עצות רגישות לניהול עסק

מאת: אלה בנק ישראל

מעט מאוד ספרות מחקרית קיימת בעולם בנושא של רגישות גבוהה. כשאני מציגה בפני אנשים את התחום, הם שואלים אותי כמעט תמיד: "את מתכוונת ל 'רגישות יתר'?". רגישות יתר הוא מונח בעייתי משום ש"יתר" מעיד על דבר שצריך לתקן. כל מה שבעלי רגישות גבוהה צריכים הם ידע וכלים להתמודד עם הרגישות.

החוקרת הפסיכיאטרית מארצות הברית, ד"ר איילין ארון, טבעה את המונח 'בעל רגישות גבוהה' HighlySensitive  Person ובקיצור HSP

היא אפיינה את התכונה:

כתכונה גנטית

שקיימת אצל 20% מהאוכלוסייה

ומאופיינת ביכולת לקלוט מידע ודקויות ברמה מוגברת פי כמה מאדם שאינו מוגדר כבעל רגישות גבוהה (רוב האוכלוסייה). קליטה של: תחושות ורגשות, מצבי רוח, כעסים בלתי מבוטאים של אנשים, מחשבות, ריחות, צבעים, דברים רבים הסמויים מן העין וניואנסים.

עוד מצאה ד"ר ארוך במחקריה כי אנשים עם רגישות גבוהה הם בעלי אינטואיציה גבוהה, יכולת אבחנה, תבונה, יצירתיות, עצמאות ומקוריות מחשבתית, עומק מחשבתי ורגשי, מצפון מפותח, חיבור חזק למוסיקה ולטבע וכישרונות אומנותיים. רבים מהמדענים, הפסיכולוגים, ההוגים, המלחינים והיוצרים הרבים שהשפיעו על ההיסטוריה, התאפיינו ברגישות גבוהה.

ומה איתך?

שוק העבודה המסורתי בדרך כלל אינו תומך בצרכים של אנשים בעלי רגישות גבוהה: מספר מועט של שעות עבודה, סביבה שקטה ונטולת גירויים, עבודה בעלת משמעות, אקלים רגשי תומך, שימוש באינטואיציות, יצירתיות ומקורית, עצמאות מחשבתית ופרטיות.

עסק עצמאי יכול לאפשר לך להשתמש במתנות הרגישות שלך ולהגשים את עצמך.

ההמלצות הבאות יעזרו לך לנהל עסק עצמאי מתוך היתרונות של רגישות גבוהה.

עבודה בעלת משמעות
לנשים בעלות רגישות גבוהה חשוב שעבודתן תהיה בעלת משמעות, שתאתגר אותן מבחינה אינטלקטואלית ויצירתית, שתהדהד בראש, בלב ובנשמה. כשזה לא קורה – קשה לך יותר לתפקד. האם העסק שלך מאפשר לך לבטא את היכולת שלך? האם הוא מאפשר לך לתת שרות שמשמעותי עבורך? אם לא, חשבי איך את יכולה להפוך אותו לכזה.

עצה רגישהחשוב שתקדישי זמן לשאלה מהו הייעוד שלך. את מוזמנת להיכנס למאמר "האם את יודעת מהו ייעודך" ולקבל כלים איך לעשות זאת.

 

מספר שעות עבודה
עומס שעות עבודה הוא  גורם קריטי שעשוי לפגוע בעבודה שלך וביכולת שלך להביא את עצמך במיטבך. האם את לוקחת בחשבון את גורם העומס? האם את נוטה להעמיס על עצמך יתר על הרצוי לך וכתוצאה מכך את נכנסת למשברי אנרגיה, אשר משפיעים על יכולת התפקוד שלך ומכניסים אותך לתסכול? האם את יודעת להגיד לעצמך מהי מסגרת הזמן האידיאלית עבורך?

עצה רגישהמעט ואיכותי.

הקפידי על שעות עבודה מעטות אך איכותיות. נסי לאתר אותות ראשונים המסמנים לך שהעמסת על עצמך – אל תגידי 'יהיה בסדר' – עצרי ותכנני מחדש את הזמן.

