תינוקות: התפתחות בגיל 2-6 חודשים

העליה המשמעותית במשקל שחלה בחודשיים הראשונים מועטת קמעה אך הקצב עדיין מהיר . הבה נתאר את הגדילה וההתפתחות בתחומים השונים עד גיל 6 חודשים. 
כמה עולים במשקל בחודשים אילו ? 
כאמור העליה במשקל מועטת מעט ומדובר על 20 גרם ליום בחודשים אילו. קצב העליה הממוצע בחודשים אילו הינו סביב 600 גר בחודש (כמובן שיהיו ילדים שיעלו הרבה יותר או מעט פחות) .
בגיל 3 חודשים המשקל הממוצע עבור בנים הינו 6 ק"ג ועבור בנות 5.5 ק"ג.
בגיל 6 חודשים המשקל הממוצע עבור בנים הינו 7.85 ק"ג ועבור בנות 7.2. 
בכמה גבהים בחודשים אילו ?
בממוצע מוסיפים הילדים בחודשים אילו כ-2 ס"מ כל חודש לגובהם (ביחס לכ-3.5 ס"מ בחודשיים הראשונות לחיים).
הגובה הממוצע בגיל 3 חודשים הינו 61 ס"מ עבור בנים ו-59.5 ס"מ עבור בנות.
הגובה הממוצע בגיל 6 חודשים הינו 68 ס"מ עבור בנים ו-66 ס"מ עבור בנות.
בכמה גדל היקף הראש בחודשים אילו ?
בממוצע גדל היקף הראש בחודשים אילו בכ-1 ס"מ לחודש ( ביחס ל- 2 ס"מ לחודש, בחודשיים הראשונים לחיים).
היקף הראש הממוצע בגיל 3 חודשים הינו 40.5. לבנים ו- 39.5 לבנות.
היקף הראש הממוצע בגיל 6 חודשים הינו 43.8 לבנים ו- 42.5 לבנות.
במדדים בסוף החודש השלישי :
בנים בנות :
משקל אחוזון 95 – 7.4 אחוזון 95 – 6.7
(ק"ג) אחוזון 50 – 6 אחוזון 50 – 5.4
אחוזון 5 – 4.5 אחוזון 5 – 4.2 
אורך : אחוזון 95 – 65.4 אחוזון 95 – 63.5
(ס"מ) אחוזון 50 – 61 אחוזון 50 – 59.5
אחוזון 5 – 56.5 אחוזון 5 – 55.5
היקף ראש : אחוזון 95 – 43 אחוזון 95 – 41.5
(ס"מ) אחוזון 50 – 40.5 אחוזון 50 – 39.5
אחוזון 5 – 38.5 אחוזון 5 – 37.3
מדדים בסוף החודש השישי :
בנים בנות :
משקל: אחוזון 95 – 9.5 אחוזון 95 – 8.7
(ק"ג) אחוזון 50 – 7.8 אחוזון 50 – 7.2
אחוזון 5 – 6.2 אחוזון 5 – 5.8 
אורך : אחוזון 95 – 72.3 אחוזון 95 – 70.2
(ס"מ) אחוזון 50 – 67.8 אחוזון 50 – 66
אחוזון 5 – 63.5 אחוזון 5 – 61.8
היקף ראש: אחוזון 95 – 46.2 אחוזון 95 – 44.6
(ס"מ) אחוזון 50 – 43.8 אחוזון 50 – 42.4
אחוזון 5 – 41.5 אחוזון 5 – 40.3
פעילות מוטורית :
בגיל חודשיים התינוק מסוגל להחזיק את הראש במישור הגוף (כלומר הראש מיישר קו עם הגב) כאשר הוא מוחזק בשכיבה כשבטנו מטה. בזמן משיכה משכיבה לישיבה (לא לצורך התעמלות אלא לצורך בדיקת התפתחות שרירי הצואר) עדיין יש שמיטה של הראש לאחור אך ניתן לראות תחילת שליטה וייצוב של הראש. התינוק מסוגל לעקוב אחר חפץ מענין או פני אנוש לטווח של 180 מעלות, כלומר מצד לצד כשהוא שכוב על גבו. 
בגיל 3 חודשים בשכיבה על הבטן יוכל התינוק להרים את ראשו וחלק מהחזה כשידיו פשוטות קדימה. כאשר הוא מוחזק כשבטנו מטה יוכל התינוק להרים את הראש מעבר למישור הגוף אך לא לאורך זמן .במשיכה משכיבה לישיבה יש התחלת שליטה על תנועות הראש אך עדיין יש שמיטת ראש קלה לאחור בתחילת המשיכה,המפוצה בהמשך התנועה. 
