נטרול שיחת הקוף

 

ארבעה שלבים שיעזרו לך לכוון מחדש את השיחה הפנימית המקטינה בולמת החופש שמנסה להשאיר אותך קטן ומפוחד. 

מיכל, אשת הייטק שכבר זמן רב הולכת עצובה לעבודה, שיתפה את חברי הסדנה : "אתמול ישבתי בדיון שניסה להעריך את תגובת השוק למוצר חדש שאנו עומדים להוציא. השתתפו מנהלי מחלקות שונות, אחרי הפגישה גיליתי שלא אמרתי את דעתי, זאת למרות שאני מצויה בשוק ומכירה היטב את השחקנים בו. חשבתי שמתחרים ינסו לחפש את נקודות החולשה שלנו, יבקשו להגדיל אותן ולהכפיש אותנו בעיניי הלקוחות. חשבתי, חשתי, ולא אמרתי". 

"ממש הרגשתי את ניסיונות התקיפה שלהם בבטן, אבל לא יכולתי לומר זאת". הוסיפה כמו מסכמת.

שקט נשאר באוויר לעוד זמן מה והיא המשיכה, "שמעתי קול פנימי מוכר שמשתק אותי : מה תסבירי להם, שמתחושת הבטן שלך את מדברת ? אנשי הפיתוח משוכנעים באיכות וכל צוות השיווק חוץ ממך כבר רוצה להציג בתערוכה הקרובה את המוצר, סמנכ"ל הכספים כמעט הוציא הודעה לבורסה ואת תעצרי את כולם מתוך תחושת הבטן שלך, כמו תמיד את במיעוט, חריגה, מתחכמת.שתקי !"

כך שיתפה מיכל שלמדה להבחין כיצד משתלטת עליה שיחת הקוף. – שיחה פנימית מקטינה, דיבור מחליש, עצה עצמית שנועדה ל"שמור עליה" שלא תעז, חלילה שתיקח סיכון . . . כמו קוף שצץ לו, מתיישב על הכתף ומוכיח בנימוקים סדורים והגיוניים מדוע לא ! 

יתכן שבימים עברו היה נכון לה להימנע מלומר את אשר חשה, לא לצאת נגד גם כאשר "צדקה". כך למדה בילדותה – לא לטלטל את הסירה המשפחתית, סירה אותה ניווטו פחדים וחששות. כילדה, לא יכולה להתעמת עם הוריה ועם דרכם, דרך של היסוס ומורא, ופיתחה הימנעות כ"דפוס הישרדות". נמנעת מהקשבה ומביטוי עצמי, נמנעת מלצאת צודקת, מוכיחה ומתעמתת, נמנעת. נקודה. 

אותה התנהגות שפעם שמרה עליה, במובן מסוים, חלחלה עמוק ולימדה אותה לא להביע את דעתה, לא להקשיב לעצמה ולתחושותיה. 

הסדנה עזרה לה לפתח מודעות רגשית וערנות למחשבותיה, אפשרה לה להבחין ב"שיחת הקוף", לא להיבהל ממנה ולהתמודד איתה בכלים חדשים. 

מתי מופיע אותו קוף ? קטגור פנימי רב עוצמה מופיע אצל כל אחד בדמות אחרת ובזמן אחר. בדרך כלל כאשר צריך לקחת החלטה הכרוכה בשינוי. קוף מייצג חלק פנימי שמעדיף את המוכר והמקובל, מתנגד לשינוי, ומפעיל את מיטב ההיגיון ויכולת השכנוע שלו כדי לחסום אפשרות של תנועה. תפקיד הקוף לשמר הרגלים ודפוסים. קולו יופיע כאשר נבחן הצעות ורעיונות לדברים חדשים. כאשר נחוש "שנמאס לנו" ונשקול דרך חדשה, יתגייס להוכיח שכדאי לדבוק במוכר. 

תפקיד נוסף לקוף הוא להשאיר אותנו קטנים וחוששים, זקוקים לאישור, חרדים להיות גדולים ועצמאיים. כאן ישמע קול פנימי מקטין שלא מאפשר לך לסמוך על עצמך, שחוסם אותך מלגלות כוחות, מונע מהתנסות חדשה כדי לא לטעות, לא מאפשר להתאמן בלקיחת סיכון, וכו' 

התמודדות עם שיחת הקוף דורשת 4 פעולות : 

זיהוי שיחת הקוף בזמן אמיתי 

פנייה לאותה ישות פנימית ממנה נובעת השיחה, לדחיית השיחה לזמן מתאים יותר. זאת כדי להקשיב לכל נימוקי ה"בעד" לפני נימוקי ה"נגד". 

