על רגישות גבוהה

עטליה הייתה בת 25 בערך, כאשר הגיעה אלי למפגשים אישים. היא הייתה בחורה אינטואיטיבית ואינטליגנטית מאוד. מוכשרת באומנות, יצירתית ובעלת עולם פנימי עשיר. עטליה התאפיינה במערכת רגישה וקולטנית יוצאת דופן: היא קלטה מחשבות, רגשות ותחושות של סביבתה. הקליטה המוגברת שלה השפיעה על כל תחום בחייה: זוגיות, מערכות יחסים, חיים חברתיים, תזונה וקריירה. היא סבלה ממשברי אנרגיה, עליות וירידות במצב הרוח וחרדות לא מוסברות.

את מתכוונת לרגישות יתר?

עטליה התאפיינה במאפיינים  של אנשים בעלי רגישות גבוהה
מעט מאוד ספרות מחקרית קיימת בעולם בנושא של רגישות גבוהה. כשאני מציגה בפני אנשים את התחום, הם שואלים אותי כמעט תמיד:  "את מתכוננת ל 'רגישות יתר'?". רגישות יתר הוא מונח בעייתי משום ש"יתר" מעיד על דבר שצריך לתקן, לווסת. אנשים בעלי רגישות גבוהה רק צריכים ידע וכלים  להתמודד עם הרגישות. לא "לתקן" אותה.

כחלק ממסעי בלמידת הנושא וחיפושי אחרי תשובות מקצועיות נחשפתי לספרה של פסיכיאטרית חוקרת מארצות הברית, ד"ר איילין ארון, בשם: The Highly Sensitive Person.  לאחר עשרים שנות מחקר מקיף טבעה ד"ר איילין את המונח בעל רגישות גבוההHighly SensitivePersonובקיצור HSP.

 

לא רגשנות, פגיעות או חולשה
רבים נוטים לערבב בין התכונה של רגישות גבוהה, לבין תכונות אחרות כמו: רגשנות, פגיעות או חולשה. אך רגישות גבוהה היא לא הראשונה, השנייה או השלישית. כמה עובדות על רגישות גבוהה:

v   רגישות גבוהה מתארת מבנה מערכת חישה מוגברת.

v   לרוב, התכונה של רגישות גבוהה מועברת גנטית ואינה ניתנת לשינוי.

v   20% מהאוכלוסייה נולדים עם רגישות גבוהה.

v   אדם בעל רגישות גבוהה, קולט מידע ודקויות ברמה מוגברת פי כמה מאדם שאינו מוגדר כבעל רגישות גבוהה (רוב האוכלוסייה). הוא קולט תחושות ורגשות, מצבי רוח, כעסים בלתי מבוטאים של אנשים, מחשבות, ריחות, צבעים, דברים רבים הסמויים מן העין וניואנסים רבים. תכונה זו יכולה לשמש ככלי נהדר אם יודעים כיצד להשתמש בה נכון.

v   אנשים בעלי מערכת קולטנית מוגברת הם לרוב בעלי תכונות מבורכות רבות המסייעותלהם בחייהם: אינטואיציה גבוהה, יכולת אבחנה בדקויות (העוזרת מאוד במניעת טעויות עתידיות ובקבלת החלטות טובות), תבונה, יצירתיות גבוהה, עצמאות ומקוריות מחשבתית, עומק מחשבתי ורגשי (המקנה להם את היכולת להבין את עצמם ואת משמעות החיים), מצפון מפותח , חיבור חזק למוסיקה ולטבע, כישרונות אומנותיים.

v   מדענים, פסיכולוגים, הוגים, מלחינים ויוצרים רבים, שהשפיעו על ההיסטוריה, התאפיינו ברגישות גבוהה. הם ידעו לתעל את הרגישות למקומה הנכון ולתרום לעולם מתוך רגישותם.

לישון, לקרוא, לצייר ולהיות בטבע
עטליה הייתה בגיל שבו מפגשים חברתיים, בתי קפה ומסיבות היו חלק מההווי החברתי שלה.

כל מפגש כזה הותיר אותה מותשת ומוצפת.

אנשים בעלי רגישות גבוהה נתקלים לעיתים תכופות בבעיה של "הצפה". המערכת, שקולטת כמות גבוהה מאוד של מידע בזמן יחסית קצר, מתקשה לעכלו ולעבדו.

הליכה לקניון, מפגש אינטנסיבי עם כמות גדולה של אנשים, רעשים חזקים, מוסיקה קולנית, עבודה מרובת שעות – כל אלו, יכולים להיות אירועים מציפים עבור אדם בעל רגישות גבוהה.

עומס המידע מציף את המערכת וגורם לבלבול, אי שקט, עצבנות, חרדה ויציאה מאיזון.

הדרך של עטליה לחזור לאיזון, הייתה להיות עם עצמה לבד: לישון, לקרוא, לצייר, להיות בטבע.

אחד הדברים המרכזיים שעבדנו עליו הוא צמצום ההצפות.

עטליה הייתה צריכה ללמוד לתכנן את היציאות, לשלוט במינונים שלהם ולהתאים את אופי החיים החברתיים שלה למערכת הרגישה שלה. עטליה למדה להפחית באינטנסיביות של המסיבות ולבקש מחבריה  להיפגש עימה במקומות שקטים בבתי קפה או בבית.

