מדרש לילית: ספר פנטזיה חדש

ודאי שמעתם על אלוהים, איך הוא ברא את העולם ואיך הוא מולך עליו מאז. אולי שמעתם על סמאל, האויב המרושע של אלוהים שמכונה גם השטן. אולי גם שמעתם על לילית, השדה הרעה שאולי הייתה אשתו הראשונה של אדם הראשון ואולי היא סתם מכשפה איומה שרוצחת תינוקות תמימים. ודאי ששמעתם על מלאכים טובים ושדים רעים, על גן העדן שמצפה לצדיקים ועל הגיהינום שמחכה לרשעים, על יום הדין ועל המשיח שיבוא. ודאי קראתם את הסיפורים על בריאת העולם, על הגירוש מגן עדן, על קין והבל והמבול.

אבל מה אם כל מה ששמעתם וכל מה שאתם יודעים הוא רק גרסה אחת של ההיסטוריה? מה אם הסיפור שונה לגמרי? מה היה קורה אם לא אלוהים, המלאכים ואלה שנאמנים להם היו כותבים את הסיפור אלא סמאל, לילית, השדים ואחרים היו כותבים את הסיפור?

את מדרש לילית לא כתבה לילית וגם לא סמאל. שדים – כך ניתן לפחות לקוות – לא היו מעורבים בכתיבתו אבל זהו ניסיון לתאר עולם שבו סיפור הבריאה קרה באמת, אבל לא כמו שהוא מתואר בספר בראשית. זהו עולם שונה מאוד מהעולם שאנחנו מכירים או מאמינים בקיומו, ועם זאת עולם דומה ומוכר:

מאז בריאת העולם והמבול כבר חלף זמן רב, אפילו עבור אלו שחיים לנצח. אלוהים מולך ביד רמה בשמיים, ומאז אובדנו של סמאל אין מי שיערער, בגלוי בכל אופן, על שלטונו.

 

אבל לילית, נסיכת הגיהינום וגבירת השדים, מעולם לא הפסיקה להתאבל על אובדנו של סמאל. כשהיא נעלמת מהשמיים יום אחד, היא מוכרזת כבוגדת ומצוד נפתח אחריה בעולמם של בני-התמותה שאליו היא חמקה, אך לשווא. כשהיא מופיעה שוב כעבור כמה מאות שנים בגיהינום, מרד פורץ כנגד שלטון הרקיע. שדים, מתים-חיים ושאר תושבי ארצות הגיהינום שנמקים תחת שלטון המלאכים נענים לקריאתה, נאספים סביבה ומתכוננים להסתער על הרקיע – עיר-הבירה של עדן שבה שוכן ארמונו של אלוהים. באותו הזמן המפלצות העתיקות שהושלכו לתהום-רבה מתעוררות לחיים, הדרקונים הכלואים בשאול נעשים חסרי מנוחה ויצורים איומים יוצאים מהתוהו-ובוהו כדי להחריב את הבריאה השנואה עליהם.

ובעולמם של בני-האדם מתברר שמסעה של הגבירה והמרד כנגד אלוהים נוגעים גם לבני-התמותה. יום הדין קרב, משיח בא וסוף העולם עומד בפתח. אגודה סודית ועתיקה נרתמת להצלת העולם בעזרתם של פוליטיקאי שאפתן, נציג אלוהים עלי אדמות, טילים גרעיניים וכמה בני-תמותה (חלקם לשעבר).

האם אלוהים יצליח להביס, שוב, את אויביו המערערים על שלטונו? האם לילית רוצה לשבת במקומו של אלוהים על כיסא הכבוד? האם העולם ייחרב? התשובה לשאלות אלו (ולעוד כמה אחרות) נתונה בידיהם של רבים ושונים: הסוכן החשאי אלכס זייד, ענאת האלה הגולה שמתפרנסת כרוצחת שכירה, משיח השקר שבתאי צבי, קאת הצעירה שבוחרת לצאת למסע מסוכן, שר הפנים הצרפתי ומנהלת המשרד שלו, פרופסור מהסורבון, שוטר שהיה פעם פושע מסוכן, האל הזקן בעל, בוני פרקר ושוליית הקוסם, עורך-דין צעיר ומבריק ופועל בניין צעיר ועצבני, נמרוד גיבור-הציד ונאעמה הלוחמת האידיאליסטית, פרחים מעופפים, טרסיוס מטורף וקרפדת עצים, שדים ומכשפות, אלים ומלאכים, שרפים ומתים-חיים, דרקונים ומפלצות.

כי זאת על הקורא לדעת: העולם הזה הוא לא בדיוק מה שחשבנו שהוא, העולם הבא שונה אפילו עוד יותר, לטובו האין-סופי של אלוהים יש גבולות ברורים והגרסא הרשמית של סיפור בריאת העולם היא בסך-הכול ההיסטוריה כפי שמספרים אותה המנצחים.

מדרש לילית, ספר הביכורים של יהודה איגוס, הוא ספר פנטזיה ישראלי לא רק כי הוא כתוב בעברית ומופיע בהוצאה ישראלית. הוא ישראלי כיוון שהוא שואב את החומרים שממנו הוא עשוי מהיסודות של המיתולוגיה הישראלית: המיתולוגיה היהודית, כמובן, אבל גם המיתולוגיה הכנענית שמסתתרת מאחורי המיתולוגיה היהודית ומדי פעם מתגלה, וגם מהמיתולוגיה הנוצרית שהשפיעה על התרבות היהודית ובאה עימה אל התרבות הישראלית. גם מקומה של המיתולוגיה המודרנית – מכאן וממקומות אחרים כאחד – לא נפקד. ביחד, באמצעות עיוות ופירוש מחדש של הסיפורים והמיתוסים הישנים והחדשים נוצרת מיתולוגיה חדשה – הבסיס לספרות פנטזיה טובה. 

הוסף תגובה