עוגות כשרות לפסח, אתגר שהוא הזדמנות

נגב ייעוץ ופיקוח אינטרנטי

שמחה רבה, שמחה רבה אביב הגיע פסח בא. כן, אפשר כבר להרגיש את פסח, שהוא ללא ספק מלך החגים, מתקרב ובא. אין דומה לפסח בתחושת החגיגיות שהוא משרה עלינו. ליל הסדר הוא הזדמנות פז לפגוש בני משפחה שלא ראינו שנים וגם, כמובן, הזדמנות מאין כמוה לבשלנים שבינינו להשוויץ בכישוריהם: דג ממולא וכבד קצוץ למסורתיים והשמרנים שבינינו ותבשילים מתוחכמים יותר למבקשים לחדש ולרגש. אבל בבישול ואפייה בפסח טמון מלכוד רציני. הכוונה היא, כמובן, לחוקי הכשרות בחג הפסח. מתכונים פשוטים ביותר, בימים כתיקונם, הופכים למסובכים כאשר עלינו לנסות ולמצוא תחליפים למוצרים היום יומיים בהם אנו נוהגים להשתמש. קמח תפוחי אדמה, מצה רטובה ועוד כהנה וכהנה מוצרים שלא חלמנו להשתמש בהם, הופכים ללחם חוקנו וסליחה על משחק המילים.

כמובן שאם בישול בפסח מציב בפנינו מכשלות רבות, אפית עוגות כשרות לפסח נראית בלתי אפשרית בעליל. אופים מקצועיים וחובבים כאחד, שואלים את עצמם כיצד ניתן להתגבר על מכשלה זו . מה היא עוגה, ישאל את עצמו האופה, ללא שמרים או קמח ובאיזו  דרך אחרת ניתן לאפות עוגות כשרות לפסח? אז מה עושים? אפשר לוותר מראש ולהכריז על פסח כעל חג ללא עוגות ולהסתפק בקינוחים אחרים. כי למה לשבור את הראש? הרי פסח הוא לא החג שבו חסר אוכל, נכון? אין ספק שאנחנו לא נרעב ללא עוגות. ממילא ארוחת החג נדמית, לפעמים, למרתון אכילה אינסופי. עלינו, הקרואים, מוטל לצלוח זרם בלתי פוסק של מאכלים ולטעום "רק טיפה" מהאורז של הדודה וכמובן לא לוותר על הקומפוט של סבתא. אז למה לנו עוגות?

אם אתם כמונו וקושי, מבחינתכם, הוא הזדמנות ליצירתיות, התשובה לשאלה מובנת מאליה: בשביל האתגר כמובן!
עוגות כשרות לפסח מצריכות יותר מחשבה, אבל הן בהחלט שוות את המאמץ ורבות מהן פשוטות מאוד להכנה. פסח נותן לכם בנוסף תירוץ להשתמש בחומרי גלם שלא הייתם מנסים בימים כתיקונם. כמובן שעם מעט חשיבה יצירתית אתם יכולים להפוך את העוגות הישנות והאהובות לעוגות כשרות לפסח, באמצעות תחליפים, שאף אם אינם זהים למקור, לעתים הם עולים עליו באיכותם. קמח מצה למשל הוא מוצר בעל שם מעט לא אטרקטיבי, אך זאת שלא בצדק. קמח מצה איכותי עשוי להיות עשיר יותר מקמח לבן ובשל תהליך הכנתו, הכרוך באפיית מצות וטחינתן, הוא מקבל טעם ייחודי. ישנם אופים שטעמו של קמח המצה מוצא חן בעיניהם כל כך, עד שהם משתמשים במוצר זה גם בשאר ימות השנה. חומר גלם נוסף שנזנח בדרך כלל במהלך השנה וזוכה לעדנה בימי חג המצות הוא הקוקוס  –  אותם שבבים לבנים של האגוז האקזוטי, מהם ניתן להכין עוגות כשרות לפסח שהן פשוט חלום. אנחנו ממליצים להתייחס לפסח כאל הזדמנות ולנסות ולבדוק עד היכן מגיעה היצירתיות הקולינרית שלנו במטבח. לעיתים דווקא תחת המגבלות, נצליח להכין עוגות שידהימו אותנו ואת האורחים גם יחד.

אך לא רק הזדמנות יצירתית יש כאן, אלא גם צרכנית. מפני שגם המאפיות והקונדיטוריות מתחלקות לשני סוגים, אלה שמוותרות מראש על פסח וסוגרות את שעריהן במהלכו ואלה אשר מתייחסות אל פסח כאל אתגר ומוציאות תחת ידן מבחר של עוגות כשרות לפסח, שאינן נופלות מעוגות מן השורה. לפעמים עשוי האתגר לגרום לקונדיטור לבטא את מיטב כישוריו וליצור עוגות כשרות לפסח העולות על העוגות שאינן כשרות. בעזרת מעט ערנות לנעשה בקונדיטוריות ויצירתיות במטבח, ביכולתכם להפוך את פסח לחג העוגות ולא רק לחג המצות!

הוסף תגובה