקלטה

עומד לבחור כרטיס קול מקצועי לאולפן שלך? מתלבט בין כרטיס קול חיצוני לכרטיס פנימי? כרטיס קול בחיבור USB או כרטיס כול בחיבור Firewire? כמה כניסות צריכות להיות על כרטיס הקולת וכמה יציאות? מה ההבדלים בין כרטיסי הקול השונים? רוצה כרטיס קול שיתאים לעבודה עם תוכנת הקלטה מקצועית דוגמת קיובייס? במאמר זה ננסה לעשות סדר בבלגן ולספק לך את כל האינפורמציה לה אתה זקוק לפני שתבחר כרטיס קול מקצועי!

מהו כרטיס קול?

ראשית, מהו כרטיס קול? כרטיס קול אחראי על הסאונד שנכנס אל המחשב ויוצא ממנו, ועל המרת הסאונד מפורמט אנאלוגי לפורמט דיגיטלי בכניסה, ומפורמט דיגיטלי לסיגנל אנאלוגי ביציאה אל המוניטורים. כרטיס קול איכותי יותר, יספק איכות ההמרה ועיבוד גבוהות יותר, וסאונד צלול יותר ומעוות פחות.

כרטיס קול מובנה – מספיק טוב?

רוב לוחות האם מגיעים עם כרטיס קול מובנה עליהם. האם כרטיס קול זה הוא טוב מספיק לצורך יצירת מוסיקה, הקלטה וטיפול בסאונד? ברוב המקרים לא. כרטיס קול מובנה יספק סאונד באיכות נמוכה, עיוות צליל, וכמו כן לא יהיו בכרטיס קול מובנה חיבורים מתאימים להקלטת מיקרופונים . הדבר נכון גם לגבי כרטיסים לא מקצועיים דוגמת כרטיסים של Creative. כרטיסים אלה יכולים להיות טובים מספיק למשחקים אך לא ליצירה והקלטה אולפנית!
אם את רוצה להקליט וליצור מוסיקה באופן מקצועי עליך לרכוש כרטיס קול מקצועי! שימו לב, כרטיס קול מקצועי יש לרכוש בחנויות מוסיקה ולא בחנויות מחשבים!

בחירת כרטיס קול מקצועי להקלטה

אז איזה כרטיס קול מקצועי לבחור? הנה הפרמטרים שצריך לקחת בחשבון לפני רכישת כרטיס קול מקצועי:

החיבור של כרטיס הקול למחשב:
כרטיסי קול פנימיים בדרך כלל זולים יותר, ובאופן כללי אינם נופלים באיכות הסאונד מכרטיסי קול חיצוניים, אך כרטיס קול חיצוני עשוי להיות נוח בהרבה בסביבה האולפנית. כרטיס קול חיצוני יכול להתחבר ב-USB או ב-Firewire. בגדול חיבור חיבור Firewire וגם אם ישנו אחד כזה, לצורך עבודת אודיו יש צורך בכרטיסFirewire איכותי בשלב ראשון אם לא רוצים את הנוחות שב-כרטיס קול חיצוני בלי להסתבך יותר מידי- מומלץ לרכוש כרטיס קול חיצוני בחיבור USB

עכבת או לייטנסי:
כרטיסי קול טובים יותר יאפשרו Latency קצר יותר. מוסיקאים אשר עובדים עם תוכנות אודיו מקצועיות דוגמת קיובייס, ורוצים לאפשר לעצמם נגינה בזמן אמת, צריכים לשים דגש על כרטיס קול שיאפשר לרדת לערכי לייטנסי נמוכים מאוד של פחות מ-5 מילי-שניות.

מספר כניסות ויציאות
מספר הכניסות יקבע כמה כלים תוכל להקליט/לחבר למחשב בו זמנית. שתי יציאות הן הכרחיות לצורך חיבור לשני מוניטורים/רמקולים. כניסות ויציאות נוספות יאפשרו גמישות בחיבור אפקטים חיצוניים וסינטיסייזרים למחשב. ליוצרים של מוסיקה אלקטרונית, שלא מתכוונים להתמקד בהקלטת אודיו יספיק בדרך כלל כרטיס קול מקצועי סטנדרטי עם שתי כניסות ושתי יציאות. מי שמתכוון להתמקד בהקלטות לייב של כמה כלים במקביל יזדקק ל-כרטיס קול עם יותר כניסות.

איכות ההמרה
איכות הממירים היא המאפיין החשוב ביותר של כרטיס קול מקצועי. ממירים איכותיים יותר יתנו סאונד צלול, עמוק, פאנצ'י ונאמן יותר למקור. ממירים טובים פחות יספקו עיוות, וסאונד עם פחות עומק וחדות. כרטיסי קול שונים מפשרים רזולוציות המרה ועבודה שונות. לא נכנס כאן לעומקם של דברים בתחום, אך יש לשים לב שכרטיס הקול שאתם רוכשים מפשר עבודה ברזולוציה של לא פחות מ-96Khz ו-24 ביט. מומלץ במיוחד להימנע מכרטיסי קול שמאפשרים עבודה בתדר דגימה של 48Khz בלבד.

יציאת אוזניות
מומלץ לרכוש כרטיס קול עם יציאת אוזניות אשר מוגברת בנפרד, גם אם הדבר מייקר קצת את המחיר.

פרהאמפ ופאנטום
אומנם ניתן לרכוש פרהאמפ בנפרד מכרטיס הקול, אך בשלב ראשון כרטיס קול עם פרהאמפ מובנה יהווה יתרון. רוב הפרהאמפים שבאים עם כרטיס הקול אינם מהאיכותיים ביותר אך בהחלט עשויים להספיק להקלטות אודיו ראשונות. כרטיס קול שמגיע עם פרהאמפ יספק בדרך כלל גם Fantom Power – מתח חשמלי של 48volt אשר נחוץ להקלטת מיקרופון קונדנסר.

ממשק מידי
ניתן כמובן לרכוש ממשק מידי בנפרד מכרטיס הקול, אולם כרטיס קול עם ממשק מידי הוא יתרון.

הוסף תגובה