תזונה נכונה לילדים – מתכונים בריאים ומזינים

השמנה היא מגיפה עולמית, במיוחד בקרב ילדים. עפ"י הסטטיסטיקות העדכניות אחד מכל ארבעה (25%) ילדים בגילאי 6-7 סובל מעודף משקל. עודף משקל  בילדים נקבע ע"ס עקומות גדילה, האופייניות לגיל הילד, משקלו, גובהו ומינו, (בעוד שבמבוגרים עודף משקל מוגדר עפ"י ערך BMI, התלוי בגובה ובמשקל). עקומות הגדילה משוות את קצב הגדילה של הפרט למה שצפוי באוכלוסיה, עפ"י "אחוזון". למשל, ילד הנמצא באחוזון 85-94 בעקומת הגדילה מוגדר כסובל מעודף משקל, בעוד שילד העובר את אחוזון 95 מוגדר כסובל מהשמנת יתר.

חשוב לזהות את ההשמנה ואת הנטייה להשמנה מגיל צעיר, שכן ילד שמן שאינו מטופל הופך למבוגר שמן הסובל מתחלואת יתר ובהמשך גם ממחלות הנלוות להשמנה כמו יתר לחץ דם וסוכרת.

מלבד לבעיות הבריאותיות, עודף משקל בילדים עשוי לגרום לבעיות חברתיות (הקנטות מצד ילדים אחרים), דימוי עצמי נמוך והרגשת נחיתות.

מהן הסיבות להשמנה אצל ילדים?

בניגוד למבוגרים, אצל רוב הילדים קיים מנגנון וויסות עצמי טבעי של רעב ושובע. באופן נורמלי, ילדים אוכלים כשהם רעבים, ומפסיקים לאכול כאשר הם שבעים. אורח החיים המודרני וסוג המזון שאנו צורכים באופן קבוע (מזון מעובד הרווי בשומנים וסוכרים הינו ממכר ומהווים מתכונים בטוחים להשמנה), גרם לפגיעה במנגנון הוויסות העצמי הזו ולכך שילדים אינם אוכלים מהסיבות הנכונות.

הסיבות לעודף משקל בילדים מקורן במחסור בפעילות גופנית (רביצה מול הטלוויזיה, ישיבה ממושכת מול המחשב, פלייסטיישן ועוד) בשילוב עם תזונה מערבית לקויה הכוללת ג'אנק פוד ומזון מעובד, והרגלי אכילה לא נכונים (דילוג על ארוחות, אכילה תוך פעולות  נוספות, אכילה מהירה מידי וכו').

איך ניתן לטפל בבעיה?

טיפול בהשמנת יתר או עודף משקל אצל ילדים כרוך בגיוס בני המשפחה, ובעיקר נדרשת התערבות ופיקוח מצד ההורים.  קשה ליצור הגבלות על התפריט היומי של הילד, הורים עלולים להיתקל בהתנגדות נמרצת מצד ילדם שאינו מבין את הסיכונים הבריאותיים הנלווים להשמנה. בנוסף, הילד אינו נמצא תחת עינם הבוחנת של הוריו בכל שעות היממה ובסופו של דבר ההחלטה מה לאכול ומה לא היא בידיו. שגיאה נפוצה שעושים הורים רבים המודאגים לגבי בריאות ילדיהם היא התייחסות לאוכל כאל "אויב" והטמעת תחושות פחד של דחייה, כישלון, חוסר שליטה עצמית ואכזבה מצד הסביבה במידה ויאכלו מאכלים "משמינים" ולא ירדו במשקל. מצב זה במקרים קיצונים עשוי לגרור תופעות של אכילה "דווקא" (שתגרור עלייה נוספת במשקל), או לחילופין להתפתחות הפרעות אכילה,  כגון אנורקסיה ובולימיה, עיסוק מוגבר באוכל או לבעיות פסיכולוגיות אחרות.

לפיכך, מומלץ שהורים יחנכו מגיל צעיר את הילדים לעקרונות תזונה בריאה ומזינה, תוך שימוש דוגמא אישית לילדיהם. ההורים הם הקובעים אילו מאכלים ייכנסו הביתה, ופעמים רבות החזקת ממתקים בבית הינה בבחינת פיתוי אסור שילדים רבים מתקשים לעמוד בפניו. חשוב להסביר לילדים על רכיבי הארוחה, הערכים התזונתיים שיש במזון המוגש להן ו"ההטבות" הבריאותיות שלהם. הערות מסוג "בשניצל שאתה אוכל יש המון חלבונים שיסייעו לך לצמוח לגובה ופתח את השרירים בגוף" או "בחלב שאתה שותה יש סידן שיחזק את עצמות הגוף שלך" יש חשיבות רבה, שכן הן מחנכות את הילד ליתרונות הטמונים בתזונה נכונה.

חשוב מאוד לחשוף את הילד למגוון רחב של מזונות כבר מגיל צעיר. ילדים רבים מפתחים סלידה לגבי סוג מסוים של אוכל מהסיבה הפשוטה שמעולם לא נחשפו אליו קודם לכן. הדבר מתבטא בעיקר לגבי ירקות. במקרים שבהם הילד מסרב לאכול ירקות, אין להרים ידיים ולהיכנע לדרישות המזון שלו. אמנם לא מומלץ לכפות על הילד לאכול ירק שהוא אינו אוהב (ביטויים כגון "סיים את כל מה שיש בצלחת" מעוררים אנטגוניזם באופן טבעי שכן הילד חש שכופים עליו דבר מה). כדאי לנסות לשבת עם הילד ולעיין בספר פירות וירקות ולראות מה הוא אוהב ומה הוא לא אוהב, או לנסות מתכונים או צורות הגשה אחרות (למשל, ניתן ליצור פרצופים או צורות מירקות, או להגיש אותם כחלק מתבשיל המכיל מרכיבי מזון שהוא אוהב).

מעבר לשינויים בהרגלי התזונה מומלץ לרשום את הילד לפעילות גופנית עפ"י בחירתו. יש אינספור ענפי ספורט מהם הילד יוכל לבחור, שיסייעו לירידה ושמירה במשקל.

מומלץ להיוועץ עם דיאטנית ילדים שתסייע בהרכבת תפריט מותאם אישית לילד, תציע מתכונים קלים ופשוטים להכנה המותאמים לחיכם של אנשים צעירים, תפנה את הילד למעקב רפואי, תדריך את ההורים לתזונה נכונה ותפקח על התהליך ע"מ להשיג תוצאות יציבות וארוכות טווח.

הדבר החשוב ביותר הוא לא להפעיל לחץ על הילדים לרזות ולהעניק להם את התחושה שהם בדיאטת ענישה. גיוס המאמץ  המשפחתי ושינוי הרגלי האכילה של כל בני הבית תיתן לילד תחושה טבעית ונינוחה יותר, תחנך אותו לתזונה בריאה ותשפר את הבריאות איכות החיים של המשפחה כולה.

הוסף תגובה