נו, איך הולך לך עם חיפוש עבודה? מצאת משהו….?

זו אחת השאלות הכי תמימות שאפשר לשאול אדם שנמצא בתהליך של חיפוש עבודה. גם אם ברור שכוונת השואל היא טובה ובסך הכל נשאלת מתוך התעניינות ואכפתיות טהורה, הרבה פעמים יכולה להפוך למעיקה כאשר הנשאל מרגיש נואש ומתוסכל ולעיתים כבר נמצא במצב שאינו יודע מה הוא מחפש למצוא. לא מספיק שהאדם מרגיש תקוע בחייו, הסביבה דואגת לו ומנסה לסייע לו או לכוון אותו- מה שלפעמים רק מעיב יותר על דאגתו שלו.

תהליך חיפוש עבודה ובעיקר תקופת אבטלה ממושכת יכולים להפוך להיות אחד המשברים הקשים שאדם עובר. מסלול הקריירה וסביבה תומכת הם כידוע שני הגורמים המשפיעים ביותר על איכות חיינו, על הדימוי העצמי שלנו ועל תחושת ההצלחה בתחומי חיים השונים וכאשר אחד מגורמים אלו לא מתנהל על-פי שביעות רצוננו זה משליך הרבה פעמים על אספקטים אחרים בחיינו ומשפיע על מצבנו הרגשי והפיזי. ללא עבודה, היכולת הכלכלית האישית משתנה, דבר אשר עלול להעיב גם על הזוגיות או היחסים עם הסביבה הקרובה. כמו כן, תחושת הבדידות עולה , הביטחון והערך העצמי יורדים והלחץ משתלט. בנוסף, כבר כמה אפשר לשתף או לקטר לסביבה…? כמחפש קריירה או שינוי, אתה מתחיל במצב אופטימי ונחוש ולאט לאט כשהדברים לא מסתדרים על פי ציפיותיך אתה מתחיל לדאוג ולחוש חוסר אונים ובלבול מול רצונותיך ושאיפותיך ומאבד את האמונה בעצמך.

אנו מתאמצים הרבה יותר לחפש עבודה או להשיג שינוי כלשהו בחיינו כשאנו בתחילת התהליך אך כשהמצב נעשה קשה יותר, אנו פחות נמרצים וחדורי מוטיבציה ולא משקיעים את אותו המאמץ כמו בהתחלה. האנרגיה נחלשת, הביטחון העצמי נפגע, הראיונות נעשים מעייפים, אנו מגיעים אליהם שחוקים ובגישה של "מה שיהיה יהיה" והלהט לשווק את עצמנו הכי טוב שיש פוחת עם הזמן. אנו מסתובבים בתחושה שלא הולך לנו ושאנו רק דורכים במקום ועולות שאלות רבות שאין לנו עליהן תשובות החלטיות, דבר אשר נובע מכך שאנו מתקשים לחשוב בצורה חיובית וברורה שלא תהיה מושפעת מהשלכות האישיות וסביבתיות של ההתמודדות עם המשבר שאנו חווים. לכן בכדי לצאת מהמעגל הזה במטרה לקבל החלטות נבונות ויעילות שיקדמו אותנו חייבים לעצור ולבדוק האם אנו פועלים נכון ולשאול את עצמנו שוב מה אנו רוצים להשיג ומהן המטרות שלנו. עלינו לבחון מחדש את עצמינו ואת ההתנהלות שלנו נוכח המצב הקיים.

מניסיוני האישי ומעבודתי עם אנשים שעברו תהליך כזה,זהו הדבר החשוב ביותר והנכון לעשות כאשר נכנסים לתקופה כזו שבה חשים תקיעות כי מציאות החיים משתנה במהירות וכך גם המציאות האישית והתעסוקתית שלנו שמאופיינת באי וודאות, לחץ ושינויים תכופים. לא תמיד אנו שמים לב לכך או מקבלים זאת, אך כל אלה משפיעים עלינו ולכן יש להתייחס ולהשלים עימם כשאנו מחליטים או מתלבטים על דרך חדשה.

בעולם שלנו הקריירה תופסת מקום מאוד מרכזי בחיינו ומגדירה את מי שאנחנו ולכן הדחף הפנימי של אנשים לממש עצמם הולך וגובר. כולנו שואפים למצוא עבודה שתהיה משמעותית לנו ובכדי להשיג זאת בדרך כלל מסתמכים על שאלות בסיסיות שאנו שואלים את עצמנו כגון: במה אני הכי טוב? אילו תחומי מעניינים אותי? מה נחשב למקצוע נחשק? איזה מקצוע יכניס לי כסף? כמה פסיכומטרי צריך? כמה זמן לימודים?. אלו שאלות טובות אך לא מספיק בהן בכדי לעזור לנו לעשות את הבחירה הנכונה כי כישורים ויכולות הן רק גורם אחד שיעזור לנו בבחירת מסלול הקריירה שלנו והוא לא מספיק בכדי לשקף את מיטב הפוטנציאל שבנו. בנוסף, תשובות לשאלות אלו עלולות לטמון בחובן גם דעות מגבילות (במודע ולא במודע) שיש לנו על עצמנו או של הסביבה שלנו ולכן לא תמיד ישקפו בצורה מהימנה את ההחלטה המתאימה לנו באמת.

לסיכום, מחפש/ת יקר/ה, אם המציאות שלך השתנתה ואינה תואמת את ציפיותיך- זה הזמן לבדוק את הבחירות שעשית עד כה ולהחליט מהם רצונותיך כיום וליצור בהתאם את המציאות שלך. אני יודעת שזה לא קל ואולי אף נדמה לך שזה מיותר ואין לך מה לחדש לעצמך וניסית כבר הכל ודבר לא השתנה. בכל זאת אני מציעה לך לקחת דף ועט ולענות לעצמך בכנות בלי למהר על מספר שאלות שהתשובות עליהן,יחזירו לך את המיקוד לעשייה ותחושת השליטה בחייך :

מה אני רוצה באמת?

למה זה חשוב לי?

מה יגרום לי להרגיש טוב עם החיים שלי?

מה צריך לקרות בשביל שאשיג את זה?

מה עוצר בעדי להשיג את החלומות או הרצונות שלי?

איפה אני רואה את עצמי בעוד כ-5 שנים?

האם אני עושה מספיק בשביל להשיג את מבוקשי?

מה אני יכול לעשות ואיני עושה?

במה אני צריך להשתפר בכדי להצליח?(בראיונות למשל,או כל דבר דומה אחר)

 מה חסר לי בכדי שאוכל לצבור ניסיון או ידע בתחום שבחרתי/בתפקיד שאני רוצה להשיג?

האם אני בטוח שאני בקריירה הנכונה?

האם זו קריירה שבחרתי לעצמי או ש"התגלגלתי אליה"?

האם אני מרגיש סיפוק ומשמעות אישית בעבודה שלי?

האם אני רואה את עצמי בקריירה הזו בעוד כ-10 שנים?

מה חסר לי? לשנות מקום עבודה/להחליף מקצוע/ להחליף תפקיד/ לפעול לשינוי במקום העבודה הקיים?

בהצלחה

הוסף תגובה