אוסף מתכונים שימושיים

ממרח טופו- אבוקדו
חבילת טופו
2 אבוקדו
עשבי תיבול טריים לפי הטעם (פטרוזיליה, כוסברה, לימונית, עירית, ריחן) קצוצים דק
שום לפי הטעם
כף שמן זית
כף מיץ לימון (אפשר גם יותר, לפי הטעם)
מלח, פלפל, זעתר לפי הטעם
מערבבים את כל החומרים בבלנדר עד לקבלת מרקם חלק .
את הממרח המתקבל יש לשמור במקרר עד שבוע. אפשר להשתמש בו כממרח על לחמים, קרקרים, מילוי לירקות, רוטב לפסטה, אורז ועוד.

רוטב בטטה- תאנים:
בבלנדר ¾ כוס בטטה מבושלת, ½ כוס חלב סויה/ מים, 2 כפיות טחינה גולמית/ שקדיה/ חמאת פקאן/ חמאת בוטנים, מגרדים מעט מוסקט. מבלנדרים עד לקבלת עיסה אחידה ומוסיפים 4 תאנים יבשות קצוצות. אפשר להשתמש כרוטב לפסטה/ אורז ושאר דגנים' מטבל לירקות/ לערבב עם גרנולה. 

חמאת שקדים/ שומשום/ קשיו:    
בבלנדר 1 כוס שעועית מבושלת (אפשר לבחור לפי הטעם והצבע) עם 3-2 כפות חמאת אגוזים ו- ¼ כוס מים/ מיץ תפוזים/ מיץ תפוחים. ניתן לאכול בכפית/ רוטב לפסטה/ רוטב לתבשילים שונים/ דיפ וכו'. 

פטה פקאן:
בבלנדר 2-1 כוסות פקאנים מושרים ומסוננים, כף טחינה גולמית/ שקדיה, מיץ מ- ½ לימון, כף רוטב סויה ומים לפי הצורך.
מקצצים מעל פטרוזיליה, בצל ירוק וגמבה.

אורז מלא מצ'ופר:
מחממים בסיר שמן זית/ שומשום/ אורז (לפי הטעם).
כשהשמן מתחמם קולים בו ½ כפית גרעיני חרדל, ½ כפית גרעיני שומשום מלא, ½ כפית גרעיני כוסברה, ½ כפית גרעיני כמון, ½ כפית גרעיני אניס (ניתן להוסיף או לגרוע גרעינים לפי הטעם).
כשהם קופצים (כדאי לכסות את הסיר עם מכסה, כדי שלא יקפצו לכל הכיוונים), מוסיפים בצל קצוץ (לבן סגול או ירוק, או כולם), שום וג'ינג'ר. מטגנים אותם עד להזהבה.
אח"כ מוסיפים את האורז (לא מבושל) ומטגנים אותו עם התערובת הזו לכדקה. ( בעיקרון, ניתן להשתמש בסוגי אורז שונים, בגריסי פנינה, קינואה, דגנים נוספים וקטניות ). מוסיפים מעט מלח עשבים/ רוטב סויה וגם כורכום, אם אוהבים.
מוסיפים את כמות המים המתאימה, לפי סוג האורז ששמתם, וכשהמים רותחים מקטינים את האש ומבשלים עד שהם מתאדים והאורז מוכן.
ניתן בהגשה להוסיף אגוזים קצוצים, עלים ירוקים לפי הטעם (רוקט, פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, בזיליקום וכו') או נבטים מסוגים שונים.

אורז טעים בסגנון הודי:
מאחר והאורז הוא מזון בסיסי בהודו, ישנן דרכים רבות להכינו. בחרתי להביא מתכון פשוט, הנוטה לכיוון המתוק- קינוחי, למרות שיכול להשתלב גם במהלך הארוחה.
מבשלים אורז בחלב קוקוס, ביחסים של 1:1. מבשלים עד שהנוזל נספג באורז והאורז fluffy .
מערבבים עם מזלג, כדי לאוורר אותו ומקשטם בצימוקים, בצל מטוגן, שקדים מקולפים וקאשיו.

