סושי: ההשפעה היפנית העולמית

רעידת האדמה שפקדה את יפן גרמה לתדהמה ברחבי העולם כולו. זאת, לא רק בגלל מימדי האסון והפגיעות בנפש, אלא גם בשל מעמדה של יפן כמעצמה עולמית. בשנים שמאז מלחמת העולם השנייה צברה לעצמה יפן שם בכל העולם והצליחה להיות מדינה בעלת כלכלה מפותחת ביותר. יפן החדירה מוצרים רבים לשווקים העולמיים החל מסושי, דרך קומיקס ועד למכשירי אלקטרוניקה וטכנולוגיה. יפן בהחלט הייתה במגמת התקדמות לפני האסון שפקד אותה וימים יגידו כיצד תשפיע רעידת האדמה על מעמדה של יפן כמעצמה עולמית.

יפן היא מעצמה מסקרנת בעלת כוח כלכלי, תרבות עשירה, מומחיות טכנולוגית ובישול מצוין שהניב לנו בין השאר מאכלי סושי שונים עד כדי כך שניתן לראות היום סושי בת"א. יפן הייתה הכלכלה העולמית השנייה בגודלה במשך ארבעים שנה. במהלך שנים אלו המחשבה היפנית, המאכלים היפנים כמו סושי ומוצרים יפנים השתלטו על העולם ונכנסו לתודעת הצרכנים.

החברות היפניות מתאפיינות במוסר עבודה גבוה, שעות מרובות וחדשנות טכנולוגית, אין פלא לכן שחברות אלו הצליחו להיות בעלות השפעה כה רבה על העולם.  כולנו מכירים חברות יפניות מובילות כמו טויוטה או נינטנדו ששינו את חיינו, כולנו הולכים לאכול סושי בת"א מדי פעם, לכן אפשר להגיד בביטחון שיפן חלחלה לחיים של כל אחד ואחד מאיתנו.

החברה היפנית שונה מאד מזו הישראלית. בניגוד לחברה הישראלית שבה כל אחד הוא אדון לעצמו, בחברה היפנית אחידות וקונפורמיות הן ערך עליון ומשמעותי ועל המתבגר היפני יש לחצים עצומים להשתלב בחברה הקפיטליסטית ולהיות עובד מוצלח ויצרן. לכן נותר לנו רק להתפלא מהצלחתה של יפן בישראל והשפעתה על הישראלים שמתבטאת בצורה הטובה ביותר בטרנד אכילת הסושי שצבר תאוצה ופופולאריות רבה בישראל בשנים האחרונות.

יפן השפיעה כמובן רבות גם על ארה"ב ומשם על העולם כולו. קודם כל ההשפעה היפנית ניכרת בתרבות העסקית של שעות עבודה רבות, עבודה תחת לחץ ומקסום היכולות. שנית, היפנים השפיעו על ארה"ב בכל הקשור לתרבות, למשל גיבורי העל האמריקאים שהושפעו מהקומיקס היפני, משחקי הסודוקו שכבשו את העולם וכמובן הקריוקי, התחביב שהגיע גם לישראל, המשלב חיבה לשירה עם בילוי עם החברים לצד אלכוהול או אכילת סושי.

היפנים השפיעו גם על האופנה, העיצוב והאדריכלות העולמיים. גנים בסגנון יפני אפשר למצוא היום גם במקומות כמו מונטריאול ואפילו בחולון, ממש כאן בישראל. ההשפעה היפנית והאסיאתית משכה את היוצרים המערביים לנסות ולעצב משהו שונה וזר לתרבות האירופאית. ההשפעה היפנית ניכרת גם בקולנוע ההוליוודי כאשר רבים מהסרטים העוסקים בעתיד מדמיינים אותו כבעל מאפיינים אסיאתיים ובמיוחד כבעל מאפיינים יפנים. אם יוצר קולנוע אמריקאי או ישראלי רוצה להראות שגיבוריו הם בני המעמד הגבוה ושהם עכשוויים וטרנדיים הוא יראה אותם עורכים הזמנות סושי לעבודה או אוכלים סושי בת"א. כך הפך סושי למאכל בינלאומי ממש כמו הפיצה וההמבורגר.

כיום סין עקפה את יפן כמעצמה כלכלית, אך יפן עדיין נמצאת בתודעה של רבים. מספיק שתלכו לאכול סושי בת"א ותרגישו כאילו לפחות אתם ביפן עצמה ונהנים מהתרבות הקולינארית העצומה שהיפנים הורישו לעולם כולו. בשנים האחרונות יפן גם היא הושפעה מהמשבר הכלכלי ומעמדה ככוח עולמי התערער. אסון הטבע האחרון ללא ספק מציב קשיים רבים בפני יפן ובשנים הקרובים היא צפויה לעבור תהליך התאוששות ושיקום, שרק ימים יעידו מה יהיה בסופו. 

הוסף תגובה