מחלת קטרקט היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר לירידה בראייה. היא שכיחה בעיקר בקרב אוכלוסייה מבוגרת, אך יכולה להופיע גם בקרב אנשים צעירים ואפילו בקרב תינוקות. 
למחלת הקטרקט תסמינים ייחודיים אך היא ברת טיפול וכדאי להכיר את כל האפשרויות העומדות בפני מי שסובל ממנה.

התסמינים של מחלת קטרקט

התסמין הבולט ביותר של מחלת קטרקט הוא העכירות של עדשת העין. לעיתים, בשלבים מוקדמים של מחלת קטרקט, רק חלק מהעדשה נהיה עכור, מה שגורם לראייה מטושטשת, בעיקר בעת החשיפה לאור חזק. תסמין נוסף הוא ראייה כפולה.

ההתדרדרות של הראייה במהלך מחלת קטרקט אינה אחידה. יש חולים שהיא מתרחשת אצלם תוך חודשים ספורים ויש שסובלים מהתדרדרות הדרגתית במשך מספר שנים. התוצאה היא זהה: ירידה משמעותית בראייה וכתוצאה מכך באיכות החיים. עולים קשיים בנהיגה, בקריאה, בעבודה ובהתנהלות היומיומית.

כיצד מטפלים בקטרקט?

מחלת קטרקט דורשת טיפול ניתוחי, לרוב בהרדמה מקומית. המנתח פותח את העין בשולי הקרנית, מוציא את התוכן העכור של העדשה ומשאיר חלק מנרתיק העדשה. עם השנים השתכללה שיטת הניתוח וכיום, מדובר לרוב בניתוח לייזר המאפשר עבודה עדינה ומדויקת, לתוצאות אופטימליות.

מכשיר הלייזר מאפשר למנתח לבצע חיתוכים מיקרוסקופיים ו"לרסק" את העדשה החולה לפני שליפתה מהעין. לאחר הניתוח מושתלת בעין עדשה תוך עינית עדינה, קלה ושקופה. העדשה מאפשרת להשיג ראייה חדה, היא אינה דורשת תחזוקה וניקוי ועמידה לשנים רבות מאוד.

בניתוח קטרקט בלייזר זמן ההחלמה מתקצר ובדרך כלל, המטופל משתחרר באותו היום לביתו.

האם הניתוח הוא לצמיתות?

בעיקרון ניתוח הקטרקט הוא לצמיתות והקטרקט לא אמור לחזור לעין המנותחת. אך יחד עם זאת, יש לדעת ולקחת בחשבון כי לעיתים ישנם כשלים בתהליך (כמו בכל פרוצדורה רפואית) הנובעים מסיבות שונות והדבר עלול להוביל לאי הצלחת הניתוח.

לכן, עליכם לברר ולבדוק ולהבין נושאים אלה היטב, במסגרת פגישתכם עם הרופא המומחה, בכדי להכיר את כל ההיבטים הרלוונטיים.

לעיתים, יש מקרים בהם מתפתחת לאחר כמה שנים עכירות על הקופסית האחורית, "המחזיקה" את העדשה שהושתלה במקרים כאלו, יש צורך בניתוח קטרקט משני, על-מנת להסיר גם את השכבה העכורה שנוצרה. בחלק מהמקרים, ניתן לבצע רק את הניתוח המשני באמצעות לייזר ואף ניתן להשתיל את העדשה התוך עינית במידה וזו לא הושתלה אחרי הניתוח הראשון.

חשוב לציין כי בניתוח הקטרקט ניתן גם לתקן ראייה על ידי השתלת עדשות פרימיום מתקנות ראייה ואז משיגים גם ראייה צלולה וגם לא נזקקים יותר למשקפיים.

כיצד נבחר רופא מנתח קטרקט?

ראשית, חיבור לרופא (דבר חשוב בפני עצמו) הוא עניין סובייקטיבי ולכן אם לא הומלץ לכם על רופא מסוים, גשו לייעוץ לאחר שסקרתם מספר רופאים מובילים בתחום אשר קיבלו גם המלצות חמות ובחרו רופא אשר מומחה בתחום ובעל יכולת לבצע ניתוח במגוון טכניקות, וודאו כי הרופא מנתח במרכז רפואי גדול, המצויד בטכנולוגיות רפואיות המהוות את המילה האחרונה בתחום ובחדרי ניתוח מתקדמים, דבר שיבטיח הליך פשוט, קל, מדויק, יחד עם התאוששות מהירה וחזרה מהירה לשגרה.

המאמר נכתב בשיתוף ובאדיבות ד"ר יחזקאל לוי, רופא עיניים ומנתח בכיר בבתי החולים בילינסון והשרון, וכן מנהל מרפאת עיניים בכללית – בעל ותק וניסיון של למעלה מ-35 שנה.

הוסף תגובה