 

סביבה פיזית
לאנשים בעלי רגישות גבוהה חשוב שהסביבה הפיזית תהיה נעימה, רגועה ונטולת גירויים.

צלצולים חזקים, רעשים, תאורה חזקה, מכשירים סלולאריים, בלגן, לכלוך, בתי קפה, קניונים ומקומות הומי אדם יכולים להעמיס מאוד על אנשים בעלי רגישות גבוהה ולגרום לאי שקט, עייפות והצפה רגשית.

עצה רגישה:מקסימום שקט, מינימום גירויים.

ייתכן כי פגישות בבתי קפה או במקומות בחוץ אינן מתאימות לך. עלייך לתכנן את הסביבה המיטבית עבורך: למשל בביתך שלך או במשרד שקט.

זמן לעצמך
זהו אחד מהצרכים הבסיסים והחשובים ביותר עבור אדם בעל רגישות גבוהה כדי לתפקד ולשגשג.  הזמן בו את נמצאת לבד עם עצמך מאפשר לך לשמור על איזון- וכשאת מאוזנת את יותר במיטבך.

עצות רגישות:

1. הקפידי ליצור לך חצי שעה כל בוקר שבה תהיה לך פרטיות מוחלטת ובנוסף, צרי לך כמה שיותר פעולות במשך היום שאותן תוכלי לעשות לבדך וללא הפרעות.

2. 60-40. תכנני את הזמן שלך כך ש- 60% ממנו יוקדשו לעבודה ישירה עם הלקוחות ( ייעוץ, מכירה, שיווק) ו- 40% הנותרים יכילו עבודה ללא מגע ישיר עם הלקוחות ( פיתוח המוצר).

וותרי על מושלמות
פרפקציוניזם היא תכונה טובה ורבות מבעלות רגישות גבוהה ניחנות בה, אך במינונים גבוהים היא יכולה  להיות גורם מעקב. שימי לב האם את משתהה ומתמהמהת עם מוצרים חדשים? האם את נמנעת מלשווק את עצמך- בגלל מחשבה שהמוצר עדיין לא מושלם? למדי לסמוך על האיכות שאת נותנת, והביני שחלק מהפיתוח יתגבש תוך כדי עשייה.

עצה רגישה: סמכי על האיכות- ותרי על מושלמות. 

תחזוקת גוף 
אחד המשאבים החשובים ביותר לנשים בעלות רגישות גבוהה הוא איזון גופני. כאשר את פועלת בעסק שלך מתוך איזון גופני את יכולה להגיע לתוצאות אפקטיביות- וכשאת לא- הדבר המיטבי לעשות הוא להחזיר את עצמך לאיזון. זוהי אמירה שנכונה לכולן- אך חוסר איזון גופני אצל בעלות רגישות גבוהה, יכול להיות קריטי  בעיקר אם את המשאב העיקרי בעסק שלך.

עצה רגישה: כחלק משגרת העבודה שלך התעמלי באופן קבוע, אכלי מסודר, שני היטב ותני זמן לפורקן שלך. אלו הם חלק מהמפתחות של הצלחת העסק שלך.

תכונות של אמפתיה, קליטת צרכים של אנשים ופרפקציוניזם הן רק חלק מהמתנות שבאות ביחד עם התכונה של רגישות גבוהה. עשי בהן שימוש מושכל לקידום ופיתוח העסק שלך:

שיווק יעיל
אמפתיה, יצירתיות התחשבות וגמישות הן תכונות הקיימות בך כחלק מהרגישות.

הרבה פעמים הן תהוונה את הכלי השיווקי העיקרי שלך. דאגי לטפח אותן כמשאב לעסק שלך.

תכונות אלה מסייעות לך גם בבניית מערכות יחסים אוטנטיות ומשמעותיות עם הלקוחות שלך.

עצה רגישה: הביאי את עצמך בצורה אוטנטית ואמיתית- צרי פתיחות וקירבה.

מתוך המציאות
שיתופה של בעלת רגישות גבוהה ותזונאית בניסיונה כבעלת עסק עצמאי מצליח:

"הרגישות הגבוהה הובילה אותי להיות במקצוע טיפולי. 
היתרון בלהיות בעלת עסק עצמאי זה שאני לא חייבת דין וחשבון לאף בוס וכל מי שמגיע או נמצא בקליניקה שלי זה מפני שאני בחרתי שהוא או היא יהיו שם.