בעיה נוספת שאנשים בעלי רגישות גבוהה צריכים להתמודד איתה, היא ספיגה גבוהה. כלומר,לא רק שהמידע נקלט במערכת, אלא שהוא גם נספג בה. לדוגמא, אדם בעל רגישות גבוהה הקונה בקניון, ונתקל במוכר מלא בכעס, פחד או חרדה, יספוג רגשות אלו באופן אוטומטי. כיוון שהתהליך אורך שניות, יתקשה אדם בעל רגישות גבוהה לזהות שהכעס שספח כרגע למערכת- אינו שלו. תוך דקות ספורות הוא יתחיל להרגיש אי שקט, עצבנות ורצון לעזוב את המקום. הניסיון המצטבר של אנשים בעלי רגישות גבוהה עם מצבים אלו, מביא אותם להימנעות, על אף שקשה להם להצביע על הסיבה המדויקת שבגללה הם נמנעים.

לעטליה היו ספקות לגבי הקשר הזוגי שלה. מצד אחד היא אהבה את בן זוגה, ומצד שני התקשתה להיות איתו לאורך זמן. במפגשים בינינו התברר, כי הקושי העיקרי שלה היה להיות עימו במצבים שבהם כעס או היה מדוכא, שכן רגשותיו שלו היו מייד נכנסים למערכת שלה.

עטליה למדה לזהות מתי הא סופחת את הרגשות של בן זוגה, לשחרר אותן ולנקות את המערכת שלה. היא גם למדה לתקשר עם בן זוגה את הצורך שלה בזמן שלה לעצמה.

אחרי הרבה מאוד תרגול, עטליה למדה ליהנות מהיתרונות של בן זוגה והחליטה להישאר עימו.

"למה אני לא כמו כולם"
בעיה נוספת בה נתקלים אנשים בעלי רגישות גבוהה היא, הצורה בה מתייחסת אליהם הסביבה. לרוב  תופסת הסביבה את התנהגותם כהתחמקות, התנשאות, ביישנות, חולשה, פינוק  או כל תיוג אחר אשר מוצא הסבר הגיוני לשאלה 'למה הוא לא כמו כולם'.

בתרבות המקדשת ערכים כגון: לוחמנות, קשיחות, מוחצנות, הישרדות, קצב מהיר וגירויים רבים, התחושה שאתה בנוי אחרת יכולה להוות קושי. כל אדם בעל רגישות גבוהה, שואל את עצמו עשרות פעמים בחייו: "למה אני לא כמו כולם?". רגישות נתפסת לא פעם כחולשה. המסר הוא ש"משהו לא בסדר איתך ואתה צריך להתגבר על זה". ואכן, רוב אנשים בעלי הרגישות גבוהה מנסים להיות כמו כולם. זה לא מצליח להם לאורך זמן. הניסיון לעשות דברים שאינם מתאימים ומתחשבים במערכת שלהם, מסתיימים במחירים של: משברי עייפות, תסכולים רבים, אי הבנות, מחלות ולעתים אף חרדות ודיכאון. כל אלו מביאים את האדם להרגשת כישלון, תסכולים, האשמה ופגיעה בהערכה העצמית ובסופו של דבר הימנעות.

עטליה הייתה מאוד מוכשרת בתחום האומנות, ותכננה לפתח קריירה בתחום. אולם, המוסד בו בחרה ללמוד ולפתח את הידע המקצועי היה תחרותי, תובעני ולוחץ. עטליה החלה להעלות ספקות לגבי המסלול שבו בחרה. לאחר תהליך ארוך הבינה עטליה כי הבעיה היא לא בתחום או בכישרונותיה, אלא באופי המוסד שבו למדה. בסופו של דבר היא החליטה להירשם למקום בו האווירה יותר אינטימית ותומכת, שתוכל לקדם את כישוריה. תהליך השינוי לא היה פשוט, אך עטליה הצליחה למצוא לעצמה סביבה מקצועית שתומכת ברגישותה.

לעטליה היו החלטות לא פשוטות, וכמו כל אדם בעל רגישות גבוהה, גם היא התקשתה מאוד להחליט. חלק מהקושי שלה לקבל החלטות נבע מחשש מהתמודדות עם הסביבה ועם הדרך שבה היא תתפוס את החלטותיה ומעשיה. במפגשים עבדנו הרבה על מתן לגיטימציה פנימית ואישור להחלטות אשר מקדמות אותה, מתוך ידיעה שהיא אינה פוגעת בסביבתה. להיפך, מקורביה רוצים בשמחתה ובשביעות רצונה.

המפגשים שלי עם עטליה כללו היכרות מעמיקה עם המערכת שלה, עבודה על אסטרטגיות התמודדות, ובניית חייה מחדש כך שיהיו בהדרגה מתאימים למאפייניה.

הניסיון האישי והמקצועי שלי מלמד שתהליכים אלה אינם פשוטים, אך הם בוודאות משנים חיים. עטליה היא רק מקרה אחד מיני רבים. בעקבות הידע והכלים שרכשה, חייה הפכו למספקים ונינוחים הרבה יותר. החרדות וההצפות הרגשיות מהן סבלה הלכו ופחתו בצורה משמעותית. הערכתה העצמית התחזקה והיא הצליחה לממש ביתר קלות את הכישרונות הטבעיים שלה.

הוסף תגובה