קליית קפה מתקדמת

שלום לכולם.

אני שמח שוב לשתף אותך בסוגיות הקשות ששברתי את הראש במשך מספר חודשים,יום ולילה בכדי להבין את אומנות קליית הקפה ואל לנו לטעות, זו אומנות.

 

אז אנו מתחילים בקלייה כרגע, זרקנו מס' קילוגרמים של קפה ירוק לתוך קולה הקפה, נצא מנקודת הנחה שיש לנו בקרה טובה על התהליך, משמע, שני גששי טמפרטורה,אחד לפולים ואחד לסביבה (בחלקו העליון של פנים התוף). אני לא זוכר אם אמרתי אבל גשש הסביבה הוא אינדיקציה מעולה למה שיקרה לקצב עליית טמפרטורת הפולים.

אבל נמשיך,את המאמר הזה החלטתי לכתוב כחלק מניסוי שביצעתי בבית קלייה גדול ומה שקרה הוא כך,הכנסתי אותה כמות לקולה הקפה כמו שבית הקלייה תמיד קלה, הקפה נקלה למשך אותו זמן פלוס מינוס, אבל בקלייה המקורית, בשלב מסוים כובה הגש ונעשה מעין ייבוש, מה שנעשה ברוב בתי הקלייה, כאשר אני ביצעתי את הניסוי, אני המלצתי לא לכבות לזמן הייבוש עד כה.

הזמן בין הפיצוץ ה 1 ל 2 היה כמעט זהה בשתי הקליות אבל עדיין,הפולים בקלייה ה2 ללא זמן הייבוש היו יותר כהים מאשר בקלייה המקורית. שאלנו את עצמנו למה זה ולקח לי יום לענות לעצמי.

די פשוט למעשה, בקלייה המקורית, טמפרטורת הסביבה הגיעה לשלב מסוים ואז כובתה, מה שגרם לירידה בחום מסביב לפולים,מה שגרם לפחות קרמול בפולים, בקלייה השנייה ,אמנם אותו משך זמן אך הפולים היו חשופים לחום סביבה גבוה יותר, מה שיצר צבע כהה יותר,כלומר קרמליזציה טובה יותר.

בכללי, זמן קלייה ארוך, שקורה בגלל קלייה בטמפ' נמוכה, תיצור פיצוץ 1 חלש וכמעט בלתי נשמע, קפה בהיר עם טעמים דהויים לטעמי.

זמן קלייה קצר מדי, יצור טעמי בוסר , מה שיקרה הוא ששלב הקרמול יהיה קצר מדי.

חייבים להבין שקליית קפה לא שונה מהכנת נתח אנטריקוט טוב, אש חמה מדי תחרוך את החלק החיצוני של הבשר ואילו בפנים הכל יהיה אדום ולא עשוי, אש נמוכה מדי תגרום לכל הנוזלים שבנתח לצאת ולנתח להתייבש, צריך למצוא את האיזון.

האיזון הזה זו האומנות, הטיפ הכי חשוב שאני יכול לתת לכל חובבי קליית הקפה הוא, תאריכו את הזמן בין הפיצוץ ה 1 ל 2, ניתן לעשות זאת בבקרה מתאימה ללא יותר מדי ניסויים, בלי בקרה זה פשוט עניין של ניסוי וטעייה.

תתחילו באש גבוהה, חום תוף יחסית נמוך,הבעיה המרכזית היא שחום התוף עצמו יכול להיות גבוהה ולחרוך את הפולים, אם זה קרה לכם, ועדיין קצב עליית הטמפ' של הפולים לא הייתה גבוהה מ 25 מעלות לדקה (בגשש שלי בכל אופן) אז שמתם יותר מדי קפה בתוף,החוסר במגע של הפולים עם התוף גורם ישירות לקצב עליית טמפרטורה נמוך,כאשר לעומת זאת, הדוד יכול להיות רותח ולהתחיל לכוות את הפולים.

אז איפה היינו

בכללי, קפה שתכינו בעצמכם יהיה טעים ,תמיד כיף לנסות, אל תשכחו את זה.

אחת הבעיות של קולי אוויר לא מקצועיים כמו קולה פופקורן למשל,זה שקצב עליית הטמפרטורה של הפולים גבוה יחסית לקצב עליית טמפרטורת הסביבה, מה שגורם לפולים להיות יחסית בהירים יותר.

אני ראיתי שקיימת חשיבות גבוהה לרעשי הפיצוץ ה1, תנו לו להיות דומיננטי, לא משהו חלש, בשביל כך צריך שהפול לא יהיה יבש מדי כאשר הוא מגיע לשלב זה, כלומר לא לייבש לו את הצורה, קלייה קצרה, 7-9  דקות עד פיצוץ 1 ואז עוד 4-7 דקות עד פיצוץ 2 או הוצאה, מינימום 3.5 דקות מתחילת פיצוץ 1 עד הוצאה.

טמפרטורת הפולים חייבת תמיד להיות בעלייה, כמו כן, תזכרו כי ככל שמעמיקים בקלייה, טעמי הזן הולכים לאיבוד,לכן הרבה חברות עוברות את פיצוץ 2 ומעמיקות גם אחריו,אז טעמי הקלייה יהיו חזקים ביותר, אני רוצה לראות מישהו שקולה מעבר לפיצוץ 2 קפה יקר כמו ג'מייקה בלו מאונטיין או קפה לואק,זה יגבול בטירוף.

טוב, אני מרגיש שאני מתחיל להתפזר.

יש לי בקשה אליכם.

פנו אליי בדף הפייסבוק  שלי.

תשאלו שאלות ונלמד כולנו.

הוסף תגובה