האפונה מכילה ויטמין C ובטא קרוטן וכן חומצה פולית וסיבים תזונתיים והיא ממש טעימה טרייה, מבושלת או מאודה.
אופן ההכנה:
משרים 4-5 פטריות שיטאקי במים לשעה. בכלי נפרד משרים מספר אצות (לפי בחירתכם) לאותו פרק זמן.
מרתיחים מים בסיר גדול, מגרדים פנימה ג'ינג'ר (לפי הטעם, אני אוהבת הרבה) וזורקים פנימה 4-3 גזרים חתוכים לקוביות/ עיגולים. לאחר הרתיחה, מנמיכים את האש.
מוציאים את האפונה הטרייה מהתרמילים ומוסיפים לסיר לאחר כ-20 דקות.
חותכים את פטריות השיטאקי לרצועות ומוסיפים למרק, מוסיפים גם את האצות לאחר שסיננו אותן מהמים. ניתן להוסיף מספר שיני שום (לפי הטעם).
לאחר כ-10 דקות נוספות, מוסיפים למרק כף גדושה של מיסו, לפי בחירתכם (ישנם סוגים שונים), ובוחשים היטב עד שהוא נמס במרק.
נותנים למרק להתבשל עוד מספר דקות, סוגרים את האש, סוחטים מעט לימון פנימה והמרק מוכן לאכילה.
הערה: זהו מרק בסיסי וניתן להוסיף לו ירקות נוספים / אחרים. ניתן גם להוסיף טופו (טרי/ קלוי), טמפה (מאודה / קלוי), פתיתי סויה, סאיתן, אורז וכן גם בשר או עוף.
שיהיה בתאבון וחורף נעים ובריא לכולנו.

אטריות סובה יפניות: אלו אטריות העשויות מכוסמת, מגישים אותן ברוטב, או מרק עם תוספות שונות לפי בחירה.
כדי להכין את הרוטב יש לערבב 3 כוסות דאשי (ציר מרק יפני), או מים שנותרו מבישול ירקות, מרק עוף, מרק צח או מים עם ½ כוס רוטב סויה ו- ½ כוס מירין (רוטב יפני מתוק) / סאקה (יין אורז יפני). מביאים הכל לרתיחה ומסירים מהאש להצטנן. שמים במקרר.
מבשלים את הסובה במים לפי ההוראות על האריזה (זה בד"כ לוקח 8-7 דקות לבשלן). כשהן מוכנות מסננים ושוטפים במים קרים לצינון, מייבשים במסננת.
להגשה מניחים בצלחת את הסובה, שופכים מעל את הרוטב ומוסיפים תוספות כמו בצל ירוק קצוץ, דייקון קצוץ (צנון לבן ארוך, אפשר גם צנונית או צנון אדום במקום), פטריות שיטאקי שהושרו כשעה ונקצצו (ללא הגזע), מעט אצות שהושרו כשעה במים ונקצצו, שזיפי אומבושי (אפשר להשיג בחנויות טבע).

סלט פסטה נחמד: כדאי לנסות בסלט זה להשתמש באטריות מסוגים חדשים, כמו מקינואה, שיפון, תירס או אורז (יש אטריות אורז הדומות לחלוטין לפסטה מחיטה ואינן מזכירות כלל אטריות מזרחיות).
במחבת מחממים שמן זית, זורקים פנימה רצועות מפלפל אדום אחד ומכמה קישואים, מערבבים כמה דקות ואז מוסיפים פרוסות מ- 3-2 שיני שום, וכמה גבעולי טימין. מערבבים, מוסיפים, מלח עשבים ופלפל גרוס טרי. אחרי כדקה מוסיפים בין כף לשתיים חומץ בלסמי, מביאים לרתיחה, מכבים את האש ומשאירים את הירקות להתקרר קצת ולספוג טעמים.
מבשלים את הפסטה לפי ההוראות על האריזה, לאחר הסינון מוסיפים חבילת עלי בזיליקום קצוצים, מוסיפים את הירקות על נוזליהם ומצננים במקרר בכלי סגור לכמה שעות.