היתרון שלי הוא ביכולת "לקרוא" את האנשים. לאתר את המצוקות שלהם ולהביא אותן מרמת ה-תת מודע לרמת המודע. אדם שיודע מהי הבעיה שלו, נמצא בחצי הדרך לפיתרון…
עם השנים אני פחות מתביישת מאנשים ואומרת להם את האמת בפנים. גיליתי שזה מה שהם מחפשים, ולא משהו מזויף. זה מסתדר לי נכון מבחינת האופי שלי להיות אותנטית ואמיתית.
הבעיה שלי עם העיסוק שלי שמכל סוף יום עבודה אני יוצאת מוצפת ומותשת והמשך התפקוד בבית כהורה -ממש קשה. 

אני צריכה ללמוד איך לנהל את העסק בצורה כזו שלא כל העולם יחדור אלי."

פיתוח מוצרים חדשים
כבעלת יכולת לזהות צרכים של אנשים, את יכולה להשתמש בתכונה זו באיתור צרכי שוק ובניית מוצרים חדשים שלא חשבו עליהם קודם לכן. את יכולה להפוך נכס זה לכושר המצאה דינאמי וחדשנות בעסק שלך.

עצה רגישה: הרגילי את עצמך להיות כל הזמן קשובה לצרכים של הלקוחות שלך.

הצביעי בפניהם על הצרכים שאת מאתרת באמצעות הרגישות שלך והעלי אותם למודעות שלהם.

קבלת החלטות
כבעלת עסק עצמאי, את צריכה לקבל לא מעט החלטות: למי לפנות? איך? עם מי? כמה? מתי? מה הטיימינג המתאים? מה יהיה הכי אפקטיבי? החלטות אלה יכולות להיות הרות גורל לעסק שלך.

כבעלת רגישות גבוהה, סביר להניח כי האינטואיציה שלך מאוד חזקה. האם את מכירה בה כמשאב? האם את משתמשת בה להחלטות החשובות של העסק ? האם למדת לבטוח בה?

עצה רגישה: האינטואיציה שלך אינה מגיעה ממאמץ או מחשיבה, בדך כלל היא מגיעה כלחישות, תובנות, דווקא במקומות ובזמנים לא צפויים. את תשמעי אותה במקלחת, בנסיעה, בקריאת ספר- היא לוחשת לך שאת שקטה. לדוגמא, היא תאמר לך להתקשר למישהו, או להיכנס לחפש מאמר באינטרנט ודווקא משם תגענה התשובות שאת מחפשת. היי פתוחה וקשובה.

שימי לב, האינטואיציה שלך בדרך כלל מוסרת לך מידע אמיתי, את רואה ומבחינה בדברים שאחרים לא רואים אותם או מבחינים בהם. זאת עובדה. למדי לבטוח באינטואיציה שלך. אל תשאלי אנשים אחרים אם גם הם רואים את מה שאת רואה, לא רק שלרוב הם לא, אלא שאת שתצאי מתוסכלת ובעלת ספקות. למדי לבטוח במידע הלא מדובר שאת קולטת- זהו בדיוק המשאב שלך ומה שיכול להפוך את העסק שלך להצלחה.

תודעת שירות
נשים בעלות רגישות גבוהה נוטות להיות פרפקציוניסטיות. תכונה זו יכולה לפעול לטובתך שכן היא מאפשרת לך לתת שירות איכותי ומוקפד.

עצה רגישה: כשמדובר בתודעת שירות, נצלי את הפרפקציוניזם שלך עד הסוף.

פה אין צורך להתפשר. הפירות יקטפו כמעט מייד.

* ההמלצות מסתמכות בחלקן על ספרה של ד"ר איילין ארוך The Highly Sensitive Person ועל מאמריה של JennaAvery, מאמנת אנשים בעלי רגישות גבוהה.

אלה בנק ישראל (M.A)
מנהלת מרכז 'תבונה ורגישות'
המרכז לליווי בתהליכי מציאת הייעוד והייחודיות

הוסף תגובה