זיהוי החוויה הרגשית והקשבה נוספת למה ששיחת הקוף מעוררת. 

פנייה יזומה בזמן נוח, שקט ומתאים יותר להאזנה לפירוט הנימוקים. 

מדוע עלינו לפעול בדרך זו ומה מטרות כל שלב – 

אנו רוצים להגיע למדרגה חדשה, בה אנו מפתחים יכולת לנהל את השיחה הפנימית ולא להיות מופעלים. בכך שאנו מזהים שיחה מחלישה ומתחייבים לעצמנו לקיים אותה בזמן מתאים יותר, אנו לוקחים עמדת ניהול. יתכן ששיחת הקוף תצוץ בשלב בו רק מתחיל רעיון חדש לבצבץ, טרם השלמנו הקשבה למלוא המחשבה ולכל ההיבטים עלול הקוף לקטוע את התהליך. אנחנו לא רוצים לתת לו לעצור רעיון חדש, לנטרל יוזמה עוד בטרם הצלחנו לפתח אותה. תפקידנו לנהל את תהליך החשיבה, להקשיב לקולות נגד, אבל בזמן המתאים לכך, אחרי פיתוח הרעיון. אז נפנה תשומת לב ונקשיב לסיכונים, לקשיים, לבעיות – לכל היבט או התנגדות שתעלה. כל עוד לא פעלנו בסדר נכון אנו מונעים מעצמנו אפשרויות חדשות. 

זיהוי חוויות רגשיות המתחוללות בעת שיחת הקוף הוא מפתח הכרחי בתהליך השחרור. פחד, אולי אשמה, לפעמים חוסר אונים או הרגשה קשה אחרת שהוטבעו בנו, אנו נדרש להכיר בהם כדי ליישם שינוי. ככל שנוכל לחבק ולקבל חלק פנימי של עצמנו שמתפקד כילד פגוע, כך נחזיר לעצמנו אט – אט את המקום הבוגר, האחראי, מקום שאינו חושש להקשיב פנימה ולפעול בשקט, מתוך עמדה שסומכת על עצמי. 

תוך כדי השיתוף הספונטאני נזכרה מיכל במשפט מפורסם של אביה "תני לי 3 סיבות למה" משפט שהפך למוטו משפחתי. כל פעם שרעיון חדש עלה בראשה גרם לה המוטו הזה להתכנס ולהרגיש חסרת ביטחון. "הרבה רעיונות שלי לא יוצאים לאוויר העולם כי אחרים אומרים את שלהם לפני, ואני מסתובבת עם הרגשת ספק והחמצה. מתביישת מעצמי, איך זה שאני לא מעזה . . . " 

להשלמת תהליך החיזוק העצמי אוסיף כעת כלי חשוב – נשימה מודעת.

הפניית קשב מלא לדבר אחד בלבד – לנשימה. 

סגרי את הפה, מקדי את תשומת הלב בנחיריים, חושי כיצד הן מכניסות את האוויר אל האף, עקבי אחר התחושה לאורך הדרך בה האוויר זורם. זהי את תנועות הבטן שעולה ויורדת, את בית החזה שמתרחב מעט, ומשתנה. כך הלאה, עברי על כל חלקי הגוף שלוקחים חלק בתהליך של הכנסה והוצאת אוויר.

בהחלטה לנשום במודע אנו בוחרים להתעלם לזמן מהעולם. בהקשבה רק לנשימה של עצמנו אנו משדרים מסרים עמוקים לתת – ההכרה שלנו :
– רק אני חשובה עכשיו – אני זכאית להיות במרכז תשומת הלב

– אני מקשיבה לצרכים, לתחושות, לרצונות שלי

– אני יכולה לתקן כל עוול וטעות שנעשו כלפי

כך ניתן לנטרל את שיחת הקוף, לחזק צמיחה אישית ולקדם תיקון שנדרש לנו.

הוסף תגובה