פשטידת טופו- דלעת:
מאדים חתיכת דלעת גדולה ומועכים, מערבבים בבלנדר עם ½ כוס סוכר (אפשר להחליף בדבש/ מולסה/ לתת דגנים וכו'. אפשר גם לשחק עם כמויות המתוק). בבלנדר מערבלים חבילת טופו למרקם אחיד, מוסיפים את תערובת הדלעת, 1/3 כפית מלח, ½ כפית קינמון, ¼ כפית ג'ינג'ר טחון, ¼ כפית ציפורן. מערבלים היטב עד לקבלת מרקם אחיד. יוצקים לתבנית אפיה (אפשר תבנית פאי) משומנת ואופים בחום של 180 מעלות כשעה (בתנור שחומם מראש), או עד שקיסם יוצא נקי.

סלט טופו מוקפץ:
חותכים חבילת טופו לריבועים ומשרים ללילה במרינדה של שמן שומשום, רוטב סויה, יין אדום, שום (לפי הטעם), מעט פלפל חריף, ג'ינג'ר קצוץ, חומץ אורז (אפשר להוסיף/ לגרוע לפי הצורך).
מכינים סלט לפי טעמכם ללא תיבול, מקפיצים את הטופו בווק/ מחבת עם המרינדה ומוסיפים לסלט.

ממרח טופו- פסטו- חציל:
קולים 2 חצילים בינוניים במחבת / על האש/ בתנור. קולפים את קליפתם, מוציאים את בשרם ומצננים. בבלנדר מערבלים חבילת טופו, חבילת בזיליקום קצוץ, שיני שום קצוצות לפי הטעם, מעט חומץ בלסמי, מעט רוטב סויה, מלח עשבים, פלפל שחור, שמן זית ואת בשר החצילים.
מעולה על פסטה, לחם, אורז, עדשים, כמטבל לירקות ועוד.
בצורה זו ניתן ליצור ממרחים בואריאציות שונות עם הטופו כבסיס- בתוספת עשבי התיבול הטריים האהובים עליכם, אבוקדו, עגבניות, בצל, גזר, עדשים, אגוזים ואפילו פירות. ניתן לשמור במקרר עד כשבוע.

טופו צ'ילי:
מפוררים חבילת טופו עם מזלג. בסיר מטגנים עם שמן זית בצל ושום קצוצים עד להזהבה, מוסיפים את הטופו המפורר ומערבבים מספר דקות. מוסיפים 4 עגבניות חתוכות לקוביות, 2 כוסות שעועית אדומה מבושלת, 2 כפות אבקת צ'ילי (אפשר להפחית בכמות לפי הצורך), ½ כפית כמון, מלח עשבים ופלפל לפי הטעם. לכסות את הסיר ומדיי פעם לערבב. אפשר להוסיף גם ירקות כמו גזר, פלפל, סלרי, פטריות ועוד.

