סושי: השליח בדרך

סושי הוא המאכל היפני המסורתי שהגיע אלינו הישראלים דרך ארצות הברית לפני מספר עשורים, אך רק בראשית שנות התשעים הוא צבר תאוצה והפך למאכל פופולארי כל כך.

סושי הוא מאכל שכולם אוהבים, עוד לא פגשתי מישהו שיגיד לא לפלטה הכוללת סושי, סשימי או נגרי שלצדם צלוחית קטנה של רוטב טריאקי..מממ.. .

אז מה יש במאכל הזה, סושי,  שעושה אותו כל כך מוצלח? האמת, שלא הרבה. קצת אורז אצות ים ודגים. הדגים יכולים להיות סלמון טונה, דג חרב ועוד מבחר רב. הטעם המעודן של סושי נובע מכך שהדגים בקושי מבושלים, וכמו בשר שאינו מבושל הרבה, הטעם המתקבל במקרה של סושי, הוא טעם מאוד טבעי עם מרקם רך.

סושי הוא גם  מאוד מעורר תיאבון בגלל צורת ההגשה שלו. מבין כל העמים, אין עם שמקפיד כל כך על אסתטיקה קולינרית כמו היפנים, הרבה לפני שהגשת אוכל הפכה לתחום אומנותי בקרב השפים הבכירים בעולם, היפנים המציאו תורה שלמה משלהם אודות תחום ההגשה- איך להגיש תה,איך להגיש סושי,  איך לסדר פרחים ועוד…

לפי הפילוסופיה היפנית לכל דבר יש מקום משלו, תנועה משלו ואנרגיות משלו, וכולם יחד יכולים לחיות זה לצד זה בהרמוניה, כל עוד הם אינם מאבדים אף לא אחד ממאפיינים אלו. ולעניין של סושי…

במסעדות מגישים סושי על פלטה שטוחה וארוכה עם זוג מקלות דקים עשויי עץ בצד. בנוסף, לצד המגשית יש רוטב טריאקי טעים ומעורר תאבון.

סיבה נוספת לפופולאריות של סושי היא העובדה שזה אוכל מאוד בריא. אם משווים אותו למאכלים עממים אחרים כגון מאכלים איטלקיים או מאכלים מהמטבח הצרפתי אז סושי הוא ללא שמנת, חמאה או גבינה צהובה, ואחוזי השומן הרווי של סושי הם מאוד נמוכים בגלל מרכיביו הבריאים – אצות , דגים ואורז.  כמו כן סושי מכיל אומגה שלוש ואומגה שש בגלל הדגים שבתוכו, והוא מאכל מצוין לכל נמנעי הבשר שבינינו (יש שמחשיבים אותו כאוכל צמחוני ויש שלא בגלל מרכיב הדגים ). ביחס למטבחים האוריינטליים האחרים ( סיני, הודי) סושי הוא מזון קליל שמתעכל מהר ויחד עם זאת הוא מאוד משביע, בעיקר עם שותים אותו עם המשקה האלכוהולי היפני סאקה.

ישנם  סוגים רבים של סושי. סושי קלאסי, אותו סושי אליו רובנו מתכוונים כאשר אנו מבקשים סושי במסעדות או דוכני טייקאווי, הוא סושי שהאצה מגולגלת סביב האורז ועוטפת אותו ובתוך האורז יש חלקי דג לפי בחירתכם. סוג נוסף של מאכל  יפני דומה שלעיתים מכנים אותו  סושי אך שמו האמיתי הוא סשימי- כאן הדג עוטף את האורז ואת האצה. הסוגים הפחות מוכרים הם ניגרי- סושי שהוא למעשה קוביות של אורז ועליהן יש את הדג ושאר התוספות, וישנו גם הטאמאקי- סושי בצורת קונוס ולא בצורה העגולה.

כיום ניתן למצוא את הסושי על כל סוגיו במסעדות יפניות יוקרתיות המתמחות בהכנת סושי, במסעדות עממיות העושות משלוחים עד הבית של סושי במחירים נוחים מאוד, בדוכנים של שלם וקח שם תוכלו למצוא אנשים אוכלים סושי בעמידה ולא מוותרים על גרגר אורז אחד, ואפילו בסופרים עבור כל אלו שכל כך מכורים שהם החליטו ללכת על גישת ה-Do It Yourself .

אני אישית דוגלת בשביל הזהב – לא תמצאו אותי במסעדות היוקרתיות וגם אינני מהמכורים שמכינים סושי בבית (זה לא כל כך פשוט כמו שזה נראה) תנו לי טייק אווי של סושי, סשימי וקצת טריאקי… ואני מרוצה. אופס הנה הגיע השליח, בתאבון ולהתראות!

 

הוסף תגובה