סושי: התיאבון הבריא

אחד המזונות הבריאים יותר והמומלצים לצמחוניים אוכלי הדג, זה המאכל היפני סושי. סושי הוא מאכל עתיק מאוד והרבה לפני שהמושג צמחוני נולד בכלל, היפנים בססו את תזונתם על סושי. אל ישראל הוא הגיע לפני כעשרים שנה (אולי קצת יותר) דרך ארצות הברית, אליה הוא הגיע כבר בשנות החמישים בעקבות חזרתם של חיילים אמריקנים מיפן הכבושה.

סושי עשוי מרכיבים פשוטים למדיי- אורז אצה ודג מבושל קמעה, הם מרכיביו הבסיסים של הסושי. פשטות המרכיבים והעובדה שהם לא עוברים יותר מדיי תהליכים כימיים (כמו למשל, תהליך היצירה של גבינה צהובה או תהליך היישון של בשר ) הופכים אותו לאוצר תזונתי של ממש. הדג שבתוך הסושי מכיל אומגה שלוש ואומגה שש, במיוחד אם משתמשים בדג המגיע ממים מלוחים עמוקים כמו סלמון, האורז מהווה פחמימה בריאה ומשביעה, והאצה טובה למערכת העיכול.

שלושת אלו יכולים להגיע בוריאציות שונות ולא רק בצורתו הקלאסית של סושי. ישנו למשל, הטאמאקי  שהוא סושי בצורה של קונוס, או ישנו הסשימי שהוא נראה כמו סושי בצורתו ההפוכה- הדג עוטף את הארוז ובפנים יש אצה. וישנו גם הנגרי שהינו קוביות של אורז ועל הקוביות מונחות כל התוספות, מעין סושי למתמטיקאים… ולבל נשכח את המאקי , זהו סושי עם אצה בשם נורי העוטפת את האורז והתוספות בעזרת מחצלת במבוק. תהיה אשר תהיה הצורה של סושי הוא תמיד שומר על אותם שלושה מרכיבים בריאים, משביעים  וטעימים.

הגשתו של הסושי כמו צורותיו השונות, נועדו כדי לעורר את תאבונו של הסועד ובמסעדות היפניות האותנטיות מקפידים לשמור על צורת ההגשה של הסושי. הקפדה זו נובעת  מהתרבויות האוריינטליות הדוגלות בכך שלכל מרכיב בחיינו בין אם על הצלחת, בחדרנו או בסביבת העבודה, יש מקום משלו ואל לא להפריע למרחב הקיום של גורמים אחרים, כדי לא להפר את ההרמוניה. היפנים לקחו פילוסופיה זו צעד אחד קדימה והוסיפו את מימד האסטתיקה שהוא כמעט קדוש בתרבות היפנית- ישנן תורות שלמות העוסקות באיך להגיש אוכל כמו סושי, איך להגיש תה, ואיך לסדר פרחים. בכולם הצד האסתטי חיוני להשגת הרמוניה ושלמות.

קצת משונה שמתוך כל הטקסיות הזו סושי נמכר גם כפאסט פוד ובדוכנים בהם אוכלים מהר בעמידה כדי לפנות מקום ללקוח הבא, אבל כנראה שאין מנוס כשמשהו הוא כל כך טעים הוא גם פופולרי, או בעברית זחה- המוני. כשם שפיצה, פיש אנד צ'יפס וג'חנון הפכו למאכלי קונצנזוס שכולם אוהבים כך גם המאכל היפני, סושי הצטרף למועדון מעדני הפאסט פוד.

אם בכל זאת בוחרים לשבת במסעדה מסורתית יפנית, מומלץ להזמין סושי עם סאקה שזה משקה אלכוהולי יפני שאינו חזק כמו המשקאות האלכוהולים המערביים ולכן ניתן, יחסית, לשתות כמויות גדולות ממנו עד לארוחה. הסובלניים שביניכם יבחרו לאכול סושי עם מקלות העץ שיגישו לכם עם המנה העיקרית, ואילו הרעבים שרוצים לאכול ומהר, יוכלו לאכול עם סכו"ם רגיל. בסיום הארוחה כדי להיות אותנטיים עד הסוף מומלץ להזמין תה צמחים יפני המוגש בכוסות קטנות ויפות, ומסייע לעיכול הארוחה.

לאחר ארוחה כזו של סושי, לא תצטרכו להתחיל ספירה מתישה של קלוריות- סושי כמובן אינו אפסי בקלוריות אבל יחסית לארוחה המשביעה והטעימה שהוא חלק ממנה, יצאתם בזול.

הוסף תגובה