מי המציא את הממתקים והשוקולד?

השאלה מי המציא את הממתקים דומה לשאלה מי המציא את המוסיקה, ובשני המקרים התוצרים נועדו לענג את בני האדם. ההיסטוריה מייחסת את המצאת הממתקים למצרים שהיו הראשונים שרקחו דבש עם תבלינים, פירות ואגוזים, לייצור ממתקים בכמות מסחרית. מאחר ובתרבות הקדומה, כל דבר טוב הוצע תחילה לאלים, הוגשו ממתקים אלה כמנחה לאלים בטקסי הדת המצריים. בפינה אחרת של העולם, הרומאים והסינים בישלו דבש עם שעורה וייצרו את הגרסה שלהם לייצור ממתקים בכמות גדולה. עצי האדר (מייפל) שימשו כמקורות נוספים לייצור מוצרים מתוקים. לשד עץ האדר נסחט והורתח לשם הכנת סירופ מייפל. ייתכן שכמחווה גאונית, מישהו הניח את סירופ המייפל על השלג, וכך נוצרו סוכריות המייפל.

ייצורם המסחרי של מוצרי מזון מתוקים החל באמצע המאה ה- 19, כאשר מספר חברות החלו לייצר סוגים שונים של מסטיקים, סוכריות וחטיפי שוקולד. הכימאי הגרמני הנודע, הברון ג'אסטוס וון ליבג, שפעל בשלהי המאה ה- 19, טען כי שוקולד הוא חברו הטוב של האדם, משום ערכו התזונתי והשפעתו החיובית על גוף האדם. חברת ויטמן הייתה החברה הראשונה בעולם ששיווקה מבחר שוקולדים בקופסא, ונחשבת עד היום כפורצת דרך בתחום. אליה הצטרף ג'וזף פריי, מי שהמציא את חטיפי הממתקים כמוצר מזון המוני. 50 שנה לאחר מכן, המציאו ויליאם מוריסון וג'ון וורטון את צמר הגפן המתוק, שהלהיב ילדים ומבוגרים בצורת הענן האופיינית שלו. למרות שלאורך השנים יוצרו סוגי ממתקים שונים שחלפו מן העולם, רבים מהם נותרו בזיכרונם של המעריצים.

כדי להתמודד עם מודעות הציבור לשמירה על אורח חיים בריא, חלו בשנים האחרונות שינויים בתעשיית מוצרי המזון המתוקים. מחקרים רבים נערכו על מנת למצוא את הדרך להפחית את כמות הקלוריות בסוכריות, מסטיקים, עוגות, שוקולד וחטיפים, מבלי לפגום בטעמם. באמצעות החלפת הסוכר במיצי פירות טבעיים, מקווים יצרני הממתקים וה עוגות לפתות גם את ציבור הצרכנים שוחר הבריאות.

כידוע, צריכה גבוהה של ממתקים מובילה לעליה במשקל. בעוד שהשומנים בגופו של אדם לא יהפכו אותו לאדם שמן, הרי שאכילת עוגות, מסטיקים, שוקולד ומיני מתוקים אחרים, בהחלט גורמת להשמנה. זאת, למרות שממתקים מכילים 4 קלוריות לגרם, שומנים מכילים 9 קלוריות לגרם ואלכוהול מכיל 7 קלוריות לגרם. לא תמיד קל לבחון את השלכותיה של צריכת מזון עתיר סוכר לעומת צריכת מזון עתיר שומנים משום שמוצרי מזון עתירי פחמימות רבים, כמו עוגות, מכילים גם רמת שומן גבוהה. מכל מקום, התשוקה לתופינים, מסטיקים, וסוכריות מתוקות הוכחה כמובנית במוחו של האדם, ומושפעת גם מכמות השומנים בתאי גוף האדם. המסקנה היא שכדי לשמור על הבריאות יש למתן את צריכת כמות החטיפים, שוקולד מסטיקים, עוגות, והממתקים. שכן, התנזרות מוחלטת ממתוקים מעולם לא הועילה לאיש, וודאי לא לאלה היודעים היכן מוחבאים הממתקים במטבח.

הוסף תגובה