מתכון למרק עדשים כתומים:
את העדשים הכתומים אין צורך להשרות כמו את שאר הקטניות, הם מתבשלים גם מהר יותר. בכוונה אינני מציינת כמויות מאחר ואלו ודאי ישתנו בהתאם למספר הסועדים.
המצרכים- בצל גדול קצוץ
              שום קצוץ- לבחירה
              ג'ינג'ר קצוץ- לבחירה
              זרעי כוסברה, חרדל, כמון, קצח- לבחירה
             כורכום, רוטב סויה, מלח, פלפל- לפי הטעם
              עגבניות בשלות חתוכות לרבעים
              גזר חתוך לחתיכות קטנות
              עדשים כתומים שטופים
              פטרוזיליה, כוסברה ובזיליקום קצוצים- לבחירה
              מעט חלב קוקוס- לבחירה
אופן ההכנה- מחממים שמן זית בסיר ומטגנים את הבצל עד שנעשה שקוף, מוסיפים את השום והג'ינג'ר ומטגנים דקה נוספת. מוסיפים את הזרעים ורק לאחר שהם מתפצפצים מוסיפים את העגבניות. מכסים את הסיר למספר דקות ונותנים לו להתבשל עד שנוצר רוטב מהעגבניות ושאר המרכיבים. מוסיפים את שאר התבלינים, הגזר והעדשים. מערבבים טוב ונותנים להתבשל לכ-2 דקות. מכסים במים לפי הצורך (למרק נוזלי מוסיפים יותר מים ולמרק סמיך יותר או לתבשיל מוסיפים פחות מים). ניתן להסמיך את המרק עם פולנטה- קמח תירס לא מעובד.
לאחר שבודקים שהמרק מוכן, כלומר שהעדשים התבשלו והתרככו, ניתן להוסיף מעט חלב קוקוס וממש כשסוגרים את האש להוסיף את העלים הירוקים.

אזוקי ודלעת:
לשים בסיר ½ כוס אזוקי שטופים עם כמה חתיכות אצת קומבו (יש לקחת חתיכה באורך 8-7 ס"מ ולחתכה למספר חתיכות קטנות יותר. כדאי להשרות את הקומבו קודם לכן לכ- 20 דקות). להוסיף 2 כוסות מים, להרתיח ולבשל על אש נמוכה במשך שעה. להוסיף כוס חתיכות דלעת (מאיזה סוג שתבחרו) ולבשל 30-20 דקות נוספות, עד שהאזוקי יתרככו. אפשר לתבל במעט מלח ים לא מעובד/ מלח עשבים ולהגיש בעיטור בצל ירוק קצוץ.

קסרול אזוקי:
בקסרול בינוני ממיסים מעט מיסו במים רותחים. מוסיפים ½ כוס פולי אזוקי שהושרו ללילה וסוננו, ½ כוס קוואקר, 2 כפיות פפריקה, כפית טימין יבש ומעט רוטב סויה. מוסיפים ירקות חתוכים לקוביות (גזר, דלעת, שעועית ירוקה, בצל, תפוחי אדמה, אפונה טרייה או קפואה וכל ירק אחר שנמצא בעונה). מכסים הכל במים ואופים בתנור לכ- ¾ 1 שע' בחום של 160 מעלות.
כדאי לערבב מספר פעמים ולהתאים את התיבול.
אפשר להגיש כתבשיל בפני עצמו או בתוספת לתפוחי אדמה מבושלים/ פירה או דגנים מבושלים.

ממרח אזוקי מתוק:
יש להשרות חתיכת קומבו (8-7 ס"מ) חתוכה במים לכ-20 דקות ואח"כ לבשל עם כוס פולי אזוקי שהושרו ללילה במים ועם ¼ כוס צימוקים. מבשלים עד שהאזוקי מתרככים וממשיכים לבשל על אש נמוכה לכ-10 דקות בתוספת מעט מלח ים לא מעובד/ מלח עשבים ו- ½ כפית סירופ לתת שעורה (מאלט)/ לתת אורז – להשיג בחנויות טבע (אם לא מוצאים אפשר לנסות עם מולסה או סוכר, אך זה בטוח ישנה קצת את הטעם). אפשר להוסיף / לגרוע מהתבלינים לפי הטעם.
בסוף מועכים את האזוקי לממרח אחיד וחלק.
ניתן לאכול כקינוח מתקתק, או כממרח לירקות, דגנים ואפילו על לחם.

