מוצרי חלב – יתרונות וחסרונות

מוצרי חלב – יתרונות וחסרונות

 

כיום, ישנו ויכוח מתמשך בנוגע לחסרונות והיתרונות של מאכלים חלביים. ישנם מחקרים רבים בנושא ועד היום לא הגיעו למסקנה חד משמעית בנוגע לצריכת מאכלי חלב. מוצרי חלב כגון שמנת, שוקו וגבינות נוספות מכילים ויטמינים ומינרלים כמו סידן ולכן יש הטוענים ובצדק שהם מועילים לגופינו. לעומת זאת, יש הטוענים כי חלב מכיל בתוכו כולסטרול ושומן רווי המזיקים לגופינו ולכן לא מומלץ לשתות חלב בכמויות גבוהות, אם בכלל.

 

יתרונות של צריכת מוצרי חלב

חלב מכיל בתוכו כמות לא מבוטלת של סידן אשר מסייע בחיזוק של העצמות בגופינו. מוצרי חלב מכילים חלבון אשר נספג בגופינו ובנוסף ויטמינים ומינרלים כמו זרחן ומגנזיום. בעבר ועד היום, נערכים לא מעט מחקרים בנוגע לצריכת חלב יומית והתוצאות עד כה הצביעו על כך שכאשר ישנה צריכה יומית של מוצרי חלב בין אם מדובר בכוס חלב, שוקו או אכילת מאכלי חלב כגון שמנת, ספיגת הסידן בגופינו טובה יותר ומקטינה סיכויים לבריחת סידן בעתיד. נכון להיום, לא מצאו תחליף לחלב אשר יכול לספק לגופינו את הויטמינים הנדרשים לצמיחת הגוף והתפתחותו לאורך השנים.

 

 

חסרונות של צריכת מוצרי חלב

אחת הטענות המרכזיות בזרם המתנגד לצריכת חלב יומית וצריכת חלב בכלל, היא שהאוכל של הפרות מהן נלקח החלב, עובר הדברה ושאריות מחומרי ההדברה עדיין קיימים בחלב שאנו צורכים. בנוסף, טוענים כי כאשר הפרות חולות, חלק מהאנטיביוטיקה בה משתמשים לריפוי הפרות, גם הוא מגיע אל החלב שבסופו של דבר אנו קונים ושותים ובכך מכניסים רעלים אל גופינו.

 

אז מה עושים?

ישנם לא מעט חוקרים אשר מציעים פתרונות לאלה שלא מעוניינים לשתות חלב אך עד היום לא מצאו תחליף המצליח להשתוות באיכותו ובמרכיביו לחלב וליתרונות שקיימים בו. ישנם חוקרים הממליצים לצרוך יוגורט פרו ביוטי אשר הוכח כי יש בו יתרונות דומים לאלה בחלב וטוענים כי הוא מזיק פחות מחלב. אחרים, מציעים לשתות חלב עיזים אשר אחוז השומן בהם נמוך יותר ובכך למזער את החסרונות שיש בחלב פרה. כיום מכיוון שאין תחליף לחלב פרה, מצאו כי על מנת לפצות על חוסר בסידן כאשר מדובר בצריכה מינימלית של מוצרי חלב, יש צורך בכמויות גבוהות ולא מציאותיות של תחליפים כגון 10 פרוסות לחם המקבילים באחוז הסידן בהם לכוס חלב אחת או לחילופין 7 כוסות של שעועית מבושלת.

 

הויכוח בנוגע לחסרונות והיתרונות של חלב צפוי להימשך עוד שנים רבות. כאשר ויכוח על מוצר, תמיד יהיו חסרונות ויתרונות לצריכתו, אך חשוב לזכור כי כל עוד אין תחליף אשר יכול לספק לנו את הויטמינים והמינרלים שכוס חלב אחת ביום מספקת לנו, כדאי לחשוב פעמיים אם לוותר על אכילת מוצרי חלב.

 

הוסף תגובה