פגיעה בדיבור, הבנת דיבור, קריאה וכתיבה מכונה אפזיה ונחשבת מחלה שהסיכוי לסבול ממנה עולה עם הגיל. במאמר הבא נסביר מה התסמינים ואיך מתמודדים איתה

אפזיה מוגדרת על פי הרפואה כהפרעה נרכשת בשפה. הפרעה מן הסוג הזה עלולה להיגרם בגלל נזק מוחי באזור של ההמיספירה השמאלית של המוח, שאחראי על 4 מישורים מרכזיים בתקשורת: דיבור, הבנת דיבור, קריאה וכתיבה. 

למה נגרמת פגיעה בהמיספריה השמאלית של המוח?

כל אזור במוח אחראי על פעולות אחרות. אם הפגיעה היא בהמיספריה השמאלית, התוצאה עלולה להיות אפזיה. בין היתר, הגורמים לפגיעה מן הסוג הזה עלולים להיות אירוע מוחי, פגיעת מוח טראומטית, תאונה וכן הלאה. 

למה גורמת אפזיה?

אפזיה גורמת לאובדן מלא או חלקי של יכולת השימוש בערוצי שפה ותקשורת מסוימים. היא עלולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה מוחלטת ביכולת הדיבור אבל לא להשפיע על הבנת דיבור, קריאה וכתיבה – או להפך. מבחינה פרקטית, היא גורמת לבעיות תקשורת והיא לעיתים אף מחייבת אימוץ של אמצעים אלטרנטיביים לדיבור ולכתיבה.

באיזה גילאים המחלה נפוצה?

אפזיה עלולה להתרחש בכל גיל. עם זאת, היא נפוצה יותר אצל גברים ונשים מבוגרים. למעשה, מחקרים מראים שהסיכוי לסבול מהמחלה עולה יחד עם הגיל. בתוך כך, יש לציין שהיא נגרמת כאמור מפגיעה וכתופעת לוואי של בעיה אחרת – ולא נגרמת רק כי מזדקנים.

מה התסמינים?

התסמינים השונים של אפזיה תלויים בסוג המחלה הספציפית שממנה סובלים. הנה למשל 4 סוגי אפזיה והאופן שבו ניתן לזהות אותם מבחינת תסמינים וסימפטומים:

א. אפזיה מוטורית – חולים שסובלים ממצב של אפזיה מוטורית מתקשים למצוא את המילים המתאימות, מדברים במשפטים קצרים ולעיתים משמיטים מילים חשובות. עם זאת, הם יכולים להבין דברים שאנשים אחרים אומרים.

ב. אפזיה סנסורית – באה לידי ביטוי בדיבור שוטף אבל עם חוסר משמעות שפתית. כמו כן, בעלי אפזיה סנסורית סובלים מפגיעה מסוימת ביכולת שלהם להבין אנשים אחרים ולכן הם גם לא יכולים למלא הוראות.

ג. אפזיה גלובאלית – שילוב בין אפזיה מוטורית ואפזיה סנסורית מכונה בעגה המקצועית אפזיה גלובאלית. היא פוגעת ביכולת הדיבור ובהבנת השפה, לכן קל יחסית לזהות את הסימפטומים שלה.

ד. אנומיה – סוג אחר שמתבטא בקושי לשלוף מילים ושמות של אובייקטים מתוך קבוצה מסוימת. זו מחלה שקשה יותר לאבחן אותה בצורה עצמאית, כי התחושה של החולים שמודעים למצבם היא שהמילה ממש קרובה אליהם – אבל הם לא מצליחים לומר אותה. עם זאת, ניתן לפנות לגורם מקצועי ולעבור אבחון מסודר ומלא.

איך מתמודדים? 

הטיפול בחולים מבוסס על התמודדות בשני מישורים עיקריים: תרגילים שמערבים משחקי מילים וזיכרון, או טיפול ארוך טווח של קלינאי תקשורת. מטבע הדברים, לכל טיפול מאפיינים אחרים ומאוד חשוב להתאים אותו לקהל היעד ולסוג המחלה. מעבר לכך, אפשר לכוון כל סוג של טיפול למטרה שאותה מנסים להשיג מבחינת שיפור ביכולת הדיבור, ההבנה, הכתיבה או הקריאה.

האם יש לזה תרופה?

אין תרופת קסם למחלה וזה דורש טיפול עקבי. הטיפול באמצעות משחקי מילים וזיכרון נחשב פשוט יותר, אך הוא מיועד למצבים יחסית קלים. לעומת זאת, טיפול ארוך טווח עם קלינאי תקשורת הוא בדרך כלל חלק בלתי נפרד מההתאוששות של גברים ונשים בגילאים שונים מאירועים מוחיים או שבץ. חוץ מזה, כדאי להישאר במעקב על מנת לוודא שאין שום החמרה במצב של אפזיה ושהמטופלים מקבלים סיוע רלוונטי.

הוסף תגובה