פחד מפיטורין – האם זה הכרחי?

איך להתגבר על הפחד מפיטורין

מאז ומתמיד מקונן בליבינו הפחד מפיטורין במידה מסויימת. בדורות הקודמים מקום עבודה היה לכל החיים ופיטורין היו יכולים להיות דרמטיים וטראומתיים. היום יש נטייה גוברת והולכת להחלפה של מספר מקומות עבודה במהלך החיים, כלומר שאנו יותר ויותר נוטים להתפטר פעם אחת או יותר בחיינו ולכן חרב הפיטורין מאיימת פחות, אך עדיין מאיימת.

מה מפחיד בפיטורין?

קודם כל העלבון, ההשפלה, הדחייה. גם אם הטיעונים לפיטורין אשר מוצגים בפניכם הם הגיוניים לחלוטין וגם אם בכלל רציתם שיפטרו אותכם ופיללתם לכך, בכל זאת, כשזה מגיע זה צורב…..וזה כואב. במצבים שבהחלט לא פיללתם לפיטורין ורציתם להמשיך לעבוד במקום העבודה או כשהטיעונים לפיטורין המוצגים אינם הגיוניים טעם העלבון והצריבה חזקים יותר.

יש עוד דברים מפחידים בפיטורין, אם יפטרו אתכם אז לא תהיה אותה ההכנסה הקבועה אשר מקנה את הביטחון והיציבות. בלי ביטחון ויציבות מתקיים מצב של אי וודאות. היש דבר מפחיד יותר מאי וודאות? עבור חלקינו, אשר הביטחון והיציבות הם אלמנטים חשובים בחייהם, אי הוודאות זה הדבר המבעית ביותר שיכול להיות.

מעבר לכך, בלי הכנסה תהיו נזקקים, אבודים, חסרי משמעות, בטלנים, חסרי יכולת לפרנס. מפחיד.

אכן, יש לנו סיבות רבות לפחד פחד מוות מפיטורין. מי ירצה להיות במצב המטריד הזה.

פחד מפיטורין – למה זה גורם?

עבור כל שכיר, סיטואציה של פיטורין לא תהיה נעימה עבורו, מי יותר ומי פחות.

השאלה הנשאלת היא עד כמה אתם מונעים מתוך אותו הפחד במהלך יום עבודתכם?

הפחד מפיטורין מניע כל אחד מאיתנו ברמה כזו או אחרת, השאלה עד כמה?

כאשר הפחד הוא יומיומי ומעיב ברמות גבוהות, הדבר משנה את ההתנהגות הטבעית בצורה דרמטית. אדם אשר מפחד ברמה גבוהה ינהג לרצות את מנהליו בכל דרך שהיא, גם אם זה נוגד את רצונותיו ואופיו באופן מובהק.

דוגמאות למקרים קיצוניים יש למכביר ובעיקר של בוסים אשר שכבו עם עובדות שלהם ש'נאלצו' להיעתר מתוך הפחד מפיטורין. כאן יש חוק נגד הטרדה מינית במקומות עבודה, אבל אין שום חוק נגד הטרדות אחרות….

הענין של לרצות את המנהלים יכול להתבטא בהשקעה מוגזמת בעבודה, בוויתור על החיים האישיים, לא לבוא בדרישות, לא לעמוד על שלך וחלילה לא לבקש תוספת שכר שלא תהיה בראש הרשימה החוצה…גם אם 'העזת' לבקש תוספת שכר או דרשת תנאים כלשהם, סביר שזה עלה לך בדמים.

קל לההיפך לסוג של סמרטוט רצפה במקום העבודה כאשר הפחד מפיטורין גבוה.

אולי אתם מוצאים את עצמכם מתעצבנים הרבה אך לא מעזים לעמוד על שלכם, נעלבים אך לא מעזים להעמיד את המנהל במקומו, מתקוממים אך לא מעזים לעשות את הדברים בדרך שלכם אלא עושים אותם בדיוק בדרך שהוכתבה לכם, סופגים וסופגים…..וממשיכים להתנהג באותה דרך.

