סושי – סוד ההצלחה

סושי – סוד ההצלחה.

סושי הוא מאכל מאוד פופולארי בעולם בכלל ובארץ בפרט. מהן הסיבות שהפכו מאכל זה לכה פופולארי?

בריאות וטעם.

ניתן כיום למצוא מסעדות סושי כמעט בכול מקום בעולם. סושי הוא מאכל אהוב על אנשים רבים וגם בארץ ניתן למצוא מסעדות סושי מסוגים שונים שלהן קהל מעריצים רחב. מדוע סושי הפך למאכל כה פופולארי בכול מקום? סושי הוא מאכל טעים לדעתם של אנשים רבים אך האם טעמו מספיק בשביל להסביר את הפופולאריות הגדולה שלו? ישנן כנראה סיבות נוספות שתרמו לכך שכה הרבה מסעדות סושי משגשגות בארץ ובעולם. ישנה דעה מקובלת שלפיה סושי הוא מאכל בריא – הדאגה לבריאות יכולה להיות אם כן סיבה חשובה להצלחה של מאכל זה. סושי בהחלט יכול להיחשב כמאכל בריא. המרכיבים השונים שמהם מכינים סושי יכולים ביחד להוות ארוחה מזינה ובריאה. לרוב, סושי הוא מאכל דל שומן; האורז שבמנה מציע פחמימות מורכבות; הדגים עונים על הצורך בחלבון ובחומצות שומן (אומגה 3); הירקות עשירים בויטמינים ומינרלים; בטופו יש סידן; באצות יש יוד. בנוסף, מנת סושי היא מאכל משביע מבלי להיות עשירה בקלוריות. סושי אכן זכה להילה של מאכל בלתי משמין ושם טוב זה תרם ללא ספק בצורה מאוד משמעותית לפופולאריות של המאכל. בתרבות שמקדשת את הרזון מצד אחד אבל מפתה את היחיד לאכול מזון מהיר ברחוב, סושי מהווה פיתרון משובח: גם מזון מהיר וגם לא משמין.

אופי ויופי.

ישנם עוד גורמים שהיו יכולים להשפיע על לבלובן של מסעדות סושי. סושי מביא עימו מעין הילה של זרות ושל אקזוטיקה. סושי מגיע מיפן הרחוקה- ארץ מסתורית ומוזרה עם אנשים ותרבות שהמערב עדיין לא הבין לחלוטין. עם זאת, סושי הוא מאכל אקזוטי בתדמית שלו שטעמו מתאים לחיך המערבי. למרות הזרות שלו, סושי אינו מאכל שנוגד את המוסכמות המערביות לגבי מה אכיל ולא אכיל ובאיזה צורה יש לנהוג במאכלים האכילים. סושי מוגש בצורה שלא רק שאינה מרתיעה את הצרכן המערבי אלא גם מושכת אותו אל המאכל. האסטטיקה הפשוטה שבה מגישים סושי – נקי, מסודר וסימטרי במידה – מושכת את העין ומעניקה למאכל נקודות זכות נוספות. התחושה שמאחורי צורת ההגשה של סושי מסתתרת איזו פילוסופיה מזרחית עתיקת יומין בוודאי לא יכולה להזיק בעידן שבו אנשים מאוד נמשכים לתורות אקזוטיות ועתיקות. סושי מהווה שילוב מושלם של רחוק וקרוב, של אקזוטיקה ומקומיות. סושי הוא מאכל שיש בו די אקזוטיקה בשביל לנצל את המשיכה שיש לזר ולמוזר; אבל הוא לא זר מכדי להתאים לטעם המקומי. הוא מסמל איזו תרבות רחוקה אבל הוא מתאים לתפיסה שיש לאנשים על יופי וסדר תרבותיים. הוא מזון מהיר שאפשר לקנות ברחוב אבל הוא בריא ומזין. סושי מקיים בתוכו את כל היחסים הללו שביחד הופכים אותו למזון פופולארי: שונה מספיק בשביל להיות מעניין, דומה מספיק בשביל להיות מובן. אין לשכוח, עם זאת, שלמרות תנאי הפתיחה האידיאליים שהיו למסעדות סושי, היה צורך להתאים את המאכל לחיך המקומי. ישנם סוגי סושי מאוד פופולאריים ביפן שלא הצליחו במערב וישנן מנות סושי שמוגשות במערב ולא קיימות ביפן. עם זאת, למרות ההבדלים בין ארצות ותרבויות, מי שיכנס למסעדת סושי בכול מקום בעולם קרוב לוודאי ימצא שם לפחות כמה מנות שהוא מכיר ואוהב.

הוסף תגובה