סבגן – מאת רותי שקל

"כבר כמה ימים דיירי הרחוב סקרנים מאוד, מי זה הסבא שמגיע כל  יום אל גן הילדים של הגננת עינת?" כך מתחילה עלילת הספר החדש של רותי שקל "סבגן" 

  דברי המחברת:

מאז יציאתו  של אבי לגמלאות, הוא מתנדב בגן של רונית מתוק ברמת חן.החוויות שלו עם הילדים, שמחת החיים המלווה אותו כגימלאי מתנדב,שימשו לי מקור השראה לכתיבת הספר, והזדמנות להעלות על נס את פעילותם של כל המתנדבים באשר הם.

 "מה למדת בגן היום?" אני שואלת את אבא שלי, סבא לתשעה נכדים ורב סבא לתשעה נינים . שנינו מחייכים…

 פרישה לגמלאות היא פרק לא קל בחיים, אבל… אפשר להתמודד איתו… אך כאשר מוצאים מקום בו ניתן לתרום ולהיתרם, ואם מתבלים תקופה זו בחוש הומור…מקבלים מתכון נפלא להמשך מלא סיפוק והנאה.

מתוך הספר:

סבא מנחם יצא לגמלאות,

וחיפש פתרון לשעות חוסר המעש הרבות.

הוא ניסה כל מיני עבודות:

אופה, גנן, ירקן ומוכר צעצועים,

אפילו שיפוצניק שעובד בבניינים.

אבל סבא מנחם רצה לתרום יותר:

היה לו קצת משעמם לעבוד כמו כל המבוגרים,

ולכן, בוקר אחד עשה מעשה…

תתפלאו לגלות אותו בספרנו זה.

 סבגן – ספר מתנה שכל מתנדב ישמח לקבל.

  על תוכנית זהב בגן

 תוכנית זהב בגן היא תוכנית ארצית להתנדבות גמלאים בגני הילדים, שמוביל האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך בשיתוף עם תנועת המתנדבים של"מ – שרות לאומי למבוגר, המופעלת על ידי האגף לחינוך מבוגרים והחברה למתנ"סים.   

במסגרת התוכנית מגיעים הגמלאים המתנדבים לגן אחת לשבוע לפחות, ומפעילים בגן יוזמה ייחודית המושתתת על ניסיון חייהם. התכנית מהווה מפגש משמעותי בין מתנדבים בקהילה, ילדי הגן, צוות הגן, הורים וקהילה, כאשר כל הצדדים המעורבים יוצאים נשכרים. 

בעזרת תכנית זהב בגן נחשפים הילדים כבר מגיל צעיר לערכים של נתינה וכבוד למבוגר. המתנדב מצטרף לצוות הגן ומשמש כעוד "זוג אוזניים " ועוד "זוג עיניים". נוכחותו וגישתו הרגועה משפיעים על התנהגות הילדים בגן. הילדים מתקשרים אליו ואוהבים אותו, ומשתפים אותו בעשייה שלהם ובתחושותיהם. הקשר שנוצר בין הילד והמתנדב חשוב ומשמעותי לשניהם. 

מבחינת הגמלאים מהווה התכנית מקור לעשייה משמעותית, דבר המשליך על איכות חייהם בקהילה והישוב כולו יוצא נשכר. התכנית בנויה  גם בצורה המאפשרת לכל ישוב ואו גן להתאימה לצרכים הייחודיים שלהם.

 חלק גדול מהמתנדבים מפעיל בגן גם חוג הנשען על תחום הידע וניסיון החיים שלהם. הפעילות מהווה מסגרת שמאפשרת למתנדב להפעיל קבוצות ילדים סביב נושא מסוים (מוסיקה, טבע, אמנות וכדומה). חוגים אלו מעשירים את הילדים ומהווים עבורם מסגרת למידה חווייתית.

העובדה שהמתנדב עוסק בדברים הקרובים לליבו מקרבת אליו את הילדים ויוצרת סביבו אוירה של כבוד וסובלנות.

 המתנדבים עוברים תהליך הכשרה המתמקד בנושא מניעת אלימות וביצירת דרכים לתקשורת עם הילדים. כמו כן עוברים המתנדבים סדנאות בנושאי הקשבה פעילה, שפת העידוד ותקשורת בינאישית.

 מסגרת התנדבותית בגן הילדים מחייבת שמירה על רצף של יום ושעה קבועים למשך שנה שלמה. לעתים משלבים גמלאים נוספים בקהילה שיכולים לתרום לגני הילדים במפגשים חד פעמיים על בסיס ידע בתחומים ספציפיים.

 נכון לינואר 2007 פועלת התכנית ב-40 ישובים ברחבי הארץ ומפעילה כ-800 גמלאים מתנדבים.

 מתוך הבנה ששילובם של אנשים מבוגרים ומנוסים בפעילות הגיל הרך באזורים רוויי מתח יכול לסייע לצוות המקצועי, לילדים, ולהורים, יש כוונה להרחיב את היקף הפעילות בעיקר בפריפריה, ביישובי הצפון, ובדרום – בשדרות ו"עוטף עזה" .

 לפרטים ניתן להתקשר לטלפון מס.  03-7600146    

הוסף תגובה