תבשיל תרד/ מנגולד: זהו תבשיל פשוט מאד, שהכרתי ביפן. הוא מהיר מאד להכנה וטעים!
מאדים חבילת תרד (היפנים משתמשים בתרד, אך ניתן להחליף עם מנגולד, או חובזות) ובינתיים קולים מעט 2 כפות שומשום מלא. מערבבים את התרד המאודה (שהצטמצם מאד בנפחו) עם מעט רוטב סויה (לפי הטעם) והשומשום הקלוי. זהו.

סלט דלעת הודי:
מבשלים 250 גרם דלעת חתוכה.
בקערה נפרדת מערבבים פלפל ירוק חתוך, ½ כפית חרדל טחון, ½ כפית כמון טחון, ¼ כפית ג'ינג'ר טחון ו- 2/3 כוס יוגורט.
מוסיפים את הדלעת, מערבבים ומגישים.
אפשר לגוון את הסלט ע"י הוספת בננות חתוכות, עגבניה, מלפפון או כרובית מאודה.

דלעת בתנור:
שמים בתבנית אפייה משומנת חתיכות דלעת ודלורית (אפשר עיגולים, קוביות וכו'). מכינים רוטב מ: שמן זית, רוטב סויה, כורכום, חלב קוקוס, שום ומלח עשבים. מערבבים את הירקות עם הרוטב בתבנית ומכניסים לתנור בחום בינוני לכשעה, או עד שהדלעות רכות.
אפשר להוסיף לדלעות תפו"א/ בטטה/ גזר/ בצל/ טופו/ כרובית/ ברוקולי או כל ירק אחר.
קוצצים מעל פטרוזיליה/ רוקט/ בזיליקום/ כוסברה ומגישים.

מרק דלעת מוקרם:
מטגנים בצל/ כרישה בשמן זית עד להזהבה, מוסיפים שום ודלעת חתוכה (כמויות לפי הצורך), מטגנים קלות לעוד מספר דקות. מוסיפים מים/ מים שנותרו מאידוי/ בישול ירקות ומבשלים עד שהדלעת רכה.
מוסיפים חלב קוקוס/ שמנת סויה/ שמנת רגילה וטוחנים את המרק בבלנדר, או עם ממחה ידני.
מביאים לרתיחה, מכבים את האש ומוסיפים בזיליקום / פטרוזיליה/ כוסברה קצוצים (לא חובה), מעט מיץ לימון, ומתבלים במלח עשבים ופלפל לפי הטעם.
אפשר להגיש עם גרעיני דלעת לא קלויים מעל.

רוטב דלעת מהיר:
לערבל בבלנדר: כוס דלעת מגורדת, 1/3 כוס מים (או מים שנותרו מבישול/ אידוי ירקות), ½ חבילת טופו, כפית רוטב סויה, כפית שמן שומשום ומעט ג'ינג'ר טחון.
מערבלים עד שנוצרת תערובת חלקה.
ניתן להגיש מעל אורז, תבשילי דגנים וקטניות, כרוב מאודה, ירקות אפויים/ מאודים/ מבושלים ועוד.

