על שום מה כל המהומה?

ל-מ-ה? משום שהגיע החורף ומומלץ לצרוך קצת שום! לפתע הופיעו כל מיני צינונים, שפעות ומחלות אחרות ולמרות שהוא הגיע באיחור, ולמרות שלא מאוד קר ולא מאוד גשום אף פעם לא מאוחר להתחמש בקצת שום.

השום הוא שילוב של ירק, תבלין ותרופה בשן אחת. הוא ידוע כמרחיק מחלות ומייחסים לו גם תכונות של מגרש שדים. אז מה באמת יש בשום שעושה אותו כל כך מיוחד?
בשום יש חומצת אמינו מסוג אליצין אשר אחראית לריחו החריף ויעילה בטיפול במחלות שונות. השום משמש כנוגד חימצון רב עוצמה והוא מכיל כמויות גדולות של ויטמין A וויטמין C ומייחסים לו תכונות אנטיביוטית ואנטי בקטריאליות גבוהות.

על שום מה "אלוף השום" כזה אלוף? על שום כך שהוא מעכב את הופעת השפעת וההצטננות, מדלל את הדם ומקטין את קרישותו, מנמיך את לחץ הדם, את רמת הסוכר בדם, מנמיך את רמת הכולסטרול הרע, ומעלה את רמת הכולסטרול הטוב, מחזק את המערכת החיסונית, מסדיר את פעילות מערכת העיכול ומסייע להיפטר מרעלנים שונים בגוף.

עקב תכונתו המחממת, מומלץ לצרוך פחות שום במקרה של גלי חום ותופעות המיוחסות לחום (כמו יובש בפה או בגוף), ולנשים בתקופת המחזור ובתקופת הריון.
לא חייבים לאכול את השום, לעיתים מספיק מגע של שום באזור בעייתי כדי לפתור בעיות. למשל במקרה של שעורה בעין ניתן לשפשף שן שום על האזור וזה מסייע להורדת הנפיחות. במקרה של כאב אוזניים, מגע של שן השום בחלל האוזן יכול להקל על הכאב ולעיתים אף לשכחו לגמרי. במקרה של מתקפת כינים, מריחת שום על הקרקפת יכולה לעשות פלאים.

אם כבר אוכלים שום, הכי טוב לאכול אותו חי, כך ניתן להפיק ממנו את מירב התועלת. אבל לשום חי יש גם בעיה, והיא החריפות בטעם ובריח, לכן, כדי למנוע אי נעימויות אני נוהגת לאכול שום חי בערבים בהם אין לי תוכניות חברתיות (קלאסי לימי חורף גשומים). במידה והחלטתם לבשל את השום, הדרך המומלצת לשימור מירב תכונותיו היא אידוי קל או אפייה בתנור. 

טיפ – איך מכינים ממרח שום? לוקחים ראש שום, מורידים לו את החלק העליון בסכין, כך שכל השיניים חשופות. מזליפים מעט שמן זית מעל כל השיניים (אפשר להבריש את השמן עם מברשת) ועוטפים בנייר אלומיניום ושמים בתנור בחום בינוני למשך 40 דקות. הממרח מוכן כאשר השיניים רכות עד כדי כך שאפשר פשוט להוציא אותן עם סכין ולמרוח על פרוסת לחם. אפשר לזרות מעל מעט מלח אם רוצים, ויש לנו מעדן בריאות טעים.

מרק שום וכרובית (או מרק כרובית ושום)

רכיבים:
1 בצל יבש גדול חתוך קטן
1 כף שמן זית
1 כפית מלח
שיני שום מראש שום שלם, קלופות וחתוכות לחצאים
500 גרם כרובית
2 כפות שיבולת שועל
מעט פלפל לבן
מעט אגוז מוסקט
2 גבעולי בצל ירוק חתוכים
2 כפות ממרח מיסו בהיר

אופן ההכנה:
1. בסיר בינוני מטגנים את הבצל בשמן זית עם המלח עד שהוא הופך שקוף.
2. מוסיפים את שיני השום והכרובית (מחולקת לחלקים קטנים ואחידים עד כמה שאפשר), ומכסים במים עד הסוף.
3. מוסיפים את שיבולת השועל, מתבלים בפלפל הלבן ובאגוז המוסקט ומביאים לרתיחה.
4. מבשלים על אש קטנה כ – 20 דקות או עד שהכרובית רכה.
5. מרסקים את המרק.
6. מוציאים מהמרק כוס נוזלים, מוסיפים את המיסו ומערבבים עד לקבלת מרקם אחיד ללא גושים.
7. מחזירים את התערובת שנוצרה חזרה לתוך הסיר, מוסיפים את הבצל הירוק, מכסים וממתינים כ – 5 דקות.
8. מומלץ להגיש בתוספת קרוטונים מקמח מלא (אפשר גם בהכנה ביתית – לחתוך פרוסת לחם לקוביות ולשים בתנור או בטוסטר אובן למשך 10 דקות על חום בינוני נמוך).

לחם שום ועשבי תיבול

רכיבים:
6 פרוסות לחם מקמח מלא 
1/4 כוס שמן זית
2 שיני שום כתושות
חופן בזיליקום טרי קצוץ
חופן פטרוזיליה טרייה קצוצה
מעט מלח

אופן ההכנה:
1. לחמם תנור לחום בינוני
2. לערבב את שמן הזית עם השום, הפטרוזיליה והבזיליקום.
3. למרוח את התערובת על פרוסות הלחם.
4. לזרות מעט מלח מעל.
5. לאפות בתנור למשך כ – 10 דקות.

הוסף תגובה