טקסי שתיית משקאות חריפים

טקסי שתיית משקאות חריפים

משקאות חריפים הם משקאות, שאם שותים איתם במידה, עושים טוב על הלב ועל הנשמה. ישנם מנהגים שונים וטקסים שונים הקשורים בשתיית משקאות חריפים, כאשר לכל משקה יש את הטקס שלו. במאמר זה בחרנו להתמקד בטקס שתיית אחד המשקאות החריפים הנפוצים ביותר – יין.

טקס טעימת יין – עירוב של חמשת החושים

שלב ראשון – מישוש

אחיזה נכונה של כוסית היין הוא חלק חשוב בטקס טעימת יין, שכן אחיזה לא נכונה יכולה להשפיע על טעמו. אחיזה נכונה של כוס יין היא אחיזה ברגלית הכוס ולא בחלקה הרחב, וזאת על מנת שכף היד שלנו לא תחמם את היין בתוכה. חימום היין עלול להשפיע לרעה על טעמו של היין.

שלב שני – התבוננות

 

השימוש בחוש הראייה בטקס טעימת יין משמש להתבוננות ביין כדי לבחון את צבעו ואת צלילותו וכדי לבחון אם יש ביין משקעים. יין אדום שצבעו נוטה לחום, הוא כנראה יין שעבר חמצון ולכן טעמו לא יהיה משובח כבעבר. יין לבן אשר צבעו נוטה לגוון של זהב במקום צבע צהוב צלול, גם הוא יין שהתחמצן, ושכנראה ההנאה ממנו לא תהיה שלמה, אם בכלל. דבר נוסף הבודקים באמצעות התבוננות ביין היא ההילה שרואים על הכוס בשעה שמטים את הכוס אל עבר משטח לבן. ככל שההילה המקיפה את היין גדולה יותר, כך יש ליין עוד מספר שנים להתיישן ולהוסיף לטעמו. כשההילה כמעט שאינה נראית, מומלץ לשתות את היין כולו כמה שיותר מהר.

שלב שלישי – הרחה

לאחר שהתבוננו ביין, אנחנו מערבים את חוש הריח. הרחת יין מתבצעת הן על מנת לזהות יין פגום, והן על מנת לפענח את הארומה של אותו יין. בתהליך ייצורו יין "אוסף" אליו ארומות שונות היכולות להזכיר את טעמם או את ריחם של פולי קפה, דובדבנים ופירות יער אחרים, וניל, אגוז, שוקולד ועוד. טקס הרחת יין, המתבצע לאחר ערסולו של היין בכוס (התנועה הסיבובית המאפיינת כל כך שתיית יין) הוא טקס מעניין מאוד, משום שלכל אחד מזכיר אותו יין ריחות וטעמים אחרים, שמעניין להשוות.

שלב רביעי – טעימה

חוש הטעם משחק תפקיד חשוב בטעימת יין. טעימת יין מתבצעת בטכניקה מיוחדת של גלגול היין על הלשון ובכל חלל הפה, על מנת לחוש בצורה המיטבית את טעמו, על כל הארומות שיש בו. באמצעות טעימת יין מספקת לנו את האינדיקציה הברורה ביותר למצבו של היין, ובאמצעותה אנחנו יכולים לדעת אם מדובר ביין שנס ליחו או ביין טוב לשתייה. טקס טעימה נהוג לבצע גם באירועי יין אולם גם במסעדות, על מנת לוודא שהיין טוב ולאשר את מזיגתו לכל הסועדים.

שלב רביעי – לחיים!

שמיעת כוסות יין הנוקשות זו בזו הוא חלק בלתי נפרד מטקס השתייה. ברכת ה"לחיים" המלווה את הצליל המיוחד הזה גם היא ברכה שאוהבים מאוד לשמוע ולהשמיע, ועכשיו אפשר להתחיל בחגיגה. אז… לחיים!

הוסף תגובה