בגיל זה מתחיל התינוק בנסיונות להגיע לחפצים ולאחוז בהם. בתחילה הוא אוחז בחפצים בעזרת עיניו – ניתן לראות את התינוקות מתמקדים בחפץ ששבה את ליבם תוך כדי הזזה לא אפקטיבית של הידיים לכל הכיוונים (בהמשך ההתפתחות יוכל התינוק להכות בחפץ ורק לאחר מכן יוכל להושיט את ידו וממש לאחוז בחפץ הרצוי )
בגיל 4 חודשים בזמן שכיבה על הבטן הראש והחזה כולו מורמים והידיים פשוטות ודוחפות את הגוף מעלה. באחיזה כשהבטן מטה הראש ניצב מעל מישור הגוף כל הזמן. אין שמיטת ראש כלל בזמן משיכה לישיבה. יש שליטה טובה בהזזת הראש. בשלב זה התינוק נהנה מ"הושבה " כשיש תמיכה מלאה בכל חלקי הגוף (לא ישיבה חופשית !) . בשלב זו יכול התינוק לאחוז חפצים הנמצאים בהישג ידו ולהכניסם מיד לפה. 
בגיל 5 חודשים מתחילים התינוקות להתהפך , לרוב מהבטן לגב. חלק מהילדים יתהפכו עוד לפני וחלק יאחרו מעט בעיקר אילו המושכבים זמן רב על הגב ולא חווים מספיק השכבה על הבטן.
שינה :
כמות שעות השינה היומית נעה בגילאים אילו בין 14 ל-16 שעות. מהן 9-10 כשנת לילה והשאר מפוזרות במהלך היום. כשני שליש מהילדים ישנים רצף של 6-8 שעות בלילה בגילאים אילו. שנת תינוקות אינה זהה לשנת המבוגרים כיוון שמחזור השינה שלהם קצר יותר מזה של מבוגרים. מחזור השינה הינו מונח המתייחס לשלבי השינה השונים החל משינה קלה דרך שינה עמוקה לשנת חלום וחוזר –חלילה. כל לילה אנחנו מבצעים מספר מחזורי שינה כאלו. המחזורים אצל ילדים קצרים יותר ולכן יש יותר תקופות של שינה קלה ולא עמוקה. בטווחי זמן אילו הנטיה להתעוררות גדולה יותר וזו אחת הסיבות שילדים מתעוררים במהלך הלילה .
התפתחות קוגניטיבית :
סביב גיל 4 חודשים מתחילים התינוקות להיות מודעים בצורה משמעותית יותר לעולם הסובב אותם הן מבחינת יכולתם ליצירת קשרים חברתיים והן מבחינתם יכולתם לחקור את העולם שסביבם. התינוקות משמעים קולות,נכנסים לשיחה עם מבוגרים ודורשים את תשומת ליבם וכן חוקרים את חלקי גופם השונים .
בגיל 3 חודשים מסוגלים התינוקות לענות למגע סוציאלי בחיוכים רחבים,קשר עין יציב והשמעת קולות כזו או אחרת. במהלך החודשים המדוברים מופיע צחוק קולני בתגובה לגרוי והדרישה לקבלת יחס הנעשית מעט "תוקפנית " יותר, עם אכזבה גלויה ברגע שהשיחה עם המבוגר מסתיימת טרם הזמן.התינוקות נהנים ממוסיקה בחודשים אילו וגם אוכל מביא לתגובות של שמחה גלויה.
בחודשים אילו מתפתחת יכולת הנעת השרירים הרצונית. הילדים מתחילים לקשור בין הזזת האיברים וראיתם זזים וכך מתחילה להתפתח ההבנה המוחית של הקשר בין הזזת אברים שונים בגוף וראיתם זזים. הדוגמא הקלאסית ל"מסע חקר" כזה הינה ההתבוננות הדקדקנית של הילד בידו פשוטת האצבעות הנעה מול פניו.
כל ההתקדמויות הללו מביאות להתחלת התפתחות המושג "עצמי" מול "לא עצמי" כלומר התפתות ההבנה לגבי מה שייך לי ולגופי ומהם הגרויים המגיעים מבחוץ ושייכים ל"לא עצמי". טווח ההבעות של הילדים נעשה רחב יותר והבעות של הפתעה שמחה פחד גועל מופיעות בקונטקסט הנכון. 
שיניים :
סביב גיל 5 חודשים בוקעת השן הראשונה. לרוב מדובר באחת מהשיניים המרכזיות התחתונות.הרבה מיתוסים נקשרו לבקיעת שיניים-רובם ככולם אינם נכונים (ניתן לקרוא ביתר פירוט על השנושא בפרק המתאים).
בחלק מהילדים בקיעת השיניים מתעכבת לזמן מאוחר יותר – ברוב המקרים אין סיבה לדאגה ולא מדובר בבעיה כלשהיא . הגיל המקסימלי המקובל עד לבקיעת השן הראשונה הוא 14 חודש. 
לסיכום :
בגילאים המדוברים הופכים הילדים פעילים יותר. הקשר בינם ובין סביביתם החיצונית והן עולמם הפנימי מתהדק וניתן להמשילם לאפרוחים שבקעו מביצתם ומתחילים לגלות את העולם הגדול שמסביב.
בקרו באתר :www.laisrael.net

הוסף תגובה