סאקה משקה האלוהים

מאיר אריה חזן

סאקה, המשקה הלאומי של יפן נקרא גם משקה האלוהים. המיתולוגיה היפנית מספרת כי אחיה של אלת השמש SUSANOO   הציל את הנסיכהHIME KUSHINADA  מידי השטן, נחש בעל 8 ראשים, אדונו של אגם "ימטה"  ע"י כך שהכריח את השטן לשתות את הסאקה  ששאב מן האגם. כשהשטן השתכר, הרגו בעזרת חרב הקסמים.

אחד ההיסטוריונים מתקופת נארה (710-785)  HARIMA FUDOKI מתאר כיצד נוצר הסאקה הראשון – אורז מאודה לא מכוסה שהשאיר איכר בעיר נארה במשך מספר ימים, תסס. האיכר גילה שהאורז "המקולקל" הפך למשקה טעים. עם הזמן, למדו היפנים שאם מוסיפים פטרייה, שמרים לאורז מבושל, האורז הופך למשקה בעל טעם מיוחד.

הסאקה הוא משקה אלכוהולי העשוי מאורז מותסס, שעורה מים ושמרים – KOJI שמניחים בתוך חבית ומערבבים. את התערובת משאירים 20 יום. לאחר 20 יום דוחסים את התערובת, מסננים ומערבבים, בשלב הבא מפסטרים את התערובת ומעבירים אותה לבקבוקים ומאכסנים. את המשקעים שנשארו מנצלים לבישול ולהכנת חמוצים יפנים. איכות הסאקה ביפן נמדדת על פי חמישה אלמנטים: מתיקות, חמיצות, חריפות, מרירות וניחוח. רמת האלכוהול בו מגיעה עד ל-18-20% כשהוא לא מדולל. בין המשקאות האלכוהוליים המותססים (כדוגמת בירה), הסאקה נחשב למשקה בעל רמת האלכוהול הגבוהה ביותר. עם זאת, רוב הסאקה הנמצא בשוק עובר דילול ומגיע לרמה של כ- 14% אלכוהול.

בתקופה העתיקה הסאקה זוהה עם דת וחגיגות לאל החקלאות, הוא נחשב משקה הקיסר או משקה האלים. אנשי מעמד האצולה שתו את הסאקה אחרי שסונן דרך גזה, אך הציבור הרחב שתה סאקה לא מסונן. מסוף המאה ה-12 פופולאריות הסאקה עלתה ובמאה ה-14 אפילו שילמו מיסים באמצעות הסאקה. במאה ה-19 הוצא חוק נגד שתיית סאקה ביפן אך היפנים לא התייחסו לחוק זה ברצינות רבה ועקפו אותו. בשנת 1960 התחילו לשתות ביפן בירה ווויסקי ובשנת 1970 הפך היין המערבי להיות פופולארי אך לא דחק הצידה את הפופולאריות של הסאקה. השתכרות משתיית סאקה לא נחשבה ביפן המסורתית להתנהגות מגונה.

סאקה אפשר להגיש חם או קר. כשהוא מוגש חם הוא מחומם לטמפ' של כ-50 מעלות ונמזג מכלי שנקרא TOKKURI לכוסית סאקה הנקראת SAKUZUKI .

כשהסאקה מוגש קר, הוא מוגש עם קוביות קרח.

סאקה מוגש בד"כ לפני הארוחה ומשמש לעיתים גם לבישול ומהווה יסוד מרכזי וחשוב בבישול היפני. הסאקה מרכך בשר ודגים ומנטרל טעמים חזקים, חומציים. הוא מגביר את היכולות של המרכיבים השונים לקלוט טעמים ובו זמנית הוא משחרר את הטעמים המיוחדים הטבעיים של המזון וכמובן הסאקה תורם בהיחבא בכל תבשיל את טעמו הייחודי והעדין. שימוש בסאקה לצורכי בישול אינו מחייב שימוש בסאקה מהאיכות הטובה ביותר, סאקה מתקלקל לאחר פתיחת הבקבוק במהירות יחסית, לכן מומלץ לקנות בקבוקים קטנים ולהשתמש בהם עד 3 חודשים מרגע פתיחתם. בעבר, מקור הסאקה היה מהערים קיוטו ונארה ואילו כיום ישנם כ-300 יצרנים של סאקה ברחבי יפן.

בעבר וגם כיום, פופולארי לשתות סאקה תוך כדי הערכת יופי הטבע, בעיקר יופי הירח, יופי הפרחים, יופי השלג היורד ויופי פריחת עצי הדובדבן.

לאתר ההוצאה :

http://milatova.net

 המאמר נכתב בעזרת של שולה דשא – כותבת רב המכר "טעימות מתרבות יפן".

שולה דשא, התגוררה ביפן יחד עם משפחתה כ- 4 שנים.

הוסף תגובה