מהי פסיכולוגיה חיובית? מאמר 1 בסדרה בנושא פסיכולוגיה חיובית מדעי האושר

סדרת מאמרים על פסיכולוגיה חיובית – מאמר ראשון בסדרה מאת קרן גילת

מהי פסיכולוגיה חיובית?

עד לפני כ10 שנים עסקה הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה בעיקר במחלות נפש, כיצד לזהות אותם וכיצד ניתן לרפא אותם. יש לציין שמחקרים ופרקטיקה בתחום הזה הניבו הצלחות לא מעטות ובהחלט עזרו להרבה אנשים אומללים בעולם להיות אומללים פחות.

הגישה של הפסיכולוגיה החיובית או לחילופין מדע האושר, נוסדה לראשונה ע"י מרטין סליגמן בשנת 2000 כאשר זה מונה לנשיא אגודת הפסיכולוגים האמריקאית ובעצם באה לחקור את הכיוון ההפוך, לא מה עושה אנשים אומללים לאומללים פחות, אלא מה עושה אנשים נורמלים ובריאים בנפשם להיות מאושרים, שבעי רצון מחייהם ובעלי תחושות של סיפוק ומימוש עצמי.

באופן חסר תקדים בוצעו מאות מחקרים בתחום ובאופן מהיר יחסית התבססו הממצאים אשר חלקם בהחלט מפתיעים ולא מה שרובינו רגילים לחשוב. (עפ"י סליגמן, אושר אמיתי נובע מזיהוי החוזקות הבסיסיות שלך וטיפוחן ושימוש בהן בשגרת היומיום, בעבודה, באהבה, במשחק ובהורות.)

זו לא הפעם הראשונה אשר דנים בסוגיות של אושר, החיים הטובים, שביעות רצון מהחיים, משמעות החיים ומימוש עצמי. פילוסופים כמו אריסטו, אפלטון ורבים אחרים דנו בכך, גם פסיכולוגים ואחרים חשובים כמו ויקטור פראנקל ומסלואו שדיברו על מימוש עצמי ומשמעות החיים עוד הרבה לפני.

ובכל זאת, זו הפעם הראשונה שבה מעבר לתיאוריות ולפילוסופיות יש גם מחקרים אמפיריים אשר הופכים את הנושא לדיסיפלינה מדעית מוכחת אשר תואמת את רוח המערב במאה ה21.

בשביל מה בכלל להיות מאושרים?

אנשים מאושרים בריאים יותר וחיים יותר.

ישנו מחקר מפורסם בתחום אשר בדק רמת אושר בקרב נזירות, נמצא כי באופן מובהק הנזירות אשר זוהו כמאושרות יותר חיו בממוצע כ7 שנים יותר מהפחות מאושרות.

מחקר נוסף שארך 35 שנים בדק בקרב אלפי סטודנטים ומצא כי בקרב האופטימיים יש הרבה פחות דכאון ועצב במהלך חייהם לעומת פסימיסטיים אשר נמצאו בסיכון בריאותי.

יתרונות נוספים קיימים כאשר חווים רגשות חיוביים כמו: גמישות מחשבתית, יצירתיות ושליטה עצמית. במחקר שהתבצע בקרב רופאים אשר היה עליהם לקחת החלטה בדבר אבחנה רפואית, בעבור קבוצת הרופאים אשר השפיעו עליהם עם רגשות חיוביים (נתנו להם לחשוב על דברים חיוביים עד להרגשה חיובית) הגיעו לאבחנה מדויקת ובמהירות רבה יותר מאשר קבוצת הרופאים שלא היו מושפעים מרגשות חיוביים. נמצא כי רופאים מאושרים נותנים דיאגנוזות נכונות יותר בזמן קצר יותר ובזול יותר.

קראו את מאמרי ההמשך….

הוסף תגובה