מה ההבדל בין ADD לADHD-?

מה ההבדל בין  ADD לADHD-?

רבות כבר דובר ונכתב על הפרעות קשב וריכוז, על תסמינים, על אבחונים, על מבחנים ועל מגוון דרכי טיפול בבעיה. אך עודף המידע בתחום גורם לרבים מאיתנו להתבלבל ולא להבין מה ההבדל בין  ADD לADHD? לכן החלטתי לעשות סדר בדברים.

מה זה ADD?

Attention Deficit Disorder) ADD) היא הפרעת קשב וריכוז המשפיעה על היכולת להתרכז למשך טווח זמן ארוך וכתוצאה מכך נוצרת הפרעה בתהליך הלמידה. הפרעה זו אינה כוללת תנועתיות או חוסר שליטה על ההתנהגות ואינה קשורה להיפראקטיביות.

חולמנות, חוסר סבלנות ואימפולסיביות הם רק חלק מהתסמינים המעידים על ההפרעה הנפוצה בעיקר בקרב ילדות, נערות ונשים.

מה זה ADHD?

Attention Deficit Hyperactivity Disorder) ADHD) היא הפרעת קשב וריכוז בדומה ל- ADD אך נוסף אליה מימד נוסף והוא ההיפראקטיביות (חוסר היכולת לשבת ללא תנועה או בשקט למשך טווח זמן מוגדר).

ילדים ומבוגרים אשר אובחנו עם ההפרעה נוטים להביא אותה לידי ביטוי באמצעות התנהגויות מאוד מסוימות כגון דיבור ללא מחשבה תחילה, התפרצות לשיחות, טלטולי ידיים, חוסר יכולת לשבת במקום אחד ("קוצים בטוסיק" ועוד.

בנוסף, הפרעת ה – ADHA באה לידי ביטוי גם בקושי להתארגן ביעילות בטווח זמן מוגדר, קושי לעקוב אחר הוראות ולבצע משימות ובמקרים מסוים אף קיימת גם נטייה לאבד חפצים בתדירות גבוהה.

איך מאבחנים  ADDו-ADHD?

ההפרעות הנ"ל נפוצות הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים ועם השנים הלכה וגברה המודעות לאבחון קשב וריכוז מוקדם. במשך השנים פותחו שלושה מבחנים עיקריים ביניהם:

מבחן טובה (TOVA) – הבדיקה נחלקת לשניים והאורך של כל חלק משתנה בהתאם לגילו של הנבדק. עבור נבדקים מתחת לגיל 6 נמשך כל חלק בבדיקה כעשר דקות, אך עבור נבדקים מגיל 6 ומעלה נמשך כל חלק בבדיקה כעשרים דקות לערך. במהלך הבדיקה הנבדק צופה במסך מחשב ובכל פעם שמופיעה נקודה על המסך (מעל או מתחת לריבוע לבן), עליו ללחוץ (או לא ללחוץ) על הלחצן שהוא אוחז. רמת הקושי של המבדק מותאמת לגילו של הנבדק.

מבחן מוקסו (MOXO) – קיימות שתי גרסאות למבדק: גרסה קצרה המיועדת לילדים בגילאי 6 ומטה וגרסה ארוכה המיועדת למתבגרים ולמבוגרים בגילאי 13 ומעלה. בכל גרסה הנבדק מתבקש ללחוץ על מקש הרווח במקלדת בכל פעם שהוא רואה מטרה שהוגדרה עבורו מראש. המבדק מחולק לשמונה חלקים כשבכל אחד מהם יש סוג אחר של מסיחי דעת ביניהם מסיחי דעת חזותיים, קוליים או שניהם יחד.

מבחן BRC – בדומה למבחנים האחרים, גם מבחן זה הוא מבחן ממוחשב ואורכו נאמד ב-50 דקות. במסגרת המבחן מעריכים את יכולות הקשב והריכוז, אך ניתן להעריך גם תפקודים קוגנטיביים וניהוליים ביניהם שפה ומוטוריקה, זיכרון ויכולת תכנון וארגון. 

השפעה על חיי היום יום

ילדים ומבוגרים הלוקים ב- ADD ו-ADHD עלולים לחוש כי הביטחון העצמי שלהם נמוך בהשוואה לסובבים אותם ולכן במקרים רבים הם נוטים לסבול מקשיים בתקשורת וקשיים בניהול מערכות יחסים הן מבחינת קריירה והן מבחינת חברתית.

אני מזמינה אתכם לצור קשר עם באלנס – מרפאת קשב וריכוז לילדים ומתבגרים, בגני תקווה.

הוסף תגובה