האם מי שסובל מרגישות לחלב יכול לצרוך מוצרי חלב?

אנשים רבים סובלים מרגישות כלשהי לחלב לכן הם נמנעים מצריכת החלב או מוצרי החלב. כיוון שרגישות זו לא נתפשת בעיניהם כנושא חשוב מספיק לבדיקה רפואית, הם מחליטים על דעת עצמם להימנע מצריכת חלב ומצריכת מוצרי חלב כגון שמנת, שוקו ועוד. טעות היא לוותר על חלב ועל מוצרי חלב מבלי להבין כי קיימים סוגים שונים של רגישויות ושיש פתרונות לכל אחד ואחד מהם. ויתור על חלב ועל מוצרי חלב כמו שוקו, שמנת ועוד עלול לגרום למחסור חמור של סידן בגוף. כידוע, מחסור בסידן עלול לגרום בגיל מבוגר לבריחת סידן מואצת (אוסטיאופורוזיס) המביאה לשברים בגוף.

 

רגישות לחלב ואלרגיה לחלב, יש הבדל בין השניים?

יש להבחין בין אלו הסובלים מרגישות לחלב לבין אלו הסובלים מאלרגיה לחלב. חברי הקבוצה הראשונה יכולים לצרוך חלב ומוצרי חלב דלי לקטוז ואילו על חברי הקבוצה השנייה נאסר לצרוך חלב או מוצרי חלב. במאמר זה נסביר מה ההבדל בין רגישות לחלב לבין אלרגיה לחלב ונציע פתרונות מעשיים, כמו למשל, לוותר על שתיית שוקו ואכילת שמנת ולהחליף אותם ביוגורט דל לקטוז.

 

 

מהי רגישות לחלב?

 קיימים שני סוגים עיקריים של רגישות לחלב:

  • אי סבילות לסוכר חלב (סוכר חלב = לקטוז) – אי סבילות לסוכר חלב נגרמת מגלל מחסור באנזימי פירוק סוכר החלב, הגורם לספיחת נוזלים במערכת העיכול. אי ספיחת הנוזלים במערכת העיכול גורמת לגזים, לשלשולים ולכאבי בטן. כאשר קיימת אי סבילות לחלב, כדאי לנסות לאכול מוצרי חלב דלים בלקטוז. מוצרים דלי לקטוז הם יוגורט, גבינות קשות וגבינות מותכות. כמו כן, ניתן להשיג חלב דל בלקטוז.
  • אלרגיה לחלבון החלב – אלרגיה לחלבון החלב היא תגובתו החיסונית של הגוף כנגד חלבון החלב. תגובת הנגד של הגוף כנגד חלבון החלב מתבטאת בכך שמחזור הדם מזהה את חלבון החלב כגוף זר ומפעיל כנגדו את מערכת החיסון. הסימפטומים של האלרגיה לחלבון החלב עלולים להיות במערכות שונות בגוף, החל מפריחה קלה ועד להלם גופני כללי. למי שסובל מאלרגיה לחלבון החלב אסור באופן חד משמעי לצרוך מוצרי חלב.

 

 

אם לא רוצים לשתות חלב, אולי כדאי לצרוך חלב סויה או חלב אורז?

טעות היא לחשוב שחלב סויה, חלב שקדים וחלב אורז הם חלב. ייאמר לזכותם של היצרנים שהם לא מנסים להטעות את הציבור ועל אריזת משקאות מסוימים אלה הם כותבים "משקה סויה" "משקה שקדים" או משקה אורז". חלב הוא מוצר המגיע מן החי – מהפרה, מהעז או מהכבשה. כל משקה המופק מפרי או ירק יכול להיות טעים ובעל צבע דומה לחלב, אך הוא אינו חלב!

באשר לסגולותיהם של משקה סויה, משקה שקדים ומשקה אורז, הרי שהם לא מכילים אותם אבות המזון שיש בחלב ואין בהם חלבון מלא. לעומת זאת, כיוון שמשקאות אלה מופקים מהצומח, יש בהם תרכובת אסטרוגנים שעלולה להזיק לאנשים הסובלים מפעילות ירודה של בלוטת התריס.

 

אז מה כדאי לעשות?

ראשית, חשוב להבחין בין רגישות לחלב לבין אלרגיה לחלב. על מי שאלרגי לחלב נאסר בתכלית האיסור לצרוך חלב או מוצרי חלב, אך מי ש"רק" רגיש למוצרי חלב, עשוי למצוא תחליף לאכילת שמנת, מעדני חלב ושתיית שוקו. קיים בשוק מגוון רב של מוצרים דלי לקטוז, צריך רק להפוך כל מוצר ולקרוא את מרכיביו השונים. בכל מקרה, לפני קבלת ההחלטה איזה סוג מוצרים כדאי לצרוך, חשוב להתייעץ עם רופא ודיאטנית.

הוסף תגובה