תבשיל מש בסיסי: 
משרים כוס מש ללילה במים.
למחרת מטגנים בסיר עם שמן זית בצל קצוץ, שום קצוץ (לפי הטעם) וג'ינג'ר קצוץ (לפי הטעם) עד שהבצל משחים קצת. מוסיפים כפית זרעי כוסברה, כפית זרעי חרדל וכפית זרעי כמון. כשהם קופצים מוסיפים מיד 3-2 עגבניות בשלות חתוכות (אפשר להסיר את הקליפה ע"י חליטת העגבניות במים רותחים, לא חובה!). סוגרים את מכסה הסיר ונותנים לחומרים להתבשל למעין רוטב עגבניות. כשרותח הרוטב, מוסיפים כפית כורכום או אבקת קארי (אם רוצים קצת חריף), מלח עשבים (לפי הטעם) או מעט רוטב סויה ואת המש. מערבבים מעט ומכסים את הכל במים. מכסים את הסיר ולאחר הרתיחה מקטינים את האש ומבשלים עד שהמש מתרכך. אפשר להוסיף עוד מים במהלך הבישול, אם רוצים תבשיל מרקי יותר. לפני ההגשה, מוסיפים פטרוזיליה/ כוסברה קצוצים.
אפשר לגוון את התבשיל הזה ע"י שינוי והוספת תבלינים (למשל, זרעי קימל, אניס, שומר, קצח), הוספת ירקות בבישול, הוספת חלב קוקוס בסוף ועוד וריאציות שונות.
מש ברוטב מנטה:
מבשלים 2 כוסות מש (שהושרו ללילה) עד שהמש רך, מסננים ושמים בקערה.
במחבת מחממים בצל, שום, מלח, פלפל, מעט חומץ ומנטה.
שופכים מעל המש ומגישים חם.

מוקפצים
מחממים מעט שמן זית/ שומשום בווק (אפשר גם במחבת רגיל), מוסיפים טבעות בצל, שום וג'ינג'ר. מטגנים עד להזהבה ומוסיפים קצת יין אדום/ לבן, סוכר חום, מעט פלפל חריף, גרעיני כוסברה טחונים וקוקוס טחון. מוסיפים טופו/ טמפה/ פתיתי שפע/ עוף/ בשר/ אורז מבושל / דגנים אחרים ומקפיצים למספר דקות. מוסיפים גם רצועות פלפל אדום, גזר, ברוקולי, כרובית, קישוא (לפי הטעם ) ומקפיצים עוד כמה דקות. בסוף סוחטים מעל הכל לימון וזה מוכן. 
אפשר לאכול כמנה בפני עצמה/ להוסיף לאורז/להוסיף אטריות אורז/ להוסיף חלב קוקוס ולהפוך הכל לתבשיל טעים וכו'.
מוס תרד:
מערבלים בבלנדר או במעבד מזון:500 גרם תרד שטוף וחתוך, 2 כפות צנוברים שהושרו במשך 30 דק' לפחות (אפשר יותר), ¼ כוס טחינה גולמית, 3 כפות מיץ לימון, 3 כוסות פטריות קצוצות, קצת מלח עשבים, 5 כפות מים (לפעמים יש צורך ביותר/ פחות תלוי במידת הסמיכות הרצויה).
מערבלים עד לקבלת עיסה אחידה במרקמה ובצבעה ואז מוסיפים תו"כ ערבול מעט מוסקט מגורד     
ו 2-1 כפות סיבי פסיליום (טחונים היטב).
יוצקים מהר לכלי הגשה, מעטרים מעל בפטריות ו/או בעלי פטרוזיליה, ריחן וכו' ומקררים לפחות ½ לפני ההגשה.
גיוון: אפשר להוסיף עשבי תיבול כמו שמיר, פטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום וכו'.
       אפשר ליצוק על תבנית פאי מוכנה ולהגיש כך לאחר הצינון.
       אפשר להחליף את סיבי הפסיליום עם סיבי סלק סוכר, סובין שיבולת שועל או עם 1/3 חבילת טופו.

סלט סלרי- אגוזים:
מערבבים ביחד 4 גבעולי סלרי קצוצים, 2 עגבניות חתוכות, בצל ירוק קצוץ, פטרוזיליה קצוצה (לפי הטעם). משתמשים בתערובת של מיץ לימון ותפוז כרוטב, מגישים ע"ג עלי חסה ומפזרים ½ כוס אגוזים (פקאן/ מלך) מעל.

סלט קינואה מונבטת:
מנביטים קינואה ביום- יומיים שלפני (משרים קינואה במים ללילה, מסננים ומשאירים לנבוט במנבטה או בכלי אחר עד שהיא מוציאה נבט מאורך) ומוסיפים לסלט של פלפלים צבעוניים, פטריות (טריות או שיטאקי מושרות במים למספר שעות וחתוכות לרצועות), עגבניות, בצל, בזיליקום, מעט שום, רוטב סויה וחומץ בלסמי.