הפחד מפיטורין כאשליה של מנגנון הגנה מפניהם

באופן טבעי אנו מנסים להימנע בחיינו מעלבון, דחייה, השפלה, אי וודאות וכו' ולצורך כך אנו מפתחים מנגנוני הגנה. הפחד הוא מנגנון הגנה.

הפחד מפני הדבר שומר אותנו שלא נחווה אותו.

אך האם זה באמת כך? האם מנגנון ההגנה שפיתחנו אכן מקנה לנו את ההגנה הנדרשת?

זו אשליה כמובן, הפחד מדחיה אינו באמת מקנה לי הגנה ממנה, הפחד מעלבון אינו מקנה לי הגנה מפניו וכך הלאה….כמובן שהפחד מפיטורין אינו מקנה לי הגנה מפני פיטורין.

כלומר, אנו חיים תחת האשליה שההתנהגות של לרצות, לוותר, להיכנע מגנה עלינו מפני פיטורין!! בעוד שאין זה נכון. הפחד הוא שמכתיב לנו את ההתנהגות הזו. הפחד הוא שנותן את האשליה שמגן עלינו מפני פיטורין, שכל עוד נאחז בו ונהיה על המשמר כך נוכל להימנע מה'גרוע מכל'.

התנהגות זו אינה מגנה עליכם מפני פיטורין, לכל היותר היא יכולה להוביל אתכם לשם.

אם אתם באמת רוצים לשמור על משרתכם, הפחד מפיטורין אינו משרת אתכם אלא עושה לכם נזק. הפחד שומר אתכם לא מרוצים ממקום העבודה, שומר אתכם במקום של חוסר ביטחון תעסוקתי עצמי ואינו מרפה. המעגל הזה לא ישבר אלא אם תשברו אותו.

הפחד מפיטורין מיותר לחלוטין

בכדי לשמור על משרתכם עשו כמיטב יכולתכם. דברו על מה שאתם עושים. זהו.

הפחד מפיטורין טומן בחובו אשליה כאילו הוא מגן עליכם מפניהם בעוד הוא רק משפיע עליכם לרעה ואינו תורם במאומה להיותכם מפוטרים או לא. הוא בזבוז משאבים.

במצב בו אתם עושים כמיטב יכולתכם השפעתם כבר עד כמה שיכולתם על העסקתכם.

מעבר לכך, אין לכם השפעה אמיתית על פיטוריכם ולכן חבל על האנרגיות והמחשבות שאתם משקיעים בכך ובטח שחבל על ההתנהגות היומיומית שלכם שלעיתים מאמללת אתכם. אם זה יקרה אז זה יקרה, זה פסיכי לדאוג למפרע ממשהו שלא קרה…

הפיטורין כהזדמנות לחיים טובים יותר

בכדי לנסות ולהשתחרר מהפחד ענו על השאלות הבאות:

נגיד שיפטרו אתכם, אז מה? האם האסון באמת גדול כל כך? כמה זמן באמת יקח לך למצוא עבודה חדשה? אולי אפילו יותר טובה….

האם יש לך את הבטחון התעסוקתי העצמי שאכן תמצא עבודה אחרת? אפילו בקצת?

האם אתה יודע שתמצא דרך לפרנס את עצמך? האם אתה סומך על עצמך?

האם יש סיכוי שתוכל לראות בפיטורין, אם יקרו, אפילו הזדמנות פז לחדש ולגוון את חייך המקצועיים?

האם יכולים לקרות דברים טובים כתוצאה מפיטורין? אולי זה אפילו 'יאלץ' אותך לשפר את חייך? לעיתים קורים לנו דברים אשר טורפים לנו את הקלפים, על פי רוב אנו מסתכלים אחורה ואומרים תודה…האם זה יכול לקרות גם לך?

האם תוכל לדמיין את ההרגשה נטולת הפחד מפיטורין? האם זה ישפר את ההרגשה הכללית שלך? האם תחיה חיים יותר טובים? האם זה אפשרי?

הוסף תגובה