סושי זה רק ההתחלה

סושי הוא חלק מהתרבות היפנית; החלק שהכי קל לאמץ מתוך תרבות עשירה זו.

קל לאוכל סושי, זה לא דורש יותר מדי מאמץ. אפשר בקלות להתקשר למסעדת סושי ולעשות הזמנת סושי. לא צריך לצאת למסע ליפן הרחוקה, לא צריך לעשות מדיטציות ארוכות והתבוננויות פילוסופיות מעמיקות, לא צריך להשקיע שנים בלימוד שפה או היסטוריה. לאכול סושי זה קל. זה החלק הכי פשוט לאימוץ של התרבות היפנית. אולי זו הסיבה שאכילת סושי כה פופולארית במערב בכלל ובישראל בפרט.

יש משהו מרתק בתרבות יפן. המסתוריות שלה מושכת אנשים רבים במערב. סמוראים ותרבויות לחימה, פילוסופיה ודת, אגדות וסיפורי עם, אופי וצורת התנהגות, גישה ייחודית לעולם ולחיים והיסטוריה מרתקת – כל אלה הפכו את התרבות היפנית למושא תשוקה של מערביים רבים. אפילו אכילת סושי, גם היא חלק אינטגראלי מהתרבות היפנית, זוכה להצלחה אדירה במערב. אפשר לשער שההצלחה של מסעדות סושי במערב אינה רק תוצאה של טעמו של האוכל. מותר להסתכן ולומר שחלק מהמשיכה שיש למסעדות סושי עבור תושבי המערב נובעת מהמשיכה לתרבות היפנית.

נדמה שמכול המרכיבים של התרבות היפנית, אכילת סושי היא המרכיב שהכי קל לאמץ.התרבות היפנית (וחשוב להדגיש שהיא איננה היחידה) מדגישה מאוד את החשיבות של עבודה קשה, הקפדה על כללים ועמידה בקשיים. למעשה, אפילו הכנת סושי ביפן לא נעשית כלאחר יד. מי שמעוניין להכין סושי לפרנסתו צריך לעבור תקופת הכשרה ארוכה ומאומצת ורק בסופה הוא יכול להיקרא שף סושי. אך אכילת סושי היא עניין אחר. ישנם כללי נימוס לאכילת סושי אך הם לא עשו את הדרך למערב יחד עם המתכונים, הוואסאבי ומקלות האכילה. אכילת סושי במערב היא עניין פשוט לחלוטין.

להיות סמוראי זה הרבה עבודה ותמיד יש סכנת מוות או פציעה. הדבר הכי מסוכן בביצוע הזמנת  סושי הוא שהשליח יתעכב בדרך. כדי להתקדם באומנות לחימה כמו קרטה צריך להשקיע שנים ואימונים. הזמנת סושי הביתה דורשת רק כרטיס אשראי וטלפון. השפה היפנית איננה קלה ללמידה והיא דורשת שנים של תרגול. הזמנת סושי דורשת יכולת בסיסית של ידיעת קרוא וכתוב על-מנת שהלקוח יצליח לקרוא את התפריט. לימודי פילוסופיה יפנית דורשים התעמקות ברעיונות מסובכים ושונים מהחשיבה המערבית. הזמנת סושי דורשת התלבטות בין הקומבינציה הצמחונית לבין המבצע של החודש.

אפילו צפייה בסרט של קורוסאווה דורשת הרבה יותר מאמץ מאכילת סושי. מדוע לעקוב אחרי סרט ארוך בשפה זרה ובקצב שונה לחלוטין מזה שלו אנו רגילים אם אפשר להסתפק בכמה מנות סושי ובכוס סאקה? אנשים שנמשכים לתרבויות זרים בוחרים לרוב את הפיתרון הפשוט והקל. הם מגלים מרכיב אחד של התרבות האחרת שאותו הם יכולים לאמץ ללא מאמץ גדול וללא שיאלצו לעשות שינוי משמעותי בדרך החיים שלהם. סושי משתלב נהדר בדרך החיים המערבית. סושי הוא מזון מהיר אבל הוא גם מזון בריא, יש לו טעם שלא מרתיע את החיך המערבי וניתן ליצור מנות סושי שיתאימו אפילו יותר לטעם המקומי.

סושי הוא התחלה של כניסה אל התרבות היפנית. רוב האנשים בוחרים להסתפק בהתחלה זו ולא להמשיך הלאה. הם יושבים בכניסה אל התרבות היפנית ונהנים מעוד הזמנת סושי כדי לחגוג את הקשר המוגבל שלהם עם התרבות היפנית העשירה.

 

הוסף תגובה