קינואה ובטטה:
פשוט מבשלים קינואה עם כמות כפולה של מים ובטטה. אין ממש צורך בתיבולן, זה טעים מאד ככה. אפשר להחליף בדלעת ערמונים לקבלת טעם אחר.

קינואה עם טופו, פטריות ואצות:
הדרך האהובה עלינו לאכילת קינואה היא כשהיא מבושלת עם פטריות שיטאקי ואצות (כל סוג שאתם אוהבים. צריך להשרות אותם לכמה שעות לפני הבישול). בסוף אני מוסיפה קוביות טופו שישבו במרינדה של רוטב סויה,שמן זית, שום, ג'ינג'ר, מעט פלפל חריף, יין אדום ובצל ירוק. אפשר לסחוט מעל הכל מעט לימון וללקק את האצבעות.

סופר מוזלי: יש להשרות את כמות הקוואקר הרצויה במים למשך הלילה. בבוקר מגרדים תפו"ע ומוסיפים פירות טריים ויבשים לפי הטעם. מוסיפים גרעיני חמניות, דלעת, שומשום מלא, פשתן טחון, נבט חיטה, שמרי בירה, אבקת חרובים וקוקוס ומערבבים עם הקוואקר. מוסיפים דבש, קליפות לימון ותפוז, קינמון ווניל לפי הטעם. מערבבים את כל אלו עם יוגורט עזים/ חלב סויה (רגיל או בטעמים שונים)/ שמנת סויה/ חלב אורז/ חלב שקדים ומקשטים מעל בצימוקים, אגוזים ועלי מנטה. המתכון הוא מודולרי וניתן לשינוי בהתאם להעדפה, טעם, עונה והרגשה.                       

סלט גריסים:
אני משרה ½ כוס גריסים במים ללילה ובבוקר/ בצהרים יכולה להכין איתן סלט: דלעת מגורדת, קישוא מגורד, עגבניה, מלפפון, פטרוזיליה, בצל ירוק, רוקט ונבטים. לתיבול אפשר לערבב שמן זית, מעט רוטב סויה, כורכום, שום ושמרי בירה.
הסלט יכול להיות גם מורכב מירקות מבושלים: סלק, גזר, דלעת, שורש סלרי ועוד.
בצורה הלא מבושלת שלהן שומרות הגריסים על יותר מהויטמינים שבהן (כדאי, כי גם כך הוצאו מהן הנבט והקליפה).

נזיד גריסים עשיר:
מאדים ירקות לפי העונה והטעם (תפוחי אדמה, דלעת, דלורית, גזר, שורש סלרי, כרובית, קולרבי, קישוא וכו'). 
בינתיים בסיר מטגנים בצל קצוץ ומוסיפים לו שיני שום קצוצות וג'ינג'ר לפי הטעם. כאן אפשר גם להוסיף זרעי כמון, קימל, שומר, סלרי, כוסברה, חרדל ועוד, לפי הטעם.
כשהירקות מתרככים מעט מוסיפים אותם לבצל והתבלינים, מכסים בימי האידוי (ואם יש צורך מוסיפים עוד מים), מוסיפים ½ כוס גריסי פנינה (יותר/ פחות לפי הכמות הנדרשת), מרתיחים ומבשלים על אש נמוכה עד שגריסים והירקות התרככו.
בסוף בודקים את התיבול ואם יש צורך מוסיפים תבלינים. לאחר שסוגרים את האש, מוסיפים פנימה פטרוזיליה, כוסברה, שום קצוצים (או עלים אחרים).
אפשר להוסיף טופו/ טמפה/ עוף/ בשר/ עדשים/ שעועיות וכו'.

הוסף תגובה