המטבח הסיני, לא רק עוף וסויה

אייל טקו

המטבח הסיני, לא רק עוף בסויה חלק א'
מכל המטבחים הקיימים, לדעתי המטבח הסיני הוא העשיר ביותר. לפעמים כשמדברים על אוכל, לעיתים שוכחים כי לא רק מדובר במנות עצמן, אופן הכנתן, שימוש בחומרי גלם וכו'. אוכל הוא גם תרבות. אוכל מגיע מתוך היסטוריה, תנאים גאוגרפיים ואקלימיים, שהם יחודיים לכל עם.

לסינים יש הרבה מנות של עשה זאת בעצמך. ארוחה כזו למשל תכלול סיר של מרק אישי או סיר גדול מרכזי, עשיר מאוד ומרוכז בטעם, שאליו מכניסים עם צ'ופסטיקס חתיכות של ירקות,בשר,איטריות,דגים ומה לא. מתחת לסיר ישנה להבת גז או גחלים, אשר שומרות על חום הסיר. כאשר הסיר מנוזלים עם הארוחה, מגיע מלצר שממלא אותו בציר ירקות. ארוחה זו מתאימה במיוחד לחורף, כאשר לא ממהרים לצאת החוצה.

קיימים מגוון של מרקים, ממרק סצ'ואני חריף (HotPot), מרק ירקות, מרק עשבים, מרק דגים ועוד. זמן ארוחה ממוצע יכול להגיע לשעתיים, מה שמקיים חווית אכילה מענגת. התוספות למרק מוגשות בצלחות נפרדות, שכל סועד יוכל לבחור את מה שהוא רוצה. כל סועד יכול לבחור מרשימה אינסופית של מרכיבים, אשר מגיעים בצורתם החיה ולא מבושלת. לרוב נהוג להזמין מנה מכל דבר. שילוב לדוגמה הוא בשר בקר, איטריות,טופו,פטריות,שורש לוטוס,פירות ים וכו'. את הארוחה מלווים כמובן בקערת אורז לבן.

המרק הבא הוא מרק בסיס שאותו אפשר לשנות על פי הטעם. יש לציין, כי הסינים משתמשים בכמות גדולה של תבלינים ומרכיבים. חלקם לא ניתן להשיג בארץ, ואת חלקם ניתן להשיג בבתי מרקחת המוכרים צמחי מרפא סיניים יבשים. כדאי לנסות להשיג כמה שיותר תבלינים על מנת להגיע למנת המקור.

כדאי להנות מחווית הארוחה, כדאי להגיש כמה שיותר סוגי תוספות.

ציר בשר וירקות סיני

1 עוף חתוך לקוביות כולל עצמות.

1 ק"ג עצמות בקר וחזיר. אפשר להשתמש רק בעצמות בקר.

1 צרור סלרי חתוך גס

1 ק"ג גזר חתוך גס

3 כרישות חתוכות גס

2 שורשי ג'ינגר מקולפים וחתוכים לפרוסות.

2 פלפלי צ'ילי חתוכים גס

כ10 שיני שום שלמות

חופן כוכבי אניס

חופן פטריות שיטאקי

חופן גרגירי פלפל לבן ושחור

את התבלינים הבאים ניתן להשיג בבתי מרקחת המוכרים צמחי מרפא סיניים. השם בסוגריים הוא השם בPinYin:

10 יחידות של  תמר אדום (Da Zao)

5 יחידות של פרי הטסאוקו (Cao Gou)

10 יחידות של זרעי לוטוס (Lian Zi)

הכנה:

מרתיחים את הבשר על אש גבוהה, ומקפים את הקצף שיוצא. מטגנים בינתיים בווק שום, ג'ינג'ר, צ'ילי, פלפל שחור ומוסיפים את הירקות. כאשר הנוזל בסיר צלול יחסית, מוסיפים את הירקות לסיר ומבשלים על אש נמוכה. אחרי שהנוזל הצטמצם בכחצי, מוסיפים את התבלינים הנותרים לעוד כ20 דקות. מוסיפים סויה ומלח לשפר טעם ומגישים לשולחן.

הוסף תגובה