מה יעשה אותנו מאושרים יותר? מאמר 2 בסדרה בנושא פסיכולוגיה חיובית מדעי האושר

נשאלת השאלה האם אנחנו באמת עושים את ההחלטות הנכונות ואכן מובילים את עצמינו לרמות גבוהות יותר של אושר?

אנשים עושים הרבה החלטות מכריעות בחיים כמו במה לעסוק, עם מי להתחתן, האם להקים משפחה, עם מי להתחבר כשמעל הכל המטרה הסופית היא להיות מאושר יותר.

במאה ה21 האושר בפני עצמו הפך למטרה בחיים.

השאלה האם אנחנו באמת עושים את ההחלטות הנכונות ואכן מובילים את עצמינו לרמות גבוהות יותר של אושר? מה באמת מביא אותנו להיות אנשים מאושרים יותר ובמה כדאי להתמקד?

אם נשאל כל אמא מה הכי היתה רוצה בשביל הילד שלה נשמע שהכי חשוב שיהיה מאושר –

נסו לחשוב, כאשר אתם רוצים שהילד או הילדה יהיו מאושרים, נגיד בגיל בוגר יותר, מה הייתם רוצים בשבילהם?

הרי אנו רגילים לבדוק מה רע ואיך לשפר ועסוקים במה שאין ולא במה שיש אז אמנם אנו רוצים בשבילהם שיהיו מאושרים אבל לרובינו אולי לא לגמרי ברור מהם הדברים שנרצה להעביר אליהם הלאה בכדי באמת לתרום לאושר שלהם.

מה לדעתכם יתרום לכם לרמה גבוהה יותר של אושר?

כסף? מאז ומתמיד האמינו אנשים שכסף יעשה אותנו מאושרים. גם היום רוב האנשים רודפים אחרי הכנסה גבוהה יותר ומאמינים כי הרמה הגבוהה הבאה של ההכנסה תתרום להם יותר לרמת האושר. מחקרים בנושא מוכיחים כי מעל רמת הכנסה ממוצעת, תוספת של הכנסה אינה גורמת לנו להיות מאושרים יותר.

רמות שביעות הרצון אשר נחקרו בכלל העולם מצאו כי רמות האושר בצרפת , ארה"ב ויפן לא השתנו בחצי השני של המאה ה20 על אף שכוח הקנייה הריאלי הכפיל את עצמו.

מבדיקת שביעות רצון בהשוואה בים עשרות מדינות נמצא כמעט ואין הבדל בין רמת האושר הקיימת  ביפן ובניגריה וכמעט ואין הבדל בין רמת האושר בארה"ב לברזיל על אף ההבדלים המהותיים במידת עושרן של מדינות אלו.

חשוב לציין כי עבור אנשים המרוויחים פחות מהממוצע בארצם ומקיימים עצמם בקושי רמת האושר נמוכה יותר, אך ברגע שאדם מגיע למצב של נוחות מינימלית אשר מקבילה לשכר הממוצע במדינה, יותר כסף לא ישפיע כמעט בכלל על רמת האושר שלו, נמצא כי העשירים המופלגים מאושרים פחות או יותר כמו האמריקאי הממוצע.

האם אנשים נשואים ובעלי חיי חברה תוססים יותר הינם גם מאושרים יותר? בהחלט כן.

מחקר שערכו סליגמן ודינר בו הם לקחו מספר אנשים ומדדו את מידת האושר שלהם, מתוכם בחנו את 10% המאושרים ביותר וחיפשו את הדברים המשותפים ביניהם, המאושרים ביותר נמצאו אנשים חברותיים שנמצאים במערכות יחסים רומנטיות חזקות ומערכות יחסים חברתיות נוספות (כולם גם היו מוחצנים ונעימים). עם זאת אין זה ברור האם רמת האושר הגבוהה שלהם מובילה אותם להינשא ולקיים חיי חברה תוססים יותר או שהחברים ובני הזוג הם אשר תורמים לאושרם הגדול יותר.

מה עם גיל? האם האושר שייך לצעירים? דווקא לא, נמצא כי רמת האושר ושביעות הרצון מהחיים עולה עם העלייה בגיל.

בריאות? על פניו נראה כי בריאות היא מפתח לאושר עם זאת נמצא קשר רופף בלבד בין בריאות לאושר, באופן מפתיע גם חולי סרטן במצב קשה שבעי רצון מחייהם כמעט כמו אנשים בריאים, ישנם לא מעט חולים ופצועים אשר רמת האושר שלהם אפילו גבוהה יותר בעקבות מחלתם או פציעתם דווקא.

השכלה? אקלים? גזע? מין? אף אחת מנסיבות חיים אלה אינה משפיעה על רמת האושר שלנו. מחקר של כהנמן אשר בדק האם תושבי קליפורניה אכן מאושרים יותר? נמצא כי אמריקאים תושבי מדינות המערב התיכון (מיזורי, אילינוי, ארקנסו, אוקלוהומה, קנזס, אינדיאנה) מאמינים כי תושבי קליפורניה מאושרים יותר בגלל שמזג האויר אצלהם טוב יותר ומאמינים שכאשר יעברו לגור שם הם יהיו מאושרים יותר. בנוסף תושבי קליפורניה בעצמם מאמינים כי הם מאושרים יותר. המחקר הוכיח כי אין הבדל ברמת האושר בין תושבי קליפורניה לתושבי המערב התיכון.

דת? נתוני סקרים מראים בקביעות כי אנשים דתיים מאושרים יותר ושבעי רצון יותר מהחיים לעומת חילוניים. נראה כי הדת נוטעת במאמינים תקווה לעתיד ומעניקה משמעות לחיים.

 

קראו את מאמרי ההמשך….

הוסף תגובה