סי וי פול: דרושים עובדים – על גיוס עובדים בתחום החינוך לפתיחת שנת הלימודים.

סי וי פול: דרושים עובדים – על גיוס עובדים בתחום החינוך לפתיחת שנת הלימודים.

לאור הידיעות האחרונות בעיתונות והגיוסים הרבים שכרגע בתהליך בתחום החינוך בגלל שנת הלימודים הקרובה, ביקשתי לסקור עבורכם את המצוקות ואת הבעיות בגיוס עובדים מקצועיים בתחום החינוך. כל מי שבתחום הזה יודע – גיוס עובדים לתחום החינוך זה קשה. התפקידים האלו, שכל כך חשובים, המורים, הגננות והסייעות שמגדלים ומגדלות את הילדים שלנו, הם הגיוסים הקשים ביותר.
המגמה הבולטת המשמעותית שניתן לראות בעולם הגיוס המקצועי לתחום החינוך, היא שבכל שנה ניתן לראות שהגיוס לפתיחת שנת הלימודים (ספטמבר) מתחיל יותר ויותר מוקדם. אם פעם היו מתחילים את הגיוס חודש לפני, היום מי שיתחיל לגייס בתחום רק חודש לפני כבר יהיה בבעיה. גיוס עובדים לתחום החינוך מתחיל היום כמעט חצי שנה לפני. אנחנו נתקלים ביותר ויותר בעלי גנים שמתחילים את הגיוס לשנת הלימודים הבאה עוד תוך כדי שנת הלימודים.
הגיוס המוקדם של העובדים בתחום הוא ביטוי לבעיה עמוקה הרבה יותר – יש מחסור חמור בעובדים בתחום החינוך. המחסור הבולט ביותר הוא בתחום ההוראה, אבל גם בגני הילדים המצב לא טוב בהרבה. המחסור הזה מתבטא בגיוס מוקדם הרבה יותר והכנה מוקדמת של גנים ובתי ספר לגיוס, כבר במהלך אפריל ומרץ.
ביטוי משמעותי נוסף למצוקת התעסוקה בתחום החינוך ניכר בגיוס לא מקצועי. בגלל שעובדי חינוך עם ניסיון "נחטפים" מהר מאוד ויש הרבה יותר ביקוש מהיצע, גנים ובתי ספר רבים מסתפקים בגיוס עובדים לא מקצועיים. סייעות לגנים ללא ניסיון, מורים שרק סיימו את התואר וכולי. נכון, גם העובדים המקצועיים ביותר התחילו בלי ניסיון ואני הראשונה שאגיד שיש תכונות אחרות שחשובות יותר מניסיון שיש לבחון בגיוס עובדים, פי כמה וכמה בתחום החינוך. הבעיה מתחילה שדרישות ההורים להעסקה של עובדים עם ניסיון מתנגשת עם המחסור של עובדים בעלי ניסיון בתחום. לגנים ובתי ספר אין ברירה אלא לגייס עובדים בלי ניסיון.
הבעיה האמתית מתחילה כשמגייסים לא מקצועיים מתחילים את הגיוס מאוחר מדי, מבינים את חומרת מצבם, מתייאשים ומתחילים בגיוס של 'כל מי שנושם' בלית ברירה. המצוקה של גני הילדים ושל בתי הספר גורמת להם להתפשר על העובדים שלהם. לכן, חשוב ככל הניתן לנסות להקדים תרופה למכה. כל מגייס מקצועי יגיד לכם שהסוד לגיוס עובדים בכל תחום ובעיקר בתחום החינוך, הוא להתחיל את הגיוס מוקדם ככל הניתן.

חשוב לבצע גיוס מקצועי ולהשתמש בכמה שיותר מקורות פרסום רלוונטיים לתחום. החשיבות של חיפוש עובדים בצורה מקצועית היא קריטית במקרה של גיוס בתחום החינוך. סביר להניח שבשביל להגיע למספיק מועמדים טובים למשרה, פרסום של המשרה בפייסבוק לא יספיק הפעם. כאמור, הביקוש עולה על ההיצע ועל כל סייעת עם ניסיון שמחפשת עבודה, יש בערך חמש משרות שמתפרסמות ביום. חברת גיוס מקצועית תדע לבנות מודעת דרושים מושכת מספיק כדי לעקוף את המודעות האחרות. כמו כן, חברת מקצועית תדע איפה ניתן לפרסם כדי להשיג מקסימום חשיפה לקהל רלוונטי למשרה.

במידה ואין ברירה ומגייסים מועמדים בלי ניסיון, על גני הילדים ובתי הספר לבצע בדיקת רקע מקיפה ככל הניתן כדי לקבל אינדיקציה כל שהיא על האופי של העובד. למשל, לחפש את העובד בפייסבוק ולראות מה הוא משתף ובאילו קבוצות הוא חבר. במידה ואפשר, כדאי למצוא חברים משותפים בפייסבוק ולדבר איתם על העובד הפוטנציאלי. אמליץ גם ליצור קשר עם המעסיק האחרון של המועמד ולקבל חוות דעת. חשוב לדעת לשאול גם שאלות קשות, למה העובד עזב, מה החסרונות שלו וכולי. שימו לב, כדאי להתקשר למעסיק האחרון ולא לממליץ שנתן המועמד, כדי לקבל תמונה מלאה ואמתית יותר.

דבר נוסף שאמליץ לעשות הוא לא להתפשר. גם אם הגיוס מתבצע בשיא בלחץ, גם אם שנת הלימודים החדשה קרבה, גם אם אתם ממש עומדים להתייאש, פשוט לא להתפשר. חשוב מאוד להמשיך לבחון כמה שיותר מועמדים ומועמדות ולבחון היטב וככל שניתן את האופי שלהם. לא הניסיון שאיתו מגיע, אלא האופי, הוא זה שיקבע אם העובד שתגייסו יישאר אצלכם לאורך שנים במקרה הטוב או אם נשמע עליו בחדשות, במקרה הרע.

*כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות אך מתכוון לשני המינים.
*הכותבת היא דניאל ביטון, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי,סי וי פול  
החברה מציעה את שירותיה למעסיקים ומועמדים בתהליכי איתור, גיוס וניהול עובדים.
 

הוסף תגובה