צילומי אוויר – חריגות בניה

 

צילומי אויר – חריגות בניה.

צילומי אוויר בעבר שימשו בעיקר למטרות צבאיות מודיעיניות. צילומי האוויר המכונים תצ"א, העבירו במדויק את תוואי השטח, את מספר הבתים, האוכלוסיה ואפילו מצבורי הנשק, במידה והיו. הצילומים בוצעו באמצעות מטוסי קרב אשר יצאו לגיחות מבצעיות.

גם כיום, צילומי אויר משמשים למטרות צבאיות אולם הן המטוסים והן טכנולוגיית הצילום נעשו יותר משוכללים. כיום, אין חובה לאייש את תא הטייס באדם וחלק מהמטוסים נחשבים לזעירים מאד. בנוסף, טכנולוגיית הצילום השתפרה פלאים וניתן להוציא אלפי נתונים מסטריפ בודד של צילומים.

בשנים האחרונות, יותר ויותר גופים פרטיים וממשלתיים מבינים את החשיבות שבצילומי אויר למטרות עסקיות ואזרחיות. מלמעלה, ניתן לראות המון דברים שאי אפשר לראות מהקרקע. למשל, תפזורת של בניה, סגנון אוכלוסיה, צפיפות אוכלוסין וגם, חריגות בניה.

מדוע זה חשוב כל כך?

מרכז הארץ, גוש דן והשרון הוא אחד האיזורים הצפופים ביותר בעולם. יחד עם זאת, יותר ויותר אנשים נוהרים אל המרכז בחיפוש אחר בית, דירה או עסק. המצב הזה יוצר בהלת נדל"ן שהולכת ומחמירה ככל שהשנים עוברות. הביקוש גדל באופן מתמיד ואילו ההיצע יורד.

לכן, אין פלא שישראל היא מעצמה בכל הקשור לחריגות בניה והתרחבות לא חוקית. החוק הלא כתוב אומר שכל התרחבות, במידה והיא מצליחה, תסתפח לשטח המקורי, בסופו של דבר. כל "סיפוח" כזה משמעו עוד עשרות ומאות אלפי דולרים בשווי הקרקע. ההתרחבות יכולה להיעשות לכל הכיוונים, לצדדים, קדימה, אחורה, ולמעלה. כל שינוי דורש אישור עירייה על פי חוק אבל, כאמור, לא כולם פועלים על פי החוק.

ישנן כמה דרכים להתמודד עם התופעה הלא חוקית הזאת. לרוב, פקחי העירייה מפטרלים באיזורי העיר המועדים לחריגות בניה ומחלקים קנסות למתרחבים ללא חוק, ובמקרים אחרים, הורסים את ההרחבה. לרוב, פועלים הפקחים על פי מודיעין שניתן להם באמצעות הלשנה. למרות הצלחות לא מועטות, ישנן יותר כשלונות בשיטה הסטנדרטית הרגילה.

צילומי אוויר – הוכחה חותכת.

צילומי אויר למטרות אזרחיות כמו גילוי חריגות בניה הם הוכחה חותכת המקובלת גם בבית המשפט. כשמטוס צילום עולה לאוויר הוא מסוגל לצלם שטח עצום ללא שום בעיה. בנוסף, במידה ואיכות הצילום גבוהה, ניתן יהיה לראות הכל, כולל הכל, לרבות חריגות בנייה והתרחבות לא חוקית.

זו הסיבה מדוע רשויות מקומיות ועיריות רבות בוחרות בכלי העוצמתי הזה של צילומי אוויר למציאת חריגות בניה והתרחבות של עסקים. כאשר הפקחים מגיעים לשטח הלא חוקי הם מצוידים בהוכחות חותכות שלא ניתנות להפרכה. דבר זה מקל על עבודתם שכן, אף אחד לא ירצה לגרור את העניין לבית משפט שם הוא יזכה לעונש כבד בהרבה.

השימוש בצילומי אויר לאיתור חריגות בניה נעשה אחת לכמה זמן, זאת על מנת להשוות בין השטח המקורי של הבית או העסק לבין ההתרחבות והחריגה שנעשתה.

הוסף תגובה