טחינה משומשום מלא

טחינה מקורה מזרעי השומשום, היא מתקבלת על ידי "טחינה" של זרעי השומשום ומכאן גם מגיע שמה. לזרעים עצמם יש שימושים רבים ואחד מהם, אולי אף הפופולארי ביותר בישראל, הוא הטחינה.

זרעי השומשום לרוב משווקים במצב המעובד שלהם ולא במצב המלא, ולכן גם מירב הטחינות שאנו מכירים או רואים ברשתות השיווק הן טחינות משומשום בהיר, שומשום מעובד. ניתן למצוא, כיום בכל רשתות השיווק, גם טחינה משומשום מלא, לעיתים היא משווקת כ"חמאת שומשום".

הסיבות להעדיף מזונות מלאים הן רבות ומגוונות, לא סתם יש הד תקשורתי על חשיבות הצריכה של דגנים מלאים לדוגמא, ניתן אף לראות את השינוי במגוון הגדל של דגני הבוקר המכילים דגנים מלאים וכן במאפים מסוגים שונים, כמו לחמים, אשר משלבים כחלק ממרכיביהם גם דגנים מלאים. הסיבה העיקרית להעדפת מזונות מלאים על מזונות חלקיים היא הערכים התזונתיים הגבוהים המצויים במזונות מלאים. במקרה של הטחינה ניתן לראות את ההבדל בעיקר בכמות הסידן כאשר טחינה משומשום בהיר, מעובד מכילה בין 60 ל- 130 מ"ג סידן לכמות של 100 גר' טחינה (תלוי בחברה המייצרת) לעומת טחינה משומשום מלא המכילה בין 850 ל- 1,100 מ"ג סידן ל – 100 גר' טחינה. 

הטחינה המלאה עשירה גם בחלבון, כ – 35% חלבון, רמה גבוהה יותר מכל אגוז, היא מכילה 50% שמן, ויש בה גם כמות גדולה למדי של ויטמין E מה שמקנה לה חיי מדף ארוכים יותר. בטחינה מלאה יש גם כמות ברזל דומה מאוד לכמות הברזל בכבד(!), ויש בה גם זרחן, ניאצין, תיאמין, ועוד שתי חומצות אמינו חשובות שלרוב לא ניתן למצוא אותן בחלבון מהצומח.

ניתן לשלב טחינה במזונות שונים ומגוונים, החל מהשימוש הכי סטנדרטי שלה כממרח, ניתן להכין ממנה רטבים, לשלבה בתבשילים, להכין ממנה קינוחים מורכבים או ממרחי חלבה פשוטים.

הטחינה המלאה היא בעלת צבע וטעם מודגשים יותר, יותר כהה, ויותר מרירה. מומלץ לשמור אותה בקירור לאחר הפתיחה, כך היא נשמרת קרוב לחצי שנה (למרות שמומלץ לצרוך אותה מהר יותר – פשוט כי זה כל כך בריא). 

אגב, בחנויות הטבע ניתן למצוא גם טחינה משומשום מלא מונבט!  

טיפ – תערבבו 3 כפות של טחינה עם כף אחת של דבש נוזלי, תוסיפו מעט מים אם ברצונכם לדלל את התערובת, וזהו ממרח חלבה מצוין שמתאים להורים ולילדים. אומרים שמעט חלבה כזאת לפני השינה עוזרת להירדמות קלה ומהירה.

טחינה ירוקה

1 כוס טחינה
3/4 כוס מים
2 לימונים סחוטים
1 כפית כמון
1 חופן עלי פטרוזיליה
1 שן שום
1 כפית מלח

אופן ההכנה:

 

    1. מערבבים את כל הרכיבים במעבד מזון

 

    1. טועמים ומתקנים תיבול ומרקם.

 

* יש לזכור כי טחינה מתגבשת מעט במקרר, אז הכינו אותה מעט דלילה יותר מהמרקם הרצוי.

עוגיות טחינה

1 כוס שומשום מלא
1 כוס שיבולת שועל
1 כוס קמח מלא
1 כפית קינמון
1/2 כוס טחינה
1/2 כוס דבש
1/2 כוס מים

אופן ההכנה:

 

    1. מחממים תנור ל – 190 מעלות.

 

    1. מערבבים את כל הרכיבים בקערה לעיסה אחידה.

 

    1. יוצרים עיגולים בידיים ומניחים בתבנית על נייר פרגמנט.

 

    1. אופים בתנור למשך 10-12 דקות, או עד להשחמה

 

    1. מצננים ורק אז מפרידים את נייר הפרגמנט.

 

** מי שאוהב מתוק יותר יכול להוסיף 1 כף סוכר חום דמררה